Nya Zeeland – ett spännande land på andra sidan jordklotet

Anders Ekegrens foto.

Vill du åka så långt bort som möjligt från Sverige så är Nya Zeeland landet du skall besöka. Över nyår besökte jag landet under 14 dagar och besökte så väl Nord- som Sydön. Jag tänkter i några inlägg på min blogg beskriva landet och de orter som vi främst besökte: Auckland som är den klart största staden i landet, Rotorua som är känt för sina gejsrar, varma källor, maori kultur och hobbitar, huvudstaden Wellington och Dunedin långt ner på Sydön som är mer skotskt än Skottland.

Jag har länge tänkt att att åka till Australien eller Nya Zeeland. Att Nya Zeeland blev det första landet var mer av en slump. En god vän ville åka dit och frågade om jag ville följa med och så blev det.

Om jag kort skall beskriva Nya Zeeland så gör jag det på följande sätt:

  • Naturen på Nya Zeeland är påfallande likt England och Skottland men lite vildare och mer kuperat. Till det skall man lägga de norska snöklädda bergen.
  • Landet började befolkas på 1840-talet av människor från England, Wales, Skottland och Irland. De dominerade helt invandringen under 1800-talet vilket gör att landet är väldigt brittiskt och i vissa delar, som Dunedin väldigt skotskt. När man träffar på poliser tror man att det är den brittiska poliser som är på besök på ön.
  • Landets ekonomi bygger i grunden på jordbrukssektorn. Får, boskap, hjortar, frukt och grönsaker är viktiga men de sägs även vara framstående inom det medicinska området. Även skogsbruket är viktigt.
  • Befolkningen är väldigt koncentrerad till städerna och av den totala befolkningen på 4,4 miljoner bor en tredjedel av befolkningen i Auckland på nordön.
  • Det finns mycket att titta på på ön. Intressanta städer från 1800-talet, historiska byggnader, fina naturområden, vinodlingar, maori kultur, museer, sjölejon och pingviner för att bara ta upp några besöksmål du bör titta på om du besöker landet.
  • En stor del av befolkningen har sitt ursprung från de brittiska öarna. Men redan under slutet av 1800-talet invandrade kineser och efter andra världskriget många från Asien och Polynesien.
  • Alla talar engelska på Nya Zeeland även om många andra språk talas bland minoriteterna.

Nya Zeeland är väl värt ett besök. Du behöver minst vara 14 dagar på ön för att hinna besöka både Nord- och Sydön. Hade jag själv haft möjlighet så hade tre veckor varit bra. Då hinner man besöka många viktiga ställen.

I de kommande blogginläggen kommer jag att skriva om Auckland, Rotorua, Wellington och Dunedin. Jag tänkte även skriva om hur man förflyttar sig på NZ och mitt sista inlägget blir om de orter jag ville besöka men inte hann med.

 

Kommentera

