Tvärbanan Alvik-Solna håller på att utvecklas till ett formidabelt fiasko.

Bild

Ännu en gång stängs tvärbanans Solnagrenen av för trafik. Denna gång i tre veckor med start på lördag. Dessutom stängs trafiken av på sträckan mot Sickla uddé i helgen.

Den första sträckan mellan Alvik och Hammarby Sjöstad har många framhållit som en succé. Antalet resande överträffade förväntningarna och banan har tuffat på på ett bra sätt.

Sträckan Alvik – Solna station har drabbats av stora problem. Då skall det sägas att sträckan blev rekorddyr då den är byggd  med tysk järnvägsstandard och SL s krav på säkerhet och trafikseparering medförde stora kostnader. Jämför Frösundaleden med Mölndalsvägen i Göteborg/Mölndal om du har möjlighet.

Allt gick fel i början. Alla järnvägsarbeten var i praktiken klara i god tid. Men trafikstarten fick avvaktas i ett år för det Italienska signalsystemet skulle levereras, installeras och testköras.

Minst två somrar har tvärbanan stått still för reparationer och intrimning av det signalsystem  som SL beställt. De tillfälliga och oplanerade trafikstoppen har varit otaliga vilket har inneburit att det inte går att räkna med  tvärbanan för att bygga upp nya resmönster. Buss och tunnelbana är ett betydligt säkrare alternativ. De viktiga tvärförbindelserna som verkligen behöver utvecklas i regionen.

Och nu tre veckors avstängning. Signalsystemet igen. Kan ni tänka er att röda linjen mellan T-centralen och Mörby centrum skulle stängas av med kort varsel under högsäsong.

SL har sedan årsskiftet fått en ny politisk ledning och en del chefstjänstemän har bytts ut. Den ny ledningen måste därför vända på alla stenar och en fristående utredning måste göras för att se vad som har gått snett. Vad kan SL lära sig inför framtiden. För det skall väl inte blir samma problem för sträckan mot Sundbyberg.

Bilden visar stationen Solna station.

4 svar till “Tvärbanan Alvik-Solna håller på att utvecklas till ett formidabelt fiasko.

  1. Jag har fått uppgifter på att den svindyra (och i all väsentlighet onödiga om man vågar utmana bilparadigmet något) tunneln under Frösundaleden byggdes efter krav från Solna och att SL inte ville ha den. Du formulerar dig dock i ditt blogginlägg som om det motsatta vore sant. Hur är det egentligen och vad hände?

    • Anders! För det första är det viktigt att slå fast att problemen med signalsystemet inget har med utformningen av själva järnvägen att göra. Det ansvaret ligger helt och hållet på landstinget. När det gäller dragningen av tvärbanan har kravet på snabbhet, säkerhet och onödigt hög standard-tysk järnvägsstandard medfört stora extra kostnader. Det är korrekt att de inte ville ha lösningen i Korsningen Frösundaleden/Solnavägen men deras lösning hade skapat stora problem för trafiken i övrigt. Men med Göteborgsstandard hade det säkert varit möjligt. För övrigt såg jag ett inlägg på Facebook om signalsystemet som är häpnadsväckande. De verkar inte veta vad de gör. De som kan det här med signalsystem visste att det aldrig skulle funkar. Mvh Anders Ekegren

  2. Mitt intryck är att solna gärna skyller på SL och SL gärna skyller på Solna. Sanningen ligger väl som så ofta någonstans därmellan. Både SL och Solna har gjort fel. SL har kräft överdimensionerade lösningar och Solna har krävt att man gjort alltför stora anpassningar för att inga bilister får bli störda. Titta bara på hur man lagt 450 miljoner kronor på en tunnel under frösundaleden för bilisterna medan man helt sonika tog bort cykelkopplingarna. Sundbyberg verkar ha klarat sig bättre t.ex. och där låter man faktiskt spårvagnen vara just spårvagn.

    • Frösundaleden är en av de stora barriärerna i Solna. Skulle nog vilja påstå att det är Hagalunds stora olycka. Den gör Hagalund till en isolerad plats man knappast tar sig till om man inte bor där. Frösundaleden i norr och väster, i söder Solnavägen och i öster Norra begravningsplatsen.

      Att göra Frösundaleden till mer av en stadsgata och knyta samman Hagalund med Vasalund och Råsunda igen tror jag skulle bli det verkliga Hagalundslyftet.

      Tvärbanan dragen i gatan som stadsspårvagn hade kunnat bli ett startskott för detta. Nu blev istället Frösundaleden en lite större barriär än innan, när gång och cykelvägar istället försämrades. Jag hoppas dragningen inte försvårar att detta arbete ändå görs framöver. Det skulle lyfta Solna!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s