Det krävs långsiktiga beslut över blockgränserna om en snabb upprustning av järnvägen.

I går var den stora nyheten att det finns sprickor i järnvägsrälsen på sträckor, sammanlagt överstigande 120 mil. Enligt trafikverket måste 60 mil räls bytas ut omgående. Dessa sprickor har varit kända sedan 1990-talet och har bara till vissa delar åtgärdats. Tågoperatörerna och SEKO rasade. Och det är inte så konstigt. Även om trafikverket säger att detta inte innebär något problem för säkerheten är trovärdigheten i det uttalandet lika med noll.

Detta visar problemet med tågtrafiken i Sverige. Rikspolitiker och en del lokala politiker vurmar för höghastighetståg. Jag skall erkänna  att jag inledningsvis tyckte att det var en bra idé – spännande och framåtsyftande. Men i dag anser jag att det är ett mycket kostsamt projekt och som jag tidigare skrivet – en felaktig prioritering.

Det som måste vara prio 1 är att se till att den järnväg som  redan finns underhålls. För den uppkomna situationen har alla regeringar sedan 1990-talet ett ansvar för.  Samtidigt som detta görs kan vi diskutera en utbyggnad och förbättring av järnvägen. Det förstnämnda är inte lika politiskt intressant. Det är roligare att jobba med framtidsprojekten.

Situationen inom järnvägssektorn är så allvarlig så att det krävs långsiktiga beslut över blockgränserna. Mycket talar för att det blir en annan regering efter nästa val och vad som händer i valet 2022 kan via bara sia om.

Det som nu krävs är beslut om en snabb och omfattande upprustning av och utveckling av det befintliga järnvägsnätet. Det är nödvändigt för att skapa förtroende för järnvägen hos allmänheten och företag. De satsningar som Alliansregeringen gjorde och den nuvarande S-MP regeringen gör inte tillräckligt omfattande. Därefter är det möjligt att diskutera och ta beslut om en utbyggnad av järnvägsnätet.

Läs även mina tidigare blogginlägg om

* Satsning på höghastighetståg är inte rätt prioritering

* Brister i tågtrafiken försvårar arbetspendling och regionförstoring.

Läs även DNs artikel om sprickorna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s