Detaljplaneförslaget för området norr om Råstasjön behöver på flera punkter omarbetas

I veckans nummer av lokaltidningen besvarar jag en insändare från en medborgare i Solna som veckan innan skrev en insändare under rubriken ”Stoppa planerna på bostäder vid Råstasjön.” Solnabon anser att Folkpartiet och jag är ”senfärdig” och ”vag” när det gäller Råstasjön. Inget kunde vara mer fel. Vi har på ett tidigt stadium uttryckt en positiv hållning till att bygga bostäder där det är möjligt, och en negativ hållning till  stora ingrepp i naturen. Det är Folkpartiets  övertygelse att bevarade naturvärden och nya bostäder kan förenas. Det kräver dock förändringar i förslaget till detaljplan som nu är på samråd. Folkpartiet vill att Solna ska förbli en grön stad. Även när staden växer ska det alltid vara nära till grönområden, parker och natur. Solna är den kommun där det byggs flest nya bostäder per invånare. I grunden är det positivt, men det krävs att byggnationen görs med stor hänsyn och många avvägningar. Det aktuella detaljplaneförslaget rör ett större område mellan  Råstasjön,  Hagalunds bangård och Arenastaden. Folkpartiet ser positivt på att delar bebyggs. Jag har svårt att förstå att bebyggelsen i det nordvästra hörnet av detaljplaneförslaget och vid betongsstationen skulle innebära några problem. Men alla delar av förslaget som presenterats har Folkpartiet  och jag svårt att ställa sig bakom. Jag tycker inte att detaljplaneförslaget tar tillräcklig hänsyn till områdets naturvärden, speciellt fågellivet och att det ur upplevelsesynpunkt går från att vara en ”natursjö” till ”stadsnära sjö”. Bland annat vill  jag få bort biltrafiken mot sjön och minska den bebyggelse som föreslås i strandskyddat område.

Jag hoppas att många solnabor tar chansen att komma med synpunkter under samrådet som pågår fram till den 28 februari.

Efter den interna process som pågår i folkpartiet och efter att tagit del och analyserat alla de synpunkter som inkommit under samrådet kommer folkpartiet att definitivt ta ställning till vilka förändringar som behöver göras av detaljplaneförslaget. Min erfarenhet är att det alltid under ett samråd kommer in intressanta synpunkter som det är värt att beakta.

Läs även mina tidigare inlägg om Råstasjön, Detaljplanen för området norr om Råstasjön är ute på samråd och Överlever Råstasjön Arenastaden.

Läs även inlägg av mina partikamrater Peter Edholm, Christoffer JönssonMartin Andreasson och Anne Utter om Råstasjön.

Läs även Lars Epsteins (DN) blogginlägg om Råstasjön och inslaget i ABC-Nytt den 22 januari.

24 responses to “Detaljplaneförslaget för området norr om Råstasjön behöver på flera punkter omarbetas

  1. Bra inlägg. Debatten om förslaget behöver nyanseras. För det är vad det är, ett förslag. Inga beslut är fattade. Nu startar en av världens mest demokratiska processer där Solnaborna får kommentera, tycka till, komma med konstruktiv kritik och förbättringsförslag. I den, i bland, heta debatten om formandet av vårt framtida Solna är det lätt att glömma att vi bor i ett land med en sådan öppen demokratisk process. Alla får vara med, och komma till tals. Även politiker.

  2. Jag tycker att din och Fp:s position är utmärkt balanserad. Det gäller att hålla stånd mot de som är emot all bebyggelse – dessa högljudda personer representerar inte en majoritet utan är tvärtom ofta en minoritet pensionärer som är emot all förändring och som har tid att protestera. Ansvarskännande politiker måste ta deras protester med en nypa salt, annars skulle ingenting byggas någonsin.

    • Tror nog Peab har mer att säga än PRO här. Sedan undrar man som vanligt i Solna varför våra politiker inte vill ta ansvar utan gömmer sig bakom tjänstemän. Man har nu ett förslag på 1800 bostäder som ingen tycks vilja känna vid. Politikerna duckar och tjänstemän får ta frågor av ABC.

