Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden

Stockholms nya tunnelbanekarta

I dag presenterade Alliansens partiledare en överenskommelse mellan staten, landstinget och fyra kommuner om utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden, Nacka, Gullmarsplan och Barkarby. Det är en historisk överenskommelse. Det är den största kollektivtrafikutbyggnaden i Sverige sedan 1970-talet då tunnelbanans blå linje öppnade. Den innebär en utbyggnad i fyra väderstreck och möjliggör 78.000 nya bostäder till 2030.

Tunnelbaneutbyggnaden är väldigt bra för Solna. Den innebär en helt ny linje mellan Odenplan till Arenastaden via Hagastaden och påverkar inte trafiken på grön linje. Vid stora evenemang på Friends Arena kan dock tågen köra vidare mot T-centralen. Detta är på kort sikt väldigt bra för de centrala delarna av Solna och det hade aldrig kommit till stånd utan det omfattande bostadsbyggande i Solna, nya arbetsplatser , Mall of Scandinavia och Friends Arena, vilket ger ett stort resandeunderlag. Den nya linjen ger också möjligheter att dra tunnelbanan vidare mot Ulriksdals trafikplats-Bergshamra-Mörby C-Täby C och Arninge. Och bygger man även en ny koppling mellan Centralen och Odenplan blir linjen ännu mer effektiv. Med tunnelbana till Arenastaden kommer Solna station bli en av Sveriges viktigaste trafikknutpunkter med tunnelbana, pendeltåg, tvärspårvägen och ett otal busslinjer. Med pendeltåget går det även att åka till Arlanda och Uppsala.

Även utbyggnaden av den blå linjen till Barkarby, Gullmarsplan och Nacka gör det lättare att ta sig till och från Solna.

Den totala investeringen för hela tunnelbaneutbyggnaden uppgår till 25,7 miljarder kronor. Investeringen i linjen från Odenplan via Hagastaden till Arenastaden uppgår till 4,1 miljarder, varav Solna stad medfinansierar med 600 miljoner kronor, varav större delen kommer att finansieras genom olika exploateringsintäkter.

Det är en stor dag för Folkpartiet i Solna och de övriga partierna inom Alliansen. Vi har varit överens om att tunnelbana är det bästa lösningen för Hagastaden och Arenastaden. Och från att bara för några månader sedan inte varit med på spåret har denna sträckning flyttats fram och är den tunnelbanelinje som skall påbörjas först, d v s 2016 och vara klart till Hagastaden 2016 och Arenastaden 2020.

Överenskommelsen innebär att det skall byggas 4500 bostäder inom linjens influensområde, d v s 500-1000 meter från tunnelbanans linjedragning.

Debattartikeln på DN debatt kan du läsa här. Läs även blogginläggen från Birgitta Rydberg, Anna Starbrink, Jesper Svensson, Lotta Edholm och Rasmus Jonlund.

Läs även mina tidigare blogginlägg om tunnelbanan – Folkpartiets landstingsgrupp vill ha tunnelbana till Hagastaden,  Länsstyrelsen föreslår tunnelbana till Hagastaden, SolnaAlliansen vill ha tunnelbana till Arenastaden, Tunnelbana bäst till Hagastaden.

Annonser

7 responses to “Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden

  1. ”Och bygger man även en ny koppling mellan Centralen och Odenplan blir linjen ännu mer effektiv.” Det är precis det här man inte får göra. T-centralen måste avlastas, den klarar inte fler linjer i dagsläget och ännu mindre om 30 år. Nästa linje – kalla den lila, grå, gul, rosa – måste gå centralt utan att passera T-centralen. Det vore bättre om man hade dragit en ny linje från Sankt Eriksplan eller Fridhemsplan till Hagastaden och Arenastaden för att på detta sätt underlätta en framtida ny linje som inte passerar T-centralen: Älvsjö – Årsta – Liljeholmen/Hornstull – Sankt Etiksplan/Fridhemsplan – Hagastaden – Arenastaden och vidare mot nordost. Men det kan nog gå även via Odenplan, kanske Älvsjö – Årsta – Mariatorget – Rådhuset – Odenplan – Hagastaden – Arenastaden. Bara den inte passerar T-centralen.

