Nu har lånecyklarna kommit till Solna. Det nya systemet invigdes i dag av Clear Channels VD Ola Klingenborg och undertecknad. Då ställde vi ut de första cyklarna, demonstrerade hur systemet fungerar och svarade på frågor.
Solna är den tredje kommun i länet som inför ett lånecykelsystem. Först ut var Stockholm och därefter Lidingö. De första fem stationerna för lånecyklar i Solna finns i södra Solna på Solnaplan, Karolinska Institutet, Ekelundsbron, Huvudsta centrum och Pampas Marina. Lånecykeln hämtar eller lämnar du i Solna stad, Stockholms stad eller Lidingö stad, som har samma sorts cyklar.
Det finns många bra skäl till att cykla. Det är billigt, det ger motion, är bra för miljön och sist men inte minst, man tar sig många gånger snabbare fram än med bil och buss. Vi ser cyklarna som ett viktigt komplement till kollektivtrafiken och hoppas att det ska bli populärt.
Systemet utökas successivt. Nu startas det upp fem stationer och eventuellt kan det tillkomma fler stationer under hösten. I april 2013 kommer det att finnas femton stationer i Solna. Ett år senare beräknas det finnas 25 stationer i kommunen. De sista 10 stationerna placeras ut efter förslag från boende och verksamma i Solna. Clear Channel bygger först ut systemet i de södra delarna av Solna för att successivt bygga vidare genom Solna så att hela kommunen täcks av systemet. Anledningen till detta är att bolaget av erfarenhet vet att det inte får vara för långa avstånd mellan stationerna och därför vill de bygga vidare på det stationer som finns i Vasastaden och på Kungsholmen.
För Alliansen i Solna är detta en viktig milstolpe. I vårt regeringsprogram för mandatperioden står det följande:
”Med inspiration från flera grannkommuner avser staden också att se över möjligheten att införa ett system med utlåning av cyklar.”.
Det löftet infriar vi nu. Det är ett sätt för oss att få fler att färdas miljövänligt.
Information om systemet
Lånecyklarna finansieras helt utan skattemedel. Intäkterna kommer från användaravgifter och reklamintäkter. Ett säsongskort kostar 300 kr och gäller från 1 april till 31 oktober och ett tredagarskort kostar 165 kr. Cykelkortet införskaffas på SL-center, www.citybikes.se eller någon av turistbyråerna. Läs mer om lånecyklar på citybikes.se.
Hej Anders,
Hoppas att lånecyklarna kommer att bli använda lika mkt som de är inne i Stockholm. Personligen så tycker jag nog att det är lite konstigt det är ett sådant fokus på en viss del av Solna. Huvudsta, Pampas OCH Ekelundsbron. (Fanns inga cyklar på Pampas eller Ekelund i går kväll dock när jag cyklade förbi så att det är invigt betyder tyvärr inte att det är i full gång:)
Två frågor:
1. Bergshamraborna känner sig uppenbart redan förbisedda och ignorerade av Solna stad om man ska tro allt som står i tidningen, varför har man valt att inte ställa ut cyklar där?
2. Giock förbi låneställen i Solna C efter dagislämningen i morse och var tvungen att ta en bild. (se min twitter) Mindre än 24timmar från invigningen så går det inte ens att se stället. Bilar har parkerat framför, loppisborden dignar och där, längst in vid väggen bakom allt står de stackars cyklarna. Nu är jag stor och modig (?) så jag vågar ta mig fram men de känns inte helt prioriterade med den placeringen, tyvärr. Hur tänkte man med den placeringen?
Mitt gamla befäl brukade vråla Gör om Gör rätt och jag förstår att det inte är att bara gräva upp ställen men resultatet känns tråkigt:(
Vänliga hälsningar
Tobias
TG! Jag har i mitt blogginlägg försökt beskriva varför det är ett så stort fokus på Södra Solna. Anledningen är att Clear Channel vill binda i hop Solna med Stockholm och anlägga de första stationerna i närheten av befintliga stationer. Deras erfarenhet är att stationerna inte får ligga för långt i från varandra. Därför vänder sig stationen vid Ekelund mer till Stockholmare än Solnabor för att bygga vidare på befintligt system. Stationen vid Pampas riktar sig mot anställda på gamla arbetsmiljöverket, besökare till Huvudsta strand och Johan Enbergs väg med omnejd. Enligt min bedömning bör den kompletteras med en station i anslutning till Västra Skogens tunnelbanestation. Successivt kommer systemet att utvidgas och vi hoppas att även öppna en station vid Karolinska sjukhuset och Solna Business Park innan systemet stänger för vintern.
