Arne Öberg (S) – nytt oppositionsråd i Solna

Med viss förvåning har jag på sen lördag  eftermiddag fått information om  att kommunfullmäktigeledamoten och ledamoten i Socialnämnden Arne Öberg utsetts till nytt oppositionsråd efter Johanna Graf. Inte för att jag känner till socialdemokraternas inre liv i Solna men för mig var både Jenny Hjalmarsson och Stig Malm starkare kandidater till posten som den ledande oppositionspolitikern i Solna. Hur kommer då oppositionspolitiken att bli i framtiden. Den kommer troligtvis att vridas åt vänster men vilket politiskt innehåll den kommer att få vet nog inte ens socialdemokraterna själva. Jag förknippar inte Arne Öberg med några sakpolitiska frågor förutom att han värnar Hagalunds intressen. Risken är därför att Solna får en  egen popcornmaskin. Ett som är säkert är dock att Arne Öberg kommer att ta alla chanser att hitta formella fel i Alliansens handläggning av ärenden i nämnder och styrelser. Vi kommer att få ägna mycket tid åt formaliediskussioner.

En formell fråga som blir intressant att se  är hur socialdemokraterna kommer att hantera är följande: Kommunfullmäktige har entledigat Johanna Graf som oppositionsråd men Arne Öberg kan först väljas på fullmäktigas sammanträde den 26 april. Stig Malm har ju ersatt Johanna Graf under hennes utlandsvistelse men då hon har avgått kan ju vare sig Malm eller Öberg vikariera för henne. Det finns ingen att vikariera för. Undrar om någon av herrarna vill vara med på kommunstyrelsens beredningar? Undrar om Alliansen skall bli lite formella?

12 svar till “Arne Öberg (S) – nytt oppositionsråd i Solna

  1. Hej Anders!
    Tack för att du skriver om oss så flitigt. Jag tänkte bara ge dig ett råd, som en bloggre till en annan: När du pratar om dina politiska motståndare är det aldrig särskilt klok att låta så där magsur. Människor blir bara trötta på oss politiker och orkar inte fortsätta läsa om man ständigt klagar på ”det andra laget”. Gladast vinner, som strategerna brukar säga, och en sak kan man verkligen säga om Arne: Han är alltid nyfiken, intresserad, glad och positiv!

    • Johanna! Det var väldigt länge sedan jag skrev något som handlade om socialdemokraterna i solna. Det var åtskilliga månader sedan. Det mesta jag skriver om på bloggen är mina politiska tankar och vilka beslut som jag har varit med och tagit. Och en annan kritik mot bostadsminister Attefall. Att jag är förvånad är inte så konstigt. Valberedningens förslag var ju Jenny hjalmarsson. Att socialdemokraterna går åt vänster i politiken är ju bra för folkpartiet och de övriga allianspartierna. Jenny eller Stig Malm hade haft en mycket större förmåga att locka till sig de väljare som är blocköverskridande. På den punkten är det bra, men jag tror att det är viktigt att det går att föra bra samtal mellan partierna i långsiktigt strategiska frågor för Solnaborna.

      Och Johanna! Göteborgskt glad är jag alltid. Med vänliga hälsningar Anders

  2. Torsten Gyhlenius

    Hej kära granne!
    Jag var med på det mest demokratiska val jag deltagit i, när vi valde Arne som efterträdare till Johanna Graf. Jag tror vi var 120 st på mötet!
    Röstade på Arne därför att han verkar vara en mycket fin Socialdemokrat och Solna-vän, inte någon vänster eller högervridare utan en sånn
    som vill medverka till att forma ett bättre samhälle. Tror Du kommer att få skärpa Dig ännu mer när han blivit varm i kläderna.
    Torsten

    • Torsten! Det har säkert varit ett väldigt demokratiskt val även om valberedningen måste gjort en rejäl felbedömning av stämningsläget i partiet. Hitintills har jag mest upplevt honom som en person som lägger hela sin kraft på att kasta grus i maskineriet. Du har helt rätt att jag får skärpa till mig. Här gäller det att lägga mer tid och kraft på att tillfredställa Arnes intresse för formalia än att jobba för Solnabornas bästa. Som sagt! Arne har mycket att bevisa. Men givetvis skall han få chansen. Med vänliga hälsningar Anders

  3. Göteborgskt glad??? Vad menar du med det Anders? Jag kan inte förmå mig att tro att du har ett sådant påbrå.
    Håller med Johanna om att du verkligen låter magsur och enligt mig faktiskt något svagsint, särskilt med tanke på dina svar i tidigare inlägg.

