Solna stad säger nej till SL:s förslag på försämringar för linjerna 152, 503 och 508

På måndagskvällen yttrade sig kommunstyrelsen över SLs förslag till trafikförändringar som skall gälla fr o m december 2014.

SL förslår att busslinje 152, som i dag trafikerar sträckan Bromma flygplats-Solna Centrum-Liljeholmen. Förslaget innebär att sträckan mellan Solna Centrum och Liljeholmen tas bort. Resenärerna hänvisas till Tvärbanan. Solna stad motsätter sig förändringen då många trafikanter får en försämring, framförallt de som bor eller arbetar i Huvudsta.

SL föreslår nedläggning (övervägs) av busslinje 503 Ulriksdals Wärdshus-Östra Bergshamra samt vissa förändringar av linje 508 för att kompensera nedläggningen. SL anser i dag att linje 503 har ett väldigt litet resandeunderlag och kör i huvudsak samma sträcka som linje 540.  De anser även att det finns framkomlighetsproblem vid hållplatsen Himlabacken. Staden anser att Linje 503 är viktig för många boende men spelar också stor roll för att utveckla Ulriksdals slottsområde som ett intressant och tillgängligt besöksmål. En anledningen till det låga resandeunderlaget är att den inte går tillräckligt ofta.

Trots att Solna har såväl tunnelbanelinjer, pendeltåg och numera även en tvärspårvagn är busslinjerna viktiga för många resenärer. Och i en snabbt växande stad vore det möjligt att samtidigt utöka den spårbundna trafiken och även satsa på busstrafiken.

Staden sa i sitt yttrande i kväll även att Solnas Råd för funktionshinder i flera år har framfört behov av närtrafik. Då är det fel att försämra den redan existerande busstrafiken.

Annonser

4 responses to “Solna stad säger nej till SL:s förslag på försämringar för linjerna 152, 503 och 508

  1. Linje 503, som SL vill lägga ner, är den enda bussen som går till Ulriksdals slottsområde. Tidigare tog både 509 och 540 vägen förbi Ulriksdals värdshus, men då infarten från Järva krog stängdes ersattes de med matarbussen 503, som går mycket sällan. Den går också och ofta tom eftersom vi som bor i området inte litar på den (den uteblir ibland) och istället går eller cyklar till T-banan i Bergshamra. Jag har skissat på en lösning som minskar Ulriksdalsområdets isolering och dessutom förbättrar framkomligheten på Bergshamraleden. Vad säger du Anders Ekegren? Detta måste väl Trafikverket gilla?
    Förslaget finns på Anders’ Facebooksida (https://www.facebook.com/anders.ekegren) eftersom jag inte kan lägga in bilder här.

  2. För ovanlighetens skull håler jag med SL. Buss 503 är alltid tom. Och nu har vi ju tvärbanan.

    • Anna! Tvärbanan har ingen betydelse för linje 503 men en viss påverkan på linje 152. En anledning till att 503 inte alltid har så många passagerare är den dåliga turtätheten och enligt boende kommer försent eller ställs in. Tas den bort blir det ingen busstrafik alls till Ulriksdals slottsområde. Till stor nackdel för alla boende och de som besöker alla de turistattraktioner som finns i parken. Mvh Anders

  3. För en gångs skull är jag helt överens med dig, Anders!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s