Alla etablerade stationer som har öppnats skall ha 24 platser. På några finns det ännu bara byggel vilket gör att antalet platser är begränsat. Att det var tomt indikerar att folk redan första dagen har börjat använda stationerna.
Svar på dina andra frågor.
1. Anledningen till att det inte finns några stationer i Bergshamra ännu är att närmaste stationer finns vid Roslagstull och Ropsten och det är för långt avstånd till Bergshamra enligt Clear Channel. CC förhandlar med markägaren att förlägga stationer vid universitet och när detta är klart kommer CC att bygga stationer i Bergshamra. Förhoppningsvis nästa vår.
2. Enligt Clear Channel är detta en mycket bra plats. Mycket bättre plats än vad de trodde att de skulle få. Jag har hållit den fri i två år för att möjliggöra en station där. I går var det helt riktigt någon form av försäljning där. Och så kan det bli då och då men de flesta dagarna på året är det ingen försäljning där. Så var det i dag och det såg väldigt trevligt ut.
Med vänlig hälsning
Anders Ekegren
Hej Anders och tack för svar.
Vi är några stycken som har uppmärksammat lånecyklarna och de ställ som CC ställt upp. Personligen så använder jag inte cyklarna då mitt förråd redan är överfullt av cyklar och jag föredrar att använda dem.
CC’s svar om placeringen vid Pampas har jag lite svårt att köpa, boende på Johan Enbergs väg skulle alltså behöva gå görbi både busshållsplatser och tunnelbana för att till slut komma nerför backen och till cykelstället, jag misstror kanske människans vilja till motion men jag tror att de flesta tar ngn sorts kollektivtrafik om det innebär en kvart promenad till cykelstället. (Men det är bara jag som är elak:)
Stället nere vid Pampas känns dock som ett provisorium, elen ligger dragen rakt över korsningen in till Karlbergs Strand, skyddad av ett plastöverdrag/farthinder som sedan det sattes upp har blivit utbytt två ggr då den tunga trafiken (a.k.a bilar och lastbilar) till Pampas Marina väldigt effektivt smular sönder kabelskyddet.
Fråga: Väntar man på tillstånd för att gräva ner kabel eller ska det göras i samband med ngt annat bygge?
Vänliga hälsningar
Tobias
T G! Ställen vid Pampas är till för de som jobbar på gamla arbetsmiljöverket men det är klart att dessa behöver kompletteras med fler ställ, exempelvis vid T-Västra Skogen. De använder sig av byggel i avvaktan på att Vattenfall skall dra en ordinär ledning. Jag har flera gånger i dag gått förbli cykelstället vid T-Solna Centrum. Det verkar vara ruljans på cyklarna.
Med vänlig hälsning Anders
Ping: ABC uppmärksammar kommunernas arbete med cykelplaner |
Vad är det som tar sådan tid med lånecyklarna? Ta bort 2-3 parkeringsplatser, ställ dit ett cykelställ. Kan väl inte vara så omöjligt?
Linus! Clear Channel vill successivt bygga ut stationerna från söder till norr i Solna. Det som tar tid är att hitta bra platser, bygglov, och framförallt har det tagit Vattenfall otroligt många månader att få fram el. En komplikation är att i en hel del fall är Solna inte markägare utan någon annan är det och då krävs det tillstånd från markägaren. Men det kommer att bli ytterligare stationer i år. Mvh Anders
Så nu är nästan stationerna öppna. Men det går fortsatt långsamt. Om solna stad redovisar vill mark ni äger kan jag plocka fram lämpliga platser för stationer åt er.
Linus! Clear Channel har haft stora problem med leverantören av el till stationerna och med vissa markägare. Men både Solna stad och bolaget jobbar med att ta fram fler stationer och vi räknar med ett 30-tal stationer när systemet är färdigbyggt. Har du tankar om bra platser så skicka in dem till Solna med CC till mig oavsett om det är privat eller stadens mark. I vissa områden, exempelvis KS/KI äger Solna stad ingen mark alls utan stationerna måste placeras på privat mark. Mvh Anders