      • Tobias! Jag har svårt att känna igen mig i din beskrivning. Jag talade med säkert 80 Solnabor under det öppna huset igår kväll och intervjuvades i direktsändning i ABC-Nytt kl 19.20 som också sändes i ABC-Nytt kl 21.45 och som ligger på nätet. Mvh Anders

      • ”Politikerna duckar och tjänstemän får ta frågor av ABC.” Tobias, vad menar du? Jag både såg och hörde politikern tillika ordföranden i stadsbyggnadsnämden, Andrers Ekegren, i SVT igår. Dessutom svarar du ju själv på ett inlägg, av just nämnda politikers blogg, där han enligt min mening inte duckar om vad han och folkpartiet tycker i sakfrågan. Att både delta personligen i samrådsmötet, svara på frågor, och blogga om ärendet är enligt min mening att visa ansvar. Eller?

    • Kristian. Anders svarar på frågor, men han gillar inte det här förslaget och jag blir inte klok på vem som gör det. Vi har ett förslag på 1800 bostäder och ingen politisk företrädare som står upp och säger att det här är bra. Läste i dn en moderat som sa att det var intressant… De som tagit fram förslaget måste ju ha fått direktiv av våra politiker.

      • Tobias, snälla, ställ dina frågor till Solna stad, jag är helt övertygad om att du kommer att få svar på dina frågor. Notera återigen, det är ett förslag. Jag upprepar, det är ett förslag som vi nu Solnabor inklusive våra politiker ska ta ställning till. Är det ett bra förslag? Nej, det är det inte enligt min mening. Kommer det bli som förslaget ser ut just nu? Nej, så kommer det inte att bli, det är det enda vi vet. Självklart kommet både tjänstemännen och politikerna i Solna att lyssna på oss Solnabor, men det gäller att vara nyanserad, konkret och komma med konstruktiv kritik och förbättringsförslag. Lycka till, Tobias, i jakten på dina svar…

  3. Kristian. Så det är tjänstemännen man ska prata med för att få svar i Solna? Eller ska de berätta vad politikerna tycker? Varför ska vi medborgare ta ställning till ett förslag inga politiker vill ha? Fanns det något direktiv för det här förslaget eller kunde de lika gärna slutat med ett förslag att råstasjön ska bli norra Europas största skatepark? Mer troligt att alliansen fått kalla fötter och inte vill kännas vid sitt förslag

  4. Man får väl helt enkelt skratta åt det hela. Rätt kul ändå.
    http://solnanyheter.wordpress.com/

    • Tobias! När jag ser att du hänvisar till Solnanyheter fick jag det sista belägget för att det är du som med mycket stor sannolikhet ligger bakom sidan. För den som gör Solnanyheter har ett stort kunnande att göra avancerade sidor, gärna bevakar Bergshamra, och ligger långt till vänster. Den bilden passar in på dig. Jag får säga att Solnanyheter är skickligt gjord och med en stor portion humor. Men Solnanyheter hade ökat i trovärdighet om du även drivit med oppositionen. Varför helt utlämna att fd oppositionsrådet Graf(S) åker jorden runt med sin pojkvän sedan snart ett år tillbaka på skattebetalarnas bekostnad. Det måste vara väldigt svårt att gå på en anställningsintervju på Atlanten. Detta trots allt hon sagt om alla andra politiker i Solna och inom Socialdemokratin. Och varför inte låta allmänheten ta del av vilka som står bakom Solnanyheter. Hade inte detta ökat trovärdigheten. Partibeteckningen Bunden vänster vore en bra beteckning. Att våga visa vem man är och vad man står för. Det är väl demokrati. Mvh Anders

  5. Bygg! Stadspark är fantastiskt uppskattat när det är på plats! Det är bara nimbys som gnäller som vanligt.
    Det är deras fel att vi har bostadsbrist.
    Det är deras fel att det är ont om hyresrätter.
    Fall inte för en begränsad skara gnällspikar.

    De hörs mycket mer än ungdomarna drabbade av bostadsbrist, och de framtida användarna av parken som kommer att flytta till solna.

  6. Det finaste Råsunda har i sin närhet är Råstasjön. En naturoas mitt i staden. Jag minns tydligt första gången jag promenerade från min lägenhet i Råsunda till Råstasjön och tänkte ”tänk att jag bor så nära city och när jag går här så känns det som att jag är långt utanför”.

    Den känslan har tärts på rejält med bygget av Arenastaden. Jag är inte emot att bygga Arenastaden generellt utan snarare tvärtom. Det jag är mycket skeptisk mot är att ta bort just den känslan av naturavskildhet Råstasjön för oss Solnabor så länge representerat.

