ABC-Nytt uppmärksammar kommunernas arbete med cykelplaner

 I går uppmärksammade ABC-Nytt kommunernas arbete med att underlätta för cykling. I går kväll fattade Stockholms stad beslut om att anta en ny cykelplan och även Trafikverket arbetar med att förbättra det regionala cykelvägnätet.

I november beslutade kommunstyrelsen i Solna om att staden skall ta fram en cykelplan. Solna har ett väl utbyggt cykelvägnät med b l a nio regionala cykelstråk som går genom kommunen och stora delar är separerade från biltrafiken. Det finns flera dokument i staden som behandlar cykling, b l a kommunens översiktsplan men det saknas en sammanhållen strategi.

Cykelfrågorna har blivit allt viktigare de senaste 10 åren då antalet cyklister har mer än fördubblats och många cyklar året om. Många företag satsar på att de anställda skall cykla till jobbet, exempelvis Vattenfall som nu måste fördubbla antalet platser för cyklister.

Det finns brister i vårt cykelvägnät. Det saknas bra cykelvägar på vissa ställen. Många anser att vi måste förbättra skyltningen, underhållet och framför allt snöröjningen. Snöröjningen skall vi se över till nästa år och jag anser att det är viktigt att så många kommuner som möjligt bör ha samma tidsintervall när det gäller hur snabbt gatorna skall vara snöröjda efter snöfall. Det gäller särskilt cykelbanorna där många vill ha så likartade rutiner som möjligt. Så är det inte i dag.

Rent allmänt måste kommunerna, precis som när det gäller vägnätet ha ett betydligt bättre regionalt samarbete när det cykelbanorna.

Har du tankar om hur det kan bli lättare att cykla i Solna får du gärna göra ett inlägg på bloggen.

I folkpartiet har vi börjat arbeta med cykelfrågorna allt mer b l a inom Kommunalpolitiska rådets nätverk för stadsbyggnad, trafik och miljö och inom ett särskilt cykelnätverk.

Här kan du se inslaget på ABC-Nytt om cykelplaner där jag b l a intervjuvas.

Läs även mer om införandet av lånecyklar.

Här kan du ladda hem Solnas cykelkarta.

11 svar till “ABC-Nytt uppmärksammar kommunernas arbete med cykelplaner

  1. En sak som vore viktigt för mig, men kanske även för några andra människor, vore om det blev någorlunda rimligt att cykla till Kista.

    Jag inser så klart att den vägen inte enbart går igenom Solna kommun, men det vore angeläget att man på ett enkelt sätt kunde korsa järvafältet. Idag känner man sig verkligen som en stigfinnare.

  2. Eftersom det var Centerpartiet som lyfte frågan kan den Cykelintresserade med fördel också läsa vad vi sagt i frågan 🙂 mycket bra att cykeln får mer fokus!
    http://www.centerpartiet.se/person/annacnilsson/Dates/2012/9/Solnacentern-vill-ta-fram-en-cykelplan-for-Solna-/

  3. Hej!

    Jag pendlar Kälvesta – Frösundatorg varje vardag, då passerar man en
    Stockholm/Sundbyberg och Solna..

    Kommentarer på vintercykling:
    1. Cykelbanan mellan Lötsjön i Sundbyberg och Sjövägen i Solna. Där är det en etapp på ca 100m som inte vinterunderhålls på kommungränsen. I år är det bättre efter en del påtryckningar. Men känns som ingen kommun vill ta ansvar över den delen.

    2. Solna har sämst snöröjning av alla kommuner, Sundbyberg hade en tuff start, men de har gått förbi nu. Sjövägen är väldigt svårcyklad, pga av plogningen inte fungerar som den ska, detta pga av snön inte skyfflas undan eller läggs åt fel håll. Det brukar bli så att man cyklar på bilvägen istället, men känns olustigt då många bilar blir irriterade, som inte kan köra om pga av stolpar mitt i vägen.

    3. Solna Station. Snöröjning är katastrof, en STOR hög precis utanför stationen på cykelbanan, svårt att passera om ett tåg har rullat in precis, då mycket personer är i omlopp.

    Övriga kommentarer.
    1. Sjövägen igen, den har en del farliga korsningar, speciellt Sjövägen/Råstavägen. Speciellt farlig om man cyklar norrut, då man hamnar på ”fel” sida, och bilarna som ska ut på sjövägen från Råstavägen missar att kolla till höger på cykelbanan. Förslag, kanske riva några träd på sjövägen och låta cyklister som ska norrut cykla på höger sida.
    Det märktes stor skillnad medan Dalvägen var avstängd, väldigt lite trafik som passerade Sjövägen under tiden, och det var en fröjd att cykla.