  2. Men – frånsett ovanstående kommentar – starkt jobbat! Förhoppningsvis bidrar detta till att stärka argumentet för byggnation vid Råstasjön så kan vi göra något vettigt av det området också.

    Beräknar du att denna överenskommelse skulle leda till mer omfattande nybyggnation kring Hagastaden och Arenastaden än vad som redan är planerat?

    Slutligen – jag hoppas att stationen för Arenastaden läggs väster om spårområdet så att inte en framtida nedgrävning av järnvägen omöjliggörs. Det vore fint om den låg rakt under MoS, så kan man ha uppgångar mot Dalvägen norr och söder samt Ritorp och Frösunda.

  3. Pingback: Trafikpaket för Stockholm: Nu är vi på spåret | Rydbergs recept - för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  4. Pingback: Mer spår också för Kungsholmen « Rasmus (liberal)

  5. Bra Anders att du inser att Arenastadslinjen bör fortsätta via Bergshamra till Röda linjen och sedan förlängas till Täby. Tyvärr hade (S) missat det i sin Lila linje. Sen håller jag med TJ att den inte ska fortsätta till T-Centralen. Getingmidjan T-Centralen-Gamla stan-Slussen måste avlastas med alternativa sträckningar. Blå linjens förlängning till Sofia och Gullmarsplan/Nacka är naturlig, men bör ha en station med uppgångar till Skeppsholmen och Djurgården. Arenastadslinjens fortsättning söderut kan följa Lila linjens sträckning: Kungsholmen-Liljeholmen-Älvsjö-Hagsätra. På så sätt knyter man ihop T-banelinjer i alla färger, samt pendeltåg och Tvärbana.

  6. Fantastiskt bra arbetat att få tunnelbanan till Arenastaden! Jag undrar dock hur planerna ser vad gäller busslinjerna. Det är ju en sanning med modifikation att det går många busslinjer till Arenastaden. De allra flesta passerar till ju Frösundaleden, vilket är 400 meter från Mall of Scandinavia och 1 km från arenan. Jag tycker att det vore rimligt att leda om busslinjer så att de passerar det nya köpcentrumet och de många arbetsplatser som kommer att skapas. T ex skulle linje 70 kunna vika av ner på Dalvägen, gå förbi Solna stations norra uppgång, över Signalbron och sedan vidare till Frösunda Park och på boulevarden genom hela Frösunda. (Frösundavik får betjänas av annan busslinje) Då kommer man lätt till Arenastaden från både Solna Centrum och Frösudna. Ett annat alternativ vore att låta blåbussarna 176 och 177 från Danderyd gå genom Frösunda Port, ned till Frösunda Park, över Signalbron, förbi Solna Stations norra uppgång och sedan vidare upp till Solna stations södra uppgång och tvärbanan. Den sträckningen skulle knappt medföra någon tidsförlust och ge många resenärer en chans att åka kommunalt till köpcentrumet.

    En fråga till dig Anders: pågår det något arbete att förbättra busslinjerna till Arenastaden? Idag stannar ju inte ens 505 på sin väg genom stadsdelen.

    David

    • David! Tack för dina glada kommentarer kring tunnelbanan till Arenastaden. När det gäller busslinjerna till Arenastaden så har vi inte kommit så långt i den diskussionen. Men i dagsläget går 505 och 502 förbi Arenastaden. Jag har redan tagit upp frågan med mina tjänstemän att det givetvis måste finnas hållplatser på dessa linjer vid Arenastaden. Det är för långt att gå från hållplatsen vid Östervägen/Vintervägen. Mvh Anders

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s