Det här vill jag göra för Solnaborna!

Anders Ekegren Jag heter Anders Ekegren och är kommunalråd för Folkpartiet i Solna. Kommunalvalet i Solna den 14 september är väldigt viktigt. Den handlar om Folkpartiet och Alliansen skall få möjlighet att jobba vidare med att utveckla Solna till en ännu bättre stad att leva och verka i. Eller om Solna skall styras av en koalition mellan socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. Där V och Fi kommer att få ett stort inflytande över den förda politiken.

Jag kandiderar till Solna kommunfullmäktige och står på plats 2 på Folkpartiets kommunfullmäktigelista.  Jag är mycket stolt över mycket vi har uträttat de senaste åren. Den nya tvärbanan, den blivande tunnelbanan till Arenastaden, ett omfattande bostadsbyggande, beslutat om ett trygghetsboende i Huvudsta,  nya moderna Ulriksdalsskolan och Ulriksdalshallen,  temalekplatsen på Skytteholm och  att vi påbörjat en upprustning av skolor, förskolor och stadens parker.  För att nämna några saker som har skett de senaste åren. Solna är en stad i ständig utveckling.

Men jag vill mer. Solna står inför många utmaningar och det finns många saker vi behöver förbättra.

Skolan är ett viktigt område för Folkpartiet. Meritvärdena i Solna har hela tiden blivit bättre. Men Solna måste höja lönerna för lärarna och för att kunna konkurrera om duktiga lärare med våra grannkommuner. Vi måste också göra en stor satsning på fiberoptik (Digitala motorvägar) till våra skolor och förskolor och skapa en IT standard för alla klassrum.

Solna har påbörjat en upprustning av Solnas skolor och förskolor. Vi har satsat 260 miljoner kronor under den här mandatperioden för att rusta Solna skolor och förskolor. Men mycket återstår att göra innan vi är nöjda. Därför måste vi satsa stora belopp även kommande år för att komma upp till en godtagbar standard.  Solna växer snabbt och därför måste vi snabbt fatta beslut om att bygga en ny skola i Järvastaden.

Bygg en mix av bostäder. Solna är bra på att bygga bostäder. Vi vill bygga minst 6000 nya hyresrätter i olika delar av Solna. Många av dessa behöver vara små men på vissa ställen kan större lägenheter vara melodin för att barnfamiljer skall kunna bo kvar i stadsdelen. Vi behöver trygghetsboenden i första hand i Huvudsta, Hagalund och Bergshamra. Och det är viktigt att vi blandar olika upplåtelseformer. Det är bra att Solna växer. Men de senaste åren har expansionen varit för kraftfull vilket har tagit hårt på Solnabornas tålamod. Vi säger att Solna skall expandera men inte explodera.

Folkpartiet är det Alliansparti som driver idrottsfrågorna. Vår viktigaste prioritering är att vi behöver en ny modern simhall som klarar dagens krav. Solna har en stor brist på multisporthallar trots den nya Ulriksdalshallen. Vi vill bygga fler multisporthallar i Solnas olika stadsdelar och omvandla fler grusplaner, både små och stora till konstgräsplaner. Huvudstafältets  grusplaner ska bli konstgräsplaner som kan användas av Solna barn- och ungdomar.

Solna kan bli grönare. Folkpartiet vill att det skall bildas ett naturreservat runt såväl Råstasjön som Lötsjön i Sundbyberg med undantag för området vid betongstationen . Folkpartiet i Sundbyberg vill också det men den styrande (S)- majoriteten i Sundbyberg motsätter sig detta. Vi säger helt nej till att bygga på Råsta Folketshusförenings tomt i det nordvästra hörnet av sjön. Föreningen, vars alla förtroendevalda är aktiva socialdemokrater, har redan sålt marken till Riksbyggen innan det finns en lagakraftvunnen detaljplan. Riksbyggen vill bygga bostäder på marken. Marken är värd 170 miljoner kronor. Tivoli i Bergshamra bör bli ett natur- eller kulturreservat eller få annat rättsligt skydd. Vi vill fortsätta den inledda upprustningen av Solnas parker och framför allt satsa på när- och lekparkerna i stadsdelarna.

Kulturen är en viktig del av varje människas liv. Min första prioritet inom kultur- och idrottområdet  är att vi skall fatta beslut om att bygga en simhall i Frösunda. Det är alldeles nödvändigt då den befintliga anläggningen i Vasalund är för liten för Solnas behov. Därefter vill jag att vi bygger ett kulturhus i Solna centrum som inrymmer bland annat bibliotek, läsesalar, möteslokaler och annat som tillhör ett modernt kulturhus.

Den kommunala servicen skall ha en hög kvalitet. Vi har visat att genom en god styrning och prioriteringar går det att hålla en låg skatt och en bra kommunal service. Ja, vi har tom Sveriges lägsta kommunalskatt. Dock hotas den låga skatten av förändringar som socialdemokraterna vill göra på riksplanet.

Det här var några frågor som jag vill driva de kommande åren.

Om du gillar mina idéer så får du gärna rösta på Folkpartiet och sätta ett kryss på mig.

Men du har kanske egna idéer om hur Solna skall utvecklas. Du får gärna ta kontakt med mig. Lättast når du mig på e-post:  anders.ekegren@solna.se. Passa även på att läs min blogg. Där skriver jag om olika politiska frågor. Oftast om frågor som berör mina ansvarsområden men ibland skriver jag om riks- och utrikespolitiska frågor. Min blogg kan du läsa på  www.andersekegren.wordpress.com.

Gillar du mina och Folkpartiets idéer får du gärna sätta ett kryss för mig på valsedeln.

Läs gärna mina blogginlägg om simhallen, ny skola i Järvastaden, trygghetsboende och hyresrätter här.

Läs även min partikollega Peter Edholms utmärkta artikel om valet som vägval för Råstasjön.

Med vänliga hälsningar

Anders Ekegren

 

