Intressant debatt om ny bebyggelse längs Solnavägen i kommunfullmäktige

File:Solnavägen juni 2011b.jpg

Under fullmäktiges sammanträde på måndagskvällen (2018-04-09) debatterades bebyggelsen  längs Solnvägen med anledning av en interpellation från Bernhard Huber(MP).  till kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk(M).

Intressant var att Miljöpartiet ansåg att byggnationen längs Solnavägen går för långsamt. Kul att Miljöpartiet nu är för en ökad bostadsbebyggelse. Ibland hittar Miljöpartiet på anledningar till att säga nej till bostadsbebyggelse för att fånga upp lokala opinioner.

Redan i början av 2000-talet gjordes en studie över hur Solnavägen skulle kunna utvecklas. Tanken var att ny bebyggelse kunde ske längs Solnavägen och gatan utformas som en tydlig stadsgata med bostäder, lokaler, parkeringar och  trädplanteringar. Och några år senare kom Solna Cityprojektet. Ja, Miljöpartiet tog ju själva fram ett förslag i februari 2014 som innebar en omfattande bebyggelse längs Solnavägen från Solna Centrum och in i Stockholm. Förslaget byggde mycket på de studier som gjorde i början av 2000-talet. Det finns trevliga delar av Solnavägen men långa sträckor är den ogästvänlig och knappast någon gata som man promenerar på en mörk kväll. Så gatan behöver verkligen omgestaltas

Nu är det inte som så att det inte har hängt något under de här åren som Miljöpartiets gruppledare påstod i debatten. Men det har byggts på andra platser än vad det var tänkt från början. Det har inte byggts på mitten utan det har byggts i ändarna av vägen. I Hagastaden har det skett en omfattande bebyggelse med nya hus som NKS, Biomedicum, Widerströmska huset  och  KISP. På planeringen står nya hus mellan Solnavägen och Fogdevreten. I andra ändan pågår det ny bebyggelse på gamla fotbollsstadion och gamla polishuset är husen redan inflyttade.

Mycket av den bebyggelse som har skett har följt den ursprungliga planeringen. Det oaktat så delar jag Pehrs och Bernhards förslag att det är dags att göra en förnyad studie av Solnavägen. Det har trots allt gått 16 år sedan den första på planeringen av vägen och det har skett många saker i omgivningen såsom byggandet av Arenastaden, tvärbanan och den kommande gula tunnelbanelinjen. Dessutom har synen på stadsbebyggelse utvecklas mer mot en tydlig stadsbebyggelse enligt klassiska ideal.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s