Bild

Oscar 7 år, ville diskutera Råstasjöns framtid med mig

Råstapojke

I fredags eftermiddag fick jag besök av Oscar Tarantino och hans mamma Anna. Oscar är 7 år och går i första klass i Råsundaskolan. Oscar är den yngsta person som någonsin  önskat att få träffa mig för att diskutera en politisk fråga. Oscar oroar sig för vad som skall hända med Råstasjön och ville diskutera Råstasjöns framtid med mig.

Oscar är orolig över byggplanerna vid Råstasjön. Att träd skall försvinna, vad som skall hända djuren och fåglarna som bor där och framför allt hägrarna som han tycker om att titta på. Oscar gillar Råstasjön. Han brukar vara där och mata fåglarna eller åka skridskor på vintrarna. Han bor i Råsunda, så han har väldigt nära till sjön och om jag förstod honom rätt så är han ofta där.

Efter vår halvtimmes långa diskussion där jag redogjorde för vad jag anser skall ändras i detaljplaneförslaget tror jag att Oscar var betydligt lugnare. För mig var det ett intressant möte med en ung Solnabo.

Läs även mina blogginlägg Detaljplanen för området norr om Råstasjön behöver på flera punkter omarbetas och Inrätta ett naturreservat vid Råstasjön och Lötsjön.

2 responses to “Oscar 7 år, ville diskutera Råstasjöns framtid med mig

  1. Oscar och andra kan dock tyvärr inte vara helt lugna. Träd kommer nästan säkert försvinna även med Folkpartiets förslag – det är så gott som oundvikligt om man ska bygga överhuvudtaget. Och även om man bara bygger på de få och små redan exploaterade ytorna inom området, skulle djur- och växtliv ta stor skada – deras möjligheter att sprida sig mellan Råstasjön och andra grönområden skulle minska, och därmed skulle den biologiska mångfalden enligt vetenskaplig forskning drabbas negativt.

  2. Pingback: WOW – 250 demonstrerade för Råstasjön! | Calandrellas blogg

Kommentera

