Maria Langfilmerna – en tittarsuccé

Under sex söndagskvällar har TV 4 sänt Maria Lang-filmerna. Det har blivit en tittarsuccé med över 1,2 miljoner tittare varje vecka. Det är en mycket bra tittarsiffra för en film som sänds på TV. Filmerna går också mycket bra i England där de under hösten har visats på BBC Four. Där var filmerna femte utländska dramaserien någonsin på ett annat språk än engelska som hade över en miljon tittare. Filmerna kommer att visas i fler länder bl a i Danmark.

I Nora där man arbetat mycket med turism i Maria Langs fotspår märks en omedelbar turisteffekt kopplad till TV-serien. Kommunens turistchef Håkan Ceder noterar att antalet besökare på www.visitnora.se har varit all time high och toppar varje söndag. Facebook-gruppen ”Maria Langs skoga” har ökat från 500 till över 1 900 på sex veckor. Jag kan även på min egen blogg se att jag har haft ca 200 besökare varje söndag-måndag på mitt blogginlägg som jag skrev om Världspremiären av den första filmen i Nora den 27 februari 2013.

I huvudrollerna: Tuva Novotny, Ola Rapace och Linus Wahlgren.

Förutom i Nora med omnejd och norr om Lindesberg är filmerna inspelade i trakterna runt Stockholm.

Produktionsbolag är Pampas Produktion med producent Renée Axö. Filmregion Stockholm-Mälardalen och Örebro läns filminvestering är samproducenter.

Läs även mitt blogginlägg om Världspremiären i Nora av Mördaren ljuger inte ensam.

Kommentera

