Christer G Wennerholm gör en kovändning om tunnelbanan

Idag gör moderaten och landstingsrådet Christer G Wennerholm en kovändning på SvD Brännpunkt och meddelar ”T-banan ska byggas ut tidigare”. Det är raka motsatsen till Wennerholms uttalande i SvD i helgen att tunnelbanan är färdigbyggd, som jag kommenterade här. Nu ansluter han sig äntligen till det som bland annat jag tillsammans med fp-kolleger i länet skrev om på DN Debatt tidigare i våras: Stockholms beslutade trafikprojekt – däribland utbyggnad av tunnelbanan – måste sättas igång snarast.

Man kan bara spekulera i vad det är som gör att Christer G nu gör denna kovändning. Wennerholm skriver debattartikeln tillsammans sina Allianskolleger i trafiknämnden bl a vice ordförande folkpartiets  Lennart Rohdin. Det är väl känt att det finns många förespråkare för tunnelbana inom Alliansen. Centerpartiet har tagit en klar ställning för en utbyggnad av tunnelbanan liksom folkpartiet i Stockholms län som på vårt  läns förbundsmöte i april klart uttalade att tunnelbanan måste byggas ut. Handelskammaren och näringslivet har sett med oro på de uttalanden som gjorts av ledande moderata politiker. En uppfattning som inte delas av många moderater i länets kommuner.  Jag har fått ta emot mycket beröm från många representanter inom näringslivet som har tackat oss för folkpartiets  debattartikel. När nya bostäder och arbetsplatser skall byggas är närheten till en tunnelbanestation avgörande för var nybyggnation sker.

Det är därför glädjande att det nu finns en enighet bland Alliansens partier att tidigarelägga viktiga spårutbyggnader som spårbunden trafik  till Täby,   tunnelbana till Nacka och förverkligandet av spårväg Syd.

Läs även mina inlägg:

Folkpartiet – bygg tunnelbana till Täby!

Moderaterna har bytt fot om tunnelbanan.

Tunnelbana eller spårvagn

Annonser

6 responses to “Christer G Wennerholm gör en kovändning om tunnelbanan

  1. Fortfarande är det dock nästan enbart tjat om spårvagnar i texten. Hur var det nu med T-banan till Täby? Till karolinska? Nej, det här var en ganska tam och misslyckad text som mutmisstänkte spårvagnslobbyisten Wennerholm tvingades till efter massiv kritik.

  2. Pingback: Tunnelbanan behöver gå till Nya Karolinska « Magnus Andersson

  3. Pingback: DN delar vår syn på kollektivtrafiken |

  4. Bra! Död åt spårvagnen, länge leve tunnelbanan. Varje utbyggd spårvagnsstation är en tunnelbanestation som aldrig blir till.

    Jag förstår att enda orsaken till att spårvagnsräls byggs är för att det är en droppe i havet i kostnad mot att bygga tunnelbana, men kapaciteten av passagerare, hastigheten och faktumet att en tunnelbana under mark går fågelvägen från punkt A till B gör spårvagnsutbyggnaden till ett svek mot stadens invånare. Med ett nytt Göteborg var 15:e år i jämförelse med att den senaste utbyggnaden skedde 1994 genom tillkomsten av tunnelsträckan till Skarpnäck speglar knappast Stockholms invånares behov av kommunaltraffik.

  5. Pingback: Två år som bloggare |

  6. Pingback: Folkpartiet – Bygg tunnelbana till Täby! |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s