    2. Dalvägen, livsfarlig, med all tung trafik, som tur är den bred. Hoppas det blir bättre när området runt arenan blir färdig.

    3. Konstig sträckning om man kommer från Frösundaleden och ska ner till Hamngatan i Sundbyberg. Förstår aldrig hur man ska cykla för det ska bli bra. Känns som det fattas någon koppling av Solna/Sundbyberg runt Tritonvägen.

    Lite sopningskommentarer:
    Vet inte om det berodde på inslaget på ABC, men idag sopades det på cykelbanan vid kolonnvägen norr om Frösundaledan. Har aldrig hänt att sandsopningen är börjad så här tidigt, var skönt att cykla på det iaf.
    Tack för det!

    Mvh Magnus

  4. Hej Magnus, bra kommentarer. Jag har tidigare kommenterat Dalvägen under Ekegrens inlägg om Arenastaden miljöprogram (se meny till höger ovan). Han bifogade ett svar från tjänstemännen på förvaltningen att Dalvägen inte sågs som prioriterad då trafikmängden skulle vara så stor. Obegripligt tycker jag, som också bara väntar på att någon ska skada sig i den trafik som erbjuds de kontorsanställda i Arenastaden som cyklar.

  5. Hej Magnus igen, måste bara hålla med om snöröjningen utanför Solna station. Riktigt dåligt hela vintern. Tusentals gångtrafikanter pulsar fram i snödmodden och cyklister halkar bredvid. Verkar som staden inte förstått att den är knutpunkt som måste prioriteras.
    David

  6. Tack för kommenterar.
    Håller med om Dalvägen är otrevlig att cykla norrut, .pga av det går fort utför och bilarna har företräde pga av högerregeln på alla korsande vägar. Söderöver är det mindre riskfyllt pga av inga korsningar och farten är låg.
    Men det kanske är så att cykelmönstret ändrar sig när bron blir klar över tågstationen.

    Angående Kolonnvägen/Gårdsvägen: Det är en riktigt otrevlig korsning för cyklister, har själv sett ambulans som plockat upp en cyklist.
    Hög fart på Kolonnvägen och mycket trafik, plus att cyklister som cyklar norrut har hög fart igenom korsningen pga av att det går utför.

    Magnus

  7. Viktigt är att få bort trenden (?) att ta bort planskilda korsningar. Sundbyberg håller på att förstöra den enormt fina gcb-leden mellan Ursvik (spårcentralen) och tre-korsningen med gcb mot Rissne och gcb mot Kista (dvs den som går/gick längs G:a Enköpninsvägen). Nu kommer det att bli minst 3-4 farliga bilkorsningar man ska korsa där Nya Ursviks bilister kommer att dundra fram till och från E18/Enköpingsvägen. Vägverket håller också på att sätta in en effektiv spärr där samma gcb i förlängningen så småningom mynnar ut i Spångadalen, dvs söder om Rinkeby över E18. Denna led var tidigare helt fri från bilar, men nu kommer man att behöva korsa den kommande trafikplatsen för bilar till Rinkeby, istället för att vägverket hade kunna kosta på några miljoner på att förlänga den nya bro som redan byggts över själva E18. Man bekostar bilisterna och husbyggen med 100-tals miljarder men närmast struntar i cyklister och gående och de några tiotals miljoner som behövs där…

    Bygg planskilda alternativ (så mjukt sluttande som möjligt, låt det ta några extra tiotals meters preparering) för alla gcb (iaf där det inte är absolut omöjligt). Jämna också ut onduleringar där så är möjligt. Cyklister vill ha flyt i transporten.

  8. Återkommer till min käpphäst att cyklar behandlas styvmoderligt när Arenastaden byggs, trots att staden högtidligt slagit fast miljömål om cykelvänlighet. Norra delen av Dalvägen kommer att få 18.500 bilar/dag enligt Rambölls utredning från 2012, som jag först nu har sett. Alla cyklister från och till centrala och östra Stockholm kommer att cykla där. Solna stad presenteras vägen som ett viktigt cykelstråk för stadsdelen. Ändå planeras inga cykelbanor. Det går faktiskt inte alls ihop. Antingen fattar staden beslut om att ändra målet att göra stadsdelen cykelvänlig, eller också ser man till att bygga en cykelbana.

  9. Dalvägen kommer bli ännu farligare med all trafik. Hoppas att det blir ett cykelspår över bron när norra uppgången öppnas, då kommer man kunna undvika delar av Dalvägen och köra Kolonnvägen.

    Angående sandsopningen så har enligt mig Solna skött sig rätt bra, men märkligt att inget ännu är sopat utanför Solna Station där mycket folk och många cyklister rör sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s