Brister i tågtrafiken försvårar arbetspendling och regionförstoring

Ännu en gång kan media i dag rapportera om stopp i tågtrafiken. Den här gången, som så ofta, är det en nedriven kontaktledning som orsakat stopp mellan Stockholm Central och Älvsjö. Det innebar att tågtrafiken stoppades i flera timmar. Lite över allt i vårt avlånga land är det tågförseningar i järnvägstrafiken. När jag var i Bohuslän i helgen var inte kritiken nådig gentemot den järnvägstrafik som bedrivs av Västtrafik. Och satirprogrammet – Efter fredag – i Radio väst kunde raljera om hur bolaget sköter sina åtaganden gentemot medborgarna.

Är det inte nedrivna kontaktledningar är det lövhalka eller solkurvor och vi skall inte bara tala om vinterns snö och kyla. Och inte blir det bättre. Det är ett eftersatt underhåll sedan 20 år tillbaka. Så alla regeringar har sitt ansvar för den uppkomna situationen. Och i bland undrar jag om det är rätt lok och vagnar som är inköpta. Lok och vagn är ju i praktiken samma sak i dag. De tål i alla fall inte kyla och snö.

Detta leder till stora problem för alla pendlare. Det går inte att lita på kollektivtrafiken. Att kunna lita på kollektivtrafiken är ofta en förutsättning för att kunna ta ett jobb på en annan ort eller flytta utanför storstäderna. Under de snöiga vintrarna var det många Uppsalabor som undrade om de kunde bo kvar i Uppsala och arbetspendla till Stockholm.

I  ett andra steg innebär det att möjligheten till regionförstoring minskar. Det leder i sin tur till  att samhällen utanför  storstäderna får svårare att växa och att trycket på bostäder ökar i storstäderna. Men bra möjligheter för arbetspendling är det fullt möjligt att bo 10 mil utanför storstäderna. Regionförstoring är bra för det gör det möjligt för fler kommuner att växa och inte bara bibehålla service utan att även förbättra den.

Så riks- och regionpolitikerna har ett stort ansvar de kommande åren för att snabbt rätta till situationen. Men för många politiker är det roligare att klippa band och  inviga nya linjer än att se till att den dagliga trafiken fungerar. Här krävs det nya perspektiv.

Foto: Peter Wikander

Annonser

4 responses to “Brister i tågtrafiken försvårar arbetspendling och regionförstoring

  1. Hej Anders, har en fråga, vi har ju en komplicerad trafiksituation med genomfartstrafik här i Solna, och som Huvudstabo känner att det är bara ökar på mer och mer, vad tror ni på Solna Stad kommer hända med köer och genomfartstrafikanter när Essingeleden får trängselskatt nästa år, kommer den öka eller minska? för någon ökning vill man ju verkligen inte ha, det är ju inte roligt med alla avgaser och bullernivåer som man är utsatt för idag, och har ni någon åtgärdsplan som ni har med i beräkningarna för Solna får ju lida rätt så rejält när trängselskatten infördes för 10 år sen…

  2. Maria! Jag tror inte att trafiken kommer att öka pga av trängselskatten på Essingeleden. Det finns ju inget bra sätt att hitta alternativa vägar till Essingeleden så jag ser inga överflyttningar till Solnas vägnät. Nya tunnelbaneuppgångar på sikt till Västra skogen och Solna strand liksom tunnelbanan till Arenan kommer att göra det intressantare att åka kollektivt. Mvh Anders

  3. Pingback: Satsningen på höghastighetståg är inte rätt prioritering |

  4. Pingback: Det krävs långsiktiga och beslut över blockgränserna om en snabb upprustning av järnvägen. |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s