Folkpartiet – Bygg tunnelbana till Täby!

Folkpartiets trafikförhandlare i Stockholmsregionen, landstingsrådet Birgitta Rydberg och kommunalrådet i Österåker Elisabeth Gunnars föreslår i DN idag att tunnelbanan byggs ut till Täby. Även en snabbare upprustning av Roslagsbanan är viktig. De kommer att lyfta frågorna  i de nu påbörjade trafikförhandlingarna.  Alliansregeringens förståelse för behovet av spårsatsningar i Stockholmsregionen har ju markerats tydligt på senare tid med bla satsningarna på tunnelbana till Täby.

Det är ett mycket bra förslag anser jag. Tunnelbanan är inte på något sätt färdigutbyggd utan kommer att vara en viktig del av kollektivtrafiken i en av Europas snabbast  växande regioner.

I nordostsektorn finns stora utbyggnadsplaner för tiotusentals nya bostäder och invånare. Redan i dag har denna  del av länet otillräcklig kollektivtrafik. Denna del av regionen har den sämsta kollektivtrafiken och har därför en väldigt låg andel av befolkningen som åker kollektivt. Det innebär att många bilister bl a kör genom min hemkommun när de skall till arbetet. Roslagsbanans upprustning ska självklart fullföljas, men nordostsektorn behöver också tunnelbana.

Tunnelbana till Täby handlar om både tillväxt och miljö. Fler tar bilen i nordost än i andra delar av länet, en kapacitetsstark tunnelbana skulle stärka det klimatvänliga kollektivresandet. Snabbare resor gynnar både enskilda och företag. Och tunnelbanan öppnar för ännu fler bostäder i nordost, ganska nära city och med direktkoppling till centralen och vidare ut i länet. Som motprestation måste alla kommuner i nordost självklart vara beredda att bygga bostäder, även Danderyd.

Mer om folkpartiets förslag i Radio Stockholm  och Svenska Dagbladet.

Läs även vad landstingsrådet Birgitta Rydberg(FP) skriver på sin blogg.

Jag har även skrivit om tunnelbanan i b l a följande inlägg: Tunnelbana eller spårvagn,  Christer G Wennerholm gör en kovändning om tunnelbanan, Moderaterna har bytt fot om tunnelbanan – Alliansen är enigTunnelbana är bäst till Hagastaden.

Annonser

14 responses to “Folkpartiet – Bygg tunnelbana till Täby!

  1. Pingback: Tunnelbana även till Täby | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  2. Kanonbra, men fortfarande ingen som Ens har nämt fördelarna med att knyta ihop Tvärbanan med Saltsjöbanan i söder och Roslagsbanan/Lidingöbanan i Norr. Detta skulla skapa en unik kringled utan dess like, tänk att åka från Lidingö till Saltsjöbaden med samma tåg utan byte ! ?

  3. Passa på och bygg ut Roslagsbanan till Norrtälje igen på en gång, banvallarna finns fortfarande kvar.

  4. Pingback: Bygg tunnelbanan till Täby «

  5. Anders Ekegren är som vanligt en lysande kontra-indikator. Bygga tunnelbana till täby när det redan finns Roslagsbana?! Är det vännerna i PEAB som trycker på och vill ha nya dyra anläggningsarbeten?

    • Vedlund! Folkpartiet i vårt län har tyckt att det skall byggas tunnelbana till Täby i årtionden och det är framför allt mina partivänner i Täby och Åkersberga som är pådrivande i den här frågan. Roslagbanan räcker inte till för att klara alla nya bostäder i nordostsektorn så tunnelbanan måste byggas ut. Det är SL som i så fall handlar upp vem som skall bygga. Mvh Anders

  6. T-bana till Täby. vad väntar vi på? Kör. Roslagsbanan är väl ok, men den bör väl ändå anpassas efter dagens behov. Måste ju bli modernare, snabbare, ta mer plats.

    • T Bana i all ära, men det tar tid och kostar mycket pengar att bygga. Roslagsbanan finns redan och den går att bygga ut till både Norrtälje och Vaxholm om man så vill. Och detta till en billigare peng en T Bana.

      • Kenth Lundblad

        Precis som att dra en T Bana till Nacka, Saltsjöbanan finns redan.

      • Tobias Östberg

        Bra med roslagsbana, men för dålig kapacitet. Måste bli som pendeltåget om det ska till norrtälje. Märker vi som bor i bergshamra och får all trafik från Täby danderyd, Vallentuna etc.

  7. Pingback: Christer G Wennerholm gör en kovändning om tunnelbanan |

  8. Det där med att Roslagsbanan är ”billig” att bygga ut är en myt. Kostnadsberäkningen uppgick för ett par år sedan till 8 miljarder för det projektet med trots allt en ganska begränsad kapacitet vid färdigställandet. Banverket pekar på totalkostnad om 11 miljarder för T-bana från Odenplan över Solna till Mörby/Täby/Arninge, och då ihopknuten med Röda linjen. Kapaciteten mångdubbelt högre, och med en betydligt högre kollektivtrafikandel, dvs fler väljer T-bana framför bilen till skillnad från Roslagsbanan. Bra initiativ Folkpartiet!

    • Säger inte att Roslgasbanan, Saltsjöbanan och även Lidingöbanan är ”billiga” att bygga ut och modernisera. Saken är att dom finns idag och med resonabla ”små” investeringar kan öka sin kapacitet omgående. Inte inom ex. antal år som det tar att bygga ut T-Banan, behovet finns nu, nu, nu.

      • Men i vanlig ordning är det väll för ”enkelt” för Landstinget att hitta en enkel lösning, verkar som alla i första hand vill lämna ett ”stort” minne efter sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s