    • Vän av vett! jag är full av humor. Det kan du kolla med Johanna om du vill. Sur är jag knappast men väldigt förvånad må jag säga. Valberedningen föreslog en annan kandidat och måste ha missbedömt stämningsläget rejält då Arne vann med siffrorna 73-33 enligt uppgift. Men den gode Arne har mycket att bevisa. Efter minst sex år i fullmäktige har jag upplevt honom som mest intresserad av att hitta fel i handläggningen av majoritetens ärenden. Mvh Anders

  4. arne är en politiker som inte snöar in sig i enbart sakfrågor utan vet mycket om allt och alla människor. han bryr sig om att få med alla människor, företagare, gamla, unga mm. han ser helheten och har alltid en human attityd. framför allt är han en politiker som lyssnar och förstår. han är modern och tilltalar en stor bredd av människor från olika kulturer inom sverige till internationella kulturer.

  5. Torsten Gyhlenius

    Du har rätt vad gäller valberedningen men demokrati är ju att låta medlemmarna bestämma mera eller hur ?

    Torsten

  6. Ett bra inlägg Anders, och uppenbarligen trampade du på en känslig och öm tå inom sossarna i samband med utnämningen av Hagalundssossen Arne Öberg. Till och med föredettingen Johanna Graf poppar upp som den förste beskyddaren av Arne Öberg, och ger dig dessutom några råd. Men snacka om att Johanna kastar sten i ett glashus! Hon som har jämfört Solnas ledning med de kinesiska ledarna i Peking, och som jämfört Tvärbanan med Berlinmuren (?!). Dessutom har hon tydligen på sin blogg redan gjort någon form av ”Julholtare” i samband med utnämningen av Arne Öberg. Skrattretande! Nä, lycka till Arne! Det kan du behöva. Från att ha haft 37,3 % av väljarstödet i Solna år 1994 till 23,3 % nu senast 2010 behövs det politik och inte tråkiga utspel och tarvliga förklaringsförsök.

  7. Kul Arne att du angrips av dina politiska motståndare, redan innan du tillträtt som oppositionsråd! Folkpartisten Ekegren skriver: ”Ett som är säkert är dock att Arne Öberg kommer att ta alla chanser att hitta formella fel i Alliansens handläggning av ärenden i nämnder och styrelser. Vi kommer att få ägna mycket tid åt formaliediskussioner.” Ja, det är bra Arne. Att Solnas ledande politiker och topptjänstemän chavotterar i TV och anklagas för mutbrott av domstolen är ett mycket sämre alternativ. Men jag kan förstå Ekegren, att det är bättre med ett oppositionsråd, som inte fullgör sin plikt att vara i opposition. Demokrati kan vara surt, för vissa!

    • Ja, Peter – i det senaste valet så svarade demokratin i Solna med att rösta på alliansen med 58,3 % Sossarna backade till 23,4 % – igen – en minskning med drygt 14 % sedan valet 1998. Givetvis ska Solna granskas och Solna tål att granskas. Men jag ser inte fram emot ett oppositionsråd som bla jämför den kommande Tvärbanan i Solna med Berlinmuren och ägnar sig åt fåniga, byråkratiska och tendentiösa formaliediskussioner (och nej – jag är inte politiker).

      • De sjunkande siffrorna har inget med Solnasossarna att göra utan är en nationell trend och har med ett större antal förmögna inflyttade Solnabor att göra, som anser sig gynnas av alliansens politik. S får tvärtom fler Solnaröster i kommunval än nationellt i senaste valet.

        Arne Öberg har inte jämfört tvärbanan med Berlinmuren. I inlägget ovan skriver du det samma om Johanna Graf. Bestäm dig…

        Och han är knappast någon vänstersosse. Jag har viss insyn i partiet och vet att han drivit linjen att S inte ska höja kommunalskatten.

Lämna en kommentar