Det är självklart att trängselskatten – som tas ut lokalt för att hantera den lokala trafiksituationen – ska stanna i Stockholms län för att finansiera satsningar på trafik och infrastruktur. Som det är nu tas skatten upp av staten, men det är självklart att pengarna ska tillfalla vår region. När skatten infördes 2007 var villkoret att intäkterna skulle användas för att förbättra trafiksituationen i regionen.
Nu har regeringens utredning tvärtom föreslagit att staten behåller kontrollen över intäkterna. Det minskar drastiskt legitimiteten i trängselskatten. Dess syfte är ju att bidra till minskad trängsel och en bättre trafiksituation i vår region.
Min uppfattning är att den mest legitima aktören att hantera beslut om medlen är Stockholms läns landsting, eftersom väldigt många av dem som betalar är folk från omkringliggande kommuner.
Intäkterna från trängselskatten ska ses som regionens medfinansiering i kommande stora infrastrukturprojekt. Förbifart Stockholm, som sedan tidigare beslutats, och den välbehövliga utbyggnaden av t-banan.
Borgarrådet i Stockholm Lotta Edholm (FP) skriver om saken här.
Jag uttalar mig i Stockholmstidningen här.
Tidigare blogginlägg och debattartikel här.
Jag kan inte hålla med dig mer! En rejäl utbyggnation av tunnelbanan både till Nacka och fler sammanbandsliljer.