    Igår när jag promenerade runt Råstasjön så står Friends Arena som en gigantisk påminnelse om just att jag Är nära staden, jag är Inte i naturen. Snart poppar bostadshöghusen upp (Hotellet är redan på plats) som ytterligare tydliga påminnelser. Jag förstår att det måste varit extremt lätt och lockande när dessa projekt såldes in för bygge. Med utsikt mot Råstasjöns orörda Natur…jag som vill bygga så många höghus som möjligt har just av tidigare nämnd anledning området kring Råstasjön som mitt största undantag.

    När jag senare läste om nästa förslag, att ytterligare bygga ut, och dessutom närmare Råstasjön än någonsin, då blev jag väldigt besviken. Vad är poängen med byggnadsnämnden ifall de inte stoppar detta?

    Det jag vill behålla är den ro Råstasjön ger dess besökare i form av naturavskildhet och lugn. Utan påminnelse om den betong och trafik dagens alla städer består av.

    Förlora nu inte det här slaget, förlora nu inte en av de få guldklimpar Solna kommun har, vilka höjer efterfrågan på bostäder och kontor utöver hela kommunen.

    Värna om en av Solnas finaste oaser och dess horisont, behåll Råstasjön fri från staden!

    • Carl! I mitt blogginlägg skriver jag att Folkpartiet anser att förslaget är för omfattande både av hänsyn till de rena naturvärdena, för fågellivet och att bebyggelsen kommer att vara för påträngande särskilt i det nordöstra hörnet. Jag hoppas att vi slutligen landar i ett förslag som även du känner blir bra. Mvh Anders

  7. Hej Anders,

    Tack för ditt snabba svar! Jag har läst ditt inlägg och det är därför jag skriver. För att ni ska veta vad jag och jag tror många andra tycker är viktigt att bevara. Även om fåglarna överlever, byggnaderna inte kommer precis fram till promenadstråket så är alla byggnader högre än trätopparna en påverkan på horisonten för besökare och priset är att känslan av naturoas vattnas ur.

    Tack!

  8. Pingback: Inrätta ett naturreservat vid Råstasjön och Lötsjön |

  9. Hej Anders.
    Jag bor i Råsunda/Vasalund och min nästan dagliga promenad går runt Råstasjön och ibland runt båda sjöarna. Jag gör som regel en avstickare till styrketräningensstationen vid tennishuset. Tack för att den renoverades även om det tog lång tid. Jag har nu börjat gå i högervarv för att slippa se det fulaste bygge jag någonsin skådat; Friendsarena. Jag stöder till fullo Gruppen Rädda Råstasjön.
    Samtididigt har jag full förståelse för behovet av att bygga fler bostäder. Därför undrar jag naturligtvis varför inte slänten på den södra sidan av Råstasjön, alltså på andra sidan av vägen som fortfarande är obebyggd inte i första hand är det område som borde byggas med flerbostadshus upp till 6 våningar? det måste väl gå att få in en ca 700 lägenheter där. Men, obs, då går det naturligtvis inte att stänga av Sjövägen.

    • Lars! Om jag förstår dig rätt tänker du på området efter den sista villan på Sjövägen. Även där skulle du komma inom 100 meter från strandskyddet och missa poängen med att skapa ett sammanhängande grönområde av Lötsjön och Råstasjön som ur rekreationssynpunkt skulle vara väldigt bra. Mvh Anders

  10. Tack för svar. Det område jag tänker på är på syd västra sidan av Sjövägen mellan sista villan och fram till busshållplatsen. Där ligger ju villor på andra sidan av vägen, på sjösidan.

    • Lars! Det ligger nog nära gränsen för strandskyddet och en byggnationen där skulle minska den gröna korridoren mellan Råstasjön och Lötsjön så det är inte aktuellt. Mvh Anders

      • Korridoren börjar längre väster ut än jag föreslår. Byggnation skulle inte bryta horisonten då det ju ligger bebyggelse ovanför. Alltså inte längre väster ut än den sista villan på sjösidan. Jag kan inte se att något fågelliv skulle störas med några hus där jag föreslår bebyggelse. Alltså från Ellenhillvägen till i höjd med Näckrosvägen 26. Och givetvis inga höghus, max 5-6 våningar.

  11. Pingback: Oscar 7 år, ville diskutera Råstasjöns framtid med mig |

  12. Pingback: Nätverket Rädda Råstasjön överlämnade namnunderskrifter och sin synpunkter till mig. |

  13. Pingback: Välbesökt samrådsmöte om planerna kring Råstasjön! | Christoffers Jönsson

Kommentera

