Folkpartiets landstingsgrupp har bestämt sig – är nu för tunnelbana till Hagastaden

Folkpartiets landstingsgrupp har nu satt ner foten i frågan om hur NKS och Hagastaden skall kollektivtrafikförsörjas. Folkpartiet står nu enigt och förordar tunnelbana till den nya stadsdelen. Det är ett bra och efterlängtat ställningstagande från folkpartiets sida. Folkpartiet Solna har sedan lång tid förordat att den bästa lösningen på lång sikt är att dra tunnelbanan från Odenplan till Hagastaden och sedan vidare mot Arenastaden.

Området mellan Odenplan – Arenastaden är ett starkt expansivt med  nytt universitetssjukhus, forskning, forskningsanknutna företag, nya bostäder, arbetsplatser och inte minst Arenastaden med Mall of Scandinavia och Friends Arena. Här finns stora utvecklingsmöjligheter med tusentals nya bostäder och arbetsplatser. Om det är någonstans det skall dras en ny tunnelbanelinje är det här.

Med tunnelbana till Arenastaden blir Solna station en ännu viktigare knutpunkt än i dag med pendeltåg, tunnelbana, tvärbana och ett ett flertal busslinjer. Det är i dag möjligt att även åka till Arlanda och Uppsala C med pendeltåget. Ja, en av Sveriges viktigare stationer med stora bytesmöjligheter och många målpunkter i närheten.

Folkpartiet vill bygga samtliga aktuella tunnelbanelinjer som diskuteras men även en tunnelbana till Täby. Ställningstagandet för tunnelbanesträckningen får dock inte innebära att kapaciteten på grön linje minskar

Läs pressmeddelandet från Folkpartiet i landstinget här

Läs mer på folkpartibloggen, Birgitta Rydbergs blogg, och vad Rasmus Jonlund  Jessica Ericsson,  och Folkpartiet Sundbyberg skriver.

11 svar till “Folkpartiets landstingsgrupp har bestämt sig – är nu för tunnelbana till Hagastaden

  1. Tokigt tokigt. Stockholm behöver en helt ny t-banelinje som avlastar t-centralen – alla kan inte byta där, det är redan överfullt. Sossarnas lila linje är ett förslag som Fp borde ta över. Nya stationer i Älvsjö och Årstaberg, knyter samman Hornstull och Fridhemsplan, nya stationer i Arenastaden och Hagastaden, avlastar t-centralen och skapar nya bytesmöjligheter.

    Att förlänga gröna skapar bara mer kaos. Det är inte en framtidslösning.

    • TJ! Tanken är snarare att på sikt bygga en helt ny sträckning från centralen till Odenplan för vidare färd morrut. Då kan flera bra omstigningsmöjligheter skapas som gör att inte alla behöver åka till centralen. Mvh Anders

      • På hur lång sikt? Vore det inte smartare med en helt ny linje genom västra delarna av stan (typ lila linjen men det finns flera liknande förslag i cirkulation) som undviker t-centralen? Det är ju redan knökfullt på perrongen där och blir ännu värre när pendeltågen kommer dit 2017.

        Älvsjö-Årsta-Hornstull-Fridhemsplan-Hagastaden-Arenastaden-Bergshamra typ. En no-brainer som de kallar det i USA. Skapar nya stationer där sådana inte finns, knyter samman t-banenätet och avlastar t-centralen. Här tycker jag att Fp ska tänka om.

  2. Bra att folkpartiet har satt ner foten. Personligen tycker jag att den föreslagna tunnelbanelinjen till Solna (Arenastaden) ska handlas upp enligt en sk OPS-lösning, Offentlig Privat Samverkan. Aktörerna runt Mall of Scandinavia och Friends Arena samt NKS (Skanska), Solna, Stockholm, landstinget och staten borde kunna bidra till en sådan lösning. Det ligger i allmänintresset att Hagastaden och Arenastaden får en säker, långsiktig och fullbordad kollektivtrafikförsörjning.

  3. Pingback: Tunnelbana till Solna och till Täby – och spårväg på 4:an | Rydbergs recept - för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  4. Pingback: Stockholm behöver mer spår – på längden och tvären « Rasmus (liberal)

  5. Pingback: Tvärspårbana till Ursvik fortsatt prioritet för Folkpartiet! | Sundbyberg

  6. Pingback: För att fler ska lämna bilen måste vi satsa högt, brett och kors och tvärs | I min vård och värld

  7. När det gäller kollektivtrafik till Arenastaden har jag ett enklare förslag, som inte på något sätt hindrar att ovanstående bör genomföras utan är snarare ett tillägg.

    Fram till slutet av 80-talet fanns en gammal järnbro över spåren vi Ulriksdals Station, en södra utgång. Det bör återskapas. Nu förslagsvis som en uppgång som mynnar på den ”nya” stadsgatan Enköpingsvägen. Det kommer ge bättre tillgång till kollektivtrafik för Ritorp/norra Frösunda och Råstahem samt en välbehövlig avlastning för Solna station då det gäller pendeltåg till Arenastaden.

    Därefter kan sträckan Enköpingsv/Kolonnvägen fram till nya Signalbron utvecklas till ett alternativt gång och cykelstråk till Arenastaden som komplement till
    Solna station. Då gäller det dock att hålla karaktären på vägarna stadsmässiga och gångstråken attraktiva.

    Detta tror jag skulle vara ett relativt enkelt grepp för att förbättra kollektivtrafiksituationen i området. Genom sänkt hastighet på Enköpingsvägen som blir nödvändigt vid stationen får vi på köpet en förbättrat boendemiljö för Ritorp/Törnbacken.

    M.v.h Mikael

    • Utmärkt förslag som jag hoppas blir verklighet någon dag! Överhuvudtaget behöver kopplingarna mellan Bagartorp/Ulriksdal och Arenastaden stärkas.

  8. Pingback: Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden |

Lämna en kommentar