Utvidgat säkerhetsområde för Bromma flygplats förhindrar nya höga hus

bromma-skyddszon-ny

I går intervjuvades jag av ABC-Nytt med anledning av att Bromma flygfält vill utvidga sitt säker-hetsområde (hinderområde) till att omfatta hela Solna, Sundbyberg, Västerort men även Liljeholmen, Vasastaden och Kungsholmen. Det innebär att inget hus som är högre än ca 59 meter (ca 13 våningar) får byggas inom detta område. Det kommer att få långtgående konsekvenser för byggandet av nya hus i det område i Sverige som har det mest omfattande byggandet och är tillväxtnavet i landet.

Jag är av den uppfattning att det inte skall byggas höga hus överallt i regionen men det finns lägen som är väldigt väl lämpade för höga hus och då menar jag inte 13-15 våningar utan snarare det dubbla våningsantalet. Det är särskilt hotell som är lämpliga som höga hus.

För att mer konkret beskriva vad det innebär så skulle inte Solna stadshus, Park Inn hotell eller Dallashuset i Solna Centrum kunna byggas i dag med de nya reglerna. Och det gäller även det nya hotellet i Arena staden, Quality Friends Arena och Blåkulla.

Redan med nuvarande regler förhindrade Bromma flygplats (Swedavia) att på Råsunda fotbollsstadion bygga ett hus som var 15 våningar, d v s i paritet med Dallashuset och Solna stadshus. Då länsstyrelsen sa att om inte Solna stad och Swedavia blir överens finns det risk för att Länsstyrelsen kallar hem planen. Vår bedömning var att detta kunde innebära att detaljplaneprocessen kunde ta två år till sänkte vi hushöjden med två våningar till 13 våningar.

I de diskussioner som vi har haft med Bromma flygplats har de med kraft hävdat sina rättigheter och har inte varit beredda till kompromisser. I fallet med fotbollsstadion är det särskilt anmärkningsvärt då området kring Solna Centrum redan nu är omöjligt för flygplan att befinna sig i med tanke på de hus som redan finns.

Om Bromma flygplats får igenom sin utvidgade säkerhetszon innebär det stora konsekvenser för möjligheterna att bygga högre än 59 meter (+ 59 meter över nollplan). Det innebär 13 våningar med kontor och något fler om det är bostäder).

Lyssna på ABC-Nytts reportage.

8 svar till “Utvidgat säkerhetsområde för Bromma flygplats förhindrar nya höga hus

  1. Ja, det belyser väl problemet med att ha en flygplats mitt i stan. Den zon som det inte går att bygga bostadshus på överhuvudtaget oavsett höjd – flygplats och bullerzon – är lika stor som halva Kungsholmen.

  2. Vilket aktualiserar en fråga; varför är det Stockholms stad som ensidigt bestämmer om det ska få finnas en flygplats i Bromma? Eftersom Stockholms beslut påverkar Solna och Sundbyberg _mer_ än Stockholms stad så borde det krävas ett medgivande från dessa två kommuner för att kunna förlänga tillståndet för Bromma flygplats.

    • Mattias! Ett tänkvärt inlägg. Mvh Anders

      • Man får ställa sig frågan om vilket som är viktigast. Bygga högre en 13 våningar eller bibehålla en internationell flygplats centralt inom regionen. Man får helt enkelt välja mellan att inte bygga ”höga” höghus inom aktuellt område eller lägga ner Bromma Flygplats. Och ”regionen” är större en Solna, Sundbyberg och Stockholm.

  3. Flygplatsen invigdes 1936.
    Den fyller fortfarande en viktig funktion.
    Arlanda skulle inte klara av att ta över trafiken.
    Dessutom finns det ju redan de som störs där
    och skall de få ytterliggare buller?

    • Det där är en myt, Arlanda har större kapacitet än Heathrow i London och kan lätt ta över Brommas flygtrafik. Bygg ut Arlanda istället, den ligger på perfekt avstånd till innerstan.

  4. Pingback: Samråd om bostadsbyggnationerna vid Råstasjön | Frösundaliberalen

  5. Pingback: Bromma flygplats ändrar sina säkerhetskrav – höga hus går att bygga. |

Lämna en kommentar