T – Östermalmstorg – alla gjorde precis som Sverigedemokraterna ville.

I måndags började jag jobba igen efter semestern. Jag var lite sen så jag åkte inte till T-Kungsträdgården utan åkte till Östermalms tunnelbanestation och gick upp mot Nybrogatan. Allt var som vanligt.

Under förmiddagen läste jag på nätet att Sverigedemokraterna hade en kampanj på T-Östermalmstorg. Jag blev förvånad – jag hade inte sett något. Det visade sig sedan att det endast var uppgången mot Stureplan som hade affischerats. En av tunnelbanesystemets 100-tals utgångar.

I media och i sociala media började det skrivas väldigt mycket om SDs reklamkampanj. Givetvis i skarp polemik mot SD. Problemet är bara att det var just det som SD ville. Jag tror att det var en väl genomtänkt kampanj från SDs sida. De nöjer sig med att affischera  en uppgång på en tunnelbanestation. Sedan låter de sina politiska motståndare göra jobbet. Till en minimal kostnad för partiet. Nu var det inte bara de som går av och på på  denna uppgång som fick ta del av Sverigedemokraternas budskap. Hela Sverige och även utlandet nåddes av SDs budskap. Sociala media , tidningar och radio- och tv skrev om detta. Hade man bara låtit detta passera så hade inte ens jag som går av på Östermalms tunnelbanestation – men fel uppgång – nåtts av budskapet.

Att deras affischer sedan revs ner ökar bara sympatierna för SD. De kan utnyttja detta på många sätt och människor får sympatier för de partier som drabbas av nedrivna affischer. Det märkte folkpartiet i Solna i förra årets val. Vi fick våra affischer nedrivna och vår valstuga vandaliserad av organisationer långt till vänster. Sympatierna var på vår sida.

Jag känner djup avsmak för Sverigedemokraterna. Jag har läst mycket om nationalsocialismen under många år och känner väl till partiets historiska rötter och är därför mer än många andra orolig för partiets framgångar.  Deras partiledare låter sig bjudas på musik av Ultima Thule på en partifest för inte så länge sedan. Trots detta så måste man i bland hålla huvudet kallt och inte reagera med ryggmärgen som tyvärr många gjorde i det här fallet. Det gynnade SD och tyvärr så blir nog deras kampanj den framgångsrikaste det här året. Liten kostnad – enorm massmedial framgång.

Tänk efter före är en devis som håller än.

Tillägg: Däremot tycker jag att LUFs flygbladskampanj på plats var en avvägd insats där man argumenterade på själva stationen och därför inte gav SDs kampanj ökad spridning.

Läs även mina tidigare blogginlägg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s