Mall of Scandinavia blev en succé

I torsdags invigdes Norra Europas största galleria  Mall of Scandinavia. Många hade hörsammat inbjudan och som mest var det visst 30.000 personer samtidigt inne i gallerian och många väntade utanför för att komma in.

Det skall sägas att en ny galleria inte har stått högt upp på min politiska agenda. Frågan kom på den politiska agendan i samband med planeringen av Friends Arena och Arenastaden. Erfarenheten från Globenområdet (Globen shopping)  var inte så positiva. När det inte var arrangemang på någon av arenorna i området var området tyst och öde och köpcentret var alldeles för litet för att locka tillräckligt många besökare.

Det gällde att skapa ett område, Arenastaden, som var levande under så stor del av dagen och kvällen som möjligt. Det gällde inte bara att skapa en Arena som drar mycket folk under evenemang och sedan är området dött. Så var det i början när Amsterdam Arena kom till. Den låg helt öde i början men efter några år skapades ett  område med affärer och restauranger och då blev det liv och rörelse under veckans alla dagar. Det gällde också att skapa synenergieffekter mellan Friends och Mallen och kostnadsbärare för de stora infrastrukturinvesteringarna. Handel ger på hyressidan också bra intäkter.

Visst hade jag förhoppningar att Mall of Scandinavia skulle bli bra när Gert Wingårdh var huvudarkitekt och målet var att locka nya, annorlunda och internationella kedjor som inte tidigare fanns i Sverige. Mina förväntningar har överträffats. Solna har utan tvekan fått Norra Europas inte bara största utan också intressantaste och vackraste köpcentrum. I dag finns det inget som överhuvudtaget kommer i närheten. Det är av internationell kvalité och kan konkurrera med många av de gallerior som finns i Singapore eller Dubai. Mallen kommer att bli en av Stockholmsområdets intressantaste turistmål och tillsammans med Friends Arena blir det ett av Sveriges intressantaste turistmål.

Ett tag var jag rädd att de internationella kedjorna inte skulle hitta till Mall of Scandinavia utan att kedjor som finns i varje svenskt köpcentrum skulle flytta dig. Visst finns Åhlens, H & M och Akademibokhandeln där men de flesta är nya eller ovanliga kedjor eller restauranger i Sverige. Och Sveriges modernaste och största biograf finns också i Mallen.

Jag besökte Mallen under såväl invigningen i torsdags som i går, söndag. Det var rent hysteriskt mycket folk. När portarna öppnade vid 20-tiden trodde jag att det var frågan om upplopp när ungdomar sprang in i Gallerian, troligtvis för komma till en butik först av alla. Och efter någon timme var  var det proppfullt i gallerian. Se kortet ovan. Jag stannade kvar på restaurangen jag satt på i en timme för jag förstod att jag inte skulle kunna ta mig någonstans. Vid 10-tiden blev det betydligt bättre då många hade sökt sig in i affärerna.

Näringsidkare jag talade med i går var väldigt nöjda över den första helgen. Att besöka Lego- eller Disneybutiken krävde tålamod. De hade sålt över förväntan och restaurangerna hade varit fullpackade hela helgen. Och de ser fram emot Sweden internationell horse show, lönehelger och julhandeln.

Det kan kännas konstigt men det är tydligt att vi svenskar gillar handel och mat. För två veckor sedan besökte jag en överfull IKEA-butik i Uddevalla och i helgen Mall of Scandinavia. Visst är det nyhetens behag när det gäller Mallen. Men jag tror att konceptet kommer att hålla. Där finns butiker för de uppskattningsvis 20.000 personer  som bor i Arenastaden, delar av Frösunda, Råsunda och Hagalund, de kanske 20.000 personer som jobbar i Arenastaden, besökare till Friends Arena och hotellets konferensanläggning och givetvis alla de som är beredda att åka långt för att hitta lite ovanligare och exklusivare butiker.

Jag saknade dock en Pressbyrå i gallerian. Den hittade jag dock vid Solna station. Expediten sa att innan Mallen öppnade, om det inte var arrangemang på Friends, var det ganska öde i kiosken. nu klarar vi knappt av ruljansen på två personer. Och de som jobbar i kiosken var unga och så var det nästan överallt i Mall of Scandinavia. Många unga, och för en del var det nog första jobbet.

När vi började planera Arenastaden i början av 2000-talet hade vi förhoppningar. Men att en liten stad som Solna lyckas med att dels få hit Friends Arena och dels Mall of Scandinavia visar att ett målmedvetet arbete ger resultat. Jag tror att Anders Gustâv är nöjd med det han ser i sin himmel.

Läs mer om Arenastaden i följande inlägg

Om bostadshusen i Arenastaden.

Sveriges största och modernaste premiärbiograf öppnar i Mall of Scandinavia.

Friends Arena och Arenastaden lyfter Solna och Stockholmsregionen.

Friends Arena slår alla publikrekord.

Foto från invigningen: Mario Bonardi

2 responses to “Mall of Scandinavia blev en succé

  1. Hej
    Mall Of Scandinavia blir nog en succé i sig. Säkert också en succé för Arenastaden. Om man vidgar perspektivet till Solna som helhet vill jag nog säga att det återstår att se, och även att det kommer bero på övriga stadsbyggnadsbeslut.

    Köpcentrumet kommer locka många Solnabor. Men likt MoS beskrivs som en förutsättning för liv i Arenastaden finns också en risk att den utarmar lokal handel i Solna. Det behöver inte bli så, men jag vill nog påstå att ett lyckat MoS ökar kraven på stadsbyggnaden i Solna.

    Vad Solna nu måste görs är att mer satsa på attraktiva stråk i staden. Där människor rör sig, till fots och med cykel. Detta inte minst till och från Arenastaden. Blir MoS en plats där även Solnabor tar bilen från hemmet till dess värmda gratis garage och sen hem igen utarmas områdena däremellan på handel. Byggs däremot attraktiva stråk till och från MoS där människor rör sig kan det kanske öka livet och rörelsen i intilliggande stadsdelar.

    Som gång och cykelstråk ser ut nu till MoS, med dålig kvalité och oattraktiva bullriga miljöer drar till och med jag mig ifrån att gå eller cykla till MoS. Detta måste Solna motverka med en aktiv stadsmässig planering och stor satsning på gång och cykelmiljö runt omkring Arenastaden som sträcker sig ända till Bergshamra och Huvudsta. Då kan MoS bli en succé för Solna. Annars kanske endast för Arenastaden isolerat.

    MoS ökar kraven på övrig stadsplanering.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s