Nu är det dags att bygga ut tunnelbanan till Nacka

Stockholmsregionens växtkraft överträffar förväntningarna gång på gång. Att många människor vill leva och verka i vår region är positivt. Vår kraftiga tillväxt innebär samtidigt en utmaning, inte minst för transporter när tusentals nya invånare varje år ska ta sig mellan hem, jobb, skola och fritidsaktiviteter.

Tunnelbanenätet är den enskilt viktigaste delen av vårt trafiksystem. Den har en mycket viktig funktion i vår snabbt växande region. Varje dag 2011 gjordes drygt 1,1 miljon resor. Det är 100 000 fler än för bara fem år sedan. Nu slår vi snart i taket – för den som regelbundet reser med röda, gröna eller blå linjen i rusningstid känns det så redan i dag.

I en debattartikel på Svd Opinion föreslår landstingsrådet Birgitta Rydberg och integrationsminister Erik Ullenhag, tillika ordförande för folkpartiets länsförbund i Stockholms län att tunnelbanan skall byggas ut till Nacka. Det är alltså hög tid att bygga ut tunnelbanan. Jag delar till fullo den åsikten. En bra utbyggnad är att  den blå linjen förlängs österut från Kungsträdgården till Nacka, med stationer på östra Södermalm och i Sjöstaden. Detta skulle avlasta både vägtrafiken längs Värmdöleden/Stadsgårdsleden och gröna och röda linjerna vid Slussen. Tiotusentals resenärer skulle få en snabb direktkoppling till City, och även till viktiga arbetsplatsområden i Solna, Sundbyberg och Kista.

Resandet med den nya tunnelbanegrenen skulle redan från början bli omfattande, drygt 12 000 resenärer mellan kl 6 och 9 på morgonen vid avgång från den nya stationen Sickla.

En förlängning av blå linje utgör ett logiskt komplement till dagens trafiksystem . Ostsektorn med Nacka och Värmdö tillhör de mest expansiva varför det är motiverat med en långsiktig framtidsinvestering i kollektivtrafiken. Tunnelbanan kommer att göra berörda områden mer tillgängliga och möjliggöra expansion av bostäder och näringsliv.

Utbyggnaden av tunnelbanenätet till Nacka är inte bra bara för de direkt berörda kommunerna Nacka, Stockholm, Solna och Sundbyberg utan för hela tunnelbanesystemet då det bli mindre sårbart, då den här sträckan inte kommer att gå över Gamla stan/Slussen utan vi får en tunnelbanelinje som inte påverkas om det blir ett stopp där. Tunnelbanesystemet blir helt enkelt mindre sårbart och vi binder i hop den Norra och Södra länsdelen med ännu en linje. Det är förvånansvärt många som bor i Nacka med omnejd som har sina arbetsplatser i Solna, Sundbyberg och Kista och dessa  pendlare får  en betydligt snabbare och säkrare väg till jobbet.

Det är fullt rimligt att en  utbyggnad  kopplas till krav och  på ett omfattande bostadsbyggande i framför allt Nacka. Finansieringen måste bli en  fråga att   lösa i en ny Stockholmsförhandling.

Tunnelbana till Nacka finns med i Stockholmsöverenskommelsen men utanför finansierings- och tidplanen som sträcker sig till 2020. Folkpartiet har tidigare förespråkat en tidigareläggning av tunnelbanan till Nacka.

Låt oss nu jobba för en förlängning att tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka. Det är bra för hela regionen.

Bloggar om tunnelbana till Nacka gör även Birgitta Rydberg, Anna Starbrink, Lennart Adell Nilsson , Liberala studenter, Folkpartiet i Nacka och  Christoffer Fagerberg.

13 svar till “Nu är det dags att bygga ut tunnelbanan till Nacka

  1. Pingback: Tåg mot Nacka, tag plats… | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  2. Ja denna utbyggnad vore verkligen bra och borde väl också påverka bygget av nya slussen. Det vore väl oklokt att spränga för en ny stor bussterminal vid slussen när mycket av kollektivtrafiken kan gå via en snabb tunnelbana till city.
    Lägg också ner planerna på spårvagnar inne i stan och satsa pengarna på detta i stället!

  3. Man kan med små pengar i detta sammanhang knyta ihop Tvärbanan med Saltsjöbanan i söder och med Roslagsbanan i Norr. Och dra¨sedan ihop Roslagsbanan med Lidingöbanan. Och man får ett ”u” med spårbunden trafik genom hela Stockholms Län. Men det är väll för enkelt och för billigt att genomföra antar jag.

  4. Pingback: Dags för tåg till Nacka « Christoffer Fagerberg

  5. Tunnebanan behövs både i Nacka och i Täby/Vallentuna. Det är helt uppenbart för alla som pendlar i rusningstrafik. För mig är det ofattbart hur motståndet kan vara så starkt och att diskussionerna kan fortgå år efter år. Ni som drar i dessa frågor har verkigen mitt fulla stöd.

  6. Björn Bränngård

    Saker görs i fel ordning. Förlängningen från Kungsträdgården borde ha gjorts för länge sen. Då öppnar man för bättre och billigare alternativ för Slussen, som nu hotar att bli en dyr katastrof. Trots att man inte har en bra lösning känner man trycket att bygga – även om det blir dyrt och dåligt. ”Det har dragit ut på tiden – nu måste vi sätta igång”. Jämför med Bergshamra Centrum, där liknande misstag hotar!
    Då man bygger Nackabanan: komplettera med en station mellan Skeppsholmen och Djurgården med uppgångar mot Moderna museet resp Skansen/Gröna Lund! Vilket lyft för Stockholm!
    Då jag föreslog detta i början av 90-talet sa man att det inte gick att räkna hem samhällsekonomiskt. Endast arbetsresor hade ett värde.
    Men vi behöver både skådespel och bröd. Livets mening är inte bara jobb. Även om det verkar så i den politiska debatten.

    • Björn! Jag delar din uppfattning att tunnelbanan borde byggts ut till Nacka för länge sedan. Kungsträdgården har ju blivit en tarm och Blå linjens kapacitet utnyttjas därför inte på bästa sätt. Jag har för egen del inte bundit mig för hur den exakt skall gå. Jag känner att jag behöver ytterligare information i frågan. Men jag delar din uppfattning att även fritiden är viktig och därför är det lite märkligt om bar arbetsresor räknas. då har jag väldigt svårt att se att det går att räkna hem spårvägen till Djurgården då det huvudsaklingen är fritidsresor på linjen. Möjlighetvis blir den ekonomiska kalkylen annorlunda när spårvägen förlängs till Ropsten. Med vänlig hälsning Anders

  7. Pingback: FP vill ha tunnelbana till Nacka | Lars Lundqvists blogg

  8. Pingback: Klara besked om t-bana till Nacka | Anna Starbrink

  9. Pingback: Alliansen enig om tunnelbana till Nacka! | Lars Lundqvists blogg

  10. Pingback: Kungsholmen än mer i centrum – tunnelbana till Nacka | Rasmus (liberal)

  11. Pingback: Bra att Reinfeldt vill bygga tunnelbana till Nacka – men vem skall betala? |

  12. Pingback: Klara besked om t-bana till Nacka | Anna Starbrink

Lämna en kommentar