Ett klart steg närmare Huvudstaleden i tunnel

undefined

För första gången finns nu Huvudstaleden med i den nationella infrastrukturplanen för Sverige tillsammans med många olika infrastrukturprojekt som regeringen vill genomföra. Trafikverket får i uppdrag att utreda en tunnelförlängning av Huvudstaleden i Solna. Det är en av nyheterna i regeringens förslag till nationell plan för infrastruktursatsningar 2014-2025.

För Solna är detta ett väldigt viktigt beslut från regeringens sida. Huvudsta har i dag en omfattande genomfartstrafik som kommer att öka med tanke på alla de byggprojekt som genomförs i Västra Stockholm, Solna och Sundbyberg. En Huvudstaled i lång tunnel skulle kraftigt minska biltrafiken på ytvägnätet inte bara i Huvudsta utan även på Frösundaleden och Solnavägen. Huvudstaleden skulle även få väldigt positiva miljöeffekter som minskat buller, avgaser och partiklar och ge möjligheter till ett ökat bostadsbyggande i Solna men även för den västra delen av Stockholmsregionen då de ända möjligheterna i dag att transportera sig med bil är över Tranebergsbron eller Huvudstas gator.

Solna har det senaste året haft stora framgångar när det gäller infrastruktursatsningar: tvärspårvägen mellan Alvik-Solna station som blir helt klar till sommaren, beslutet om tunnelbanan mellan Odenplan-Arenastaden, målbron och den norra pendeltågsuppgången vid Solna station. Och nu regeringens uppdrag till trafikverket om att utreda Huvudstaleden i lång tunnel.

Bilden ovan visar en möjlig sträckning av Huvudstaleden. Den exakta dragningen av leden kommer nu att detaljstuderas så förändringar kan ske av dragningen.

 

Annonser

5 responses to “Ett klart steg närmare Huvudstaleden i tunnel

  1. Fantastiskt kul! Huvudsta är troligen den stadsdel med störst förtätningspotential utanför tullarna. Viktigt att knyta ihop Solna bra med Kungsholmen.

  2. Inte en dag försent! Arbetet med Huvudstaleden var ju en del av 1960-års trafikplan och arbetet med anslutningarna (kopplingar till Essingeleden och bygge av Huvudstabron) påbörjades 1964. Så det är 50-års jubileum i år!

    Bygge av snabbjärnväg som täcker större delen av Kinas befolkade yta – 4 år
    Bygge av 1.5km biltunnel i Stockholm – 60 år (?)

  3. Äntligen postitiva nyheter för oss Huvudstabor, om detta går igenom vet man när man kan börja med detta vägarbete, och blir det så att vi som bor utmed Armégatan innan Postterminalen kommer få minskad biltrafik, så det blir mer som en lokalgatan?

  4. Händer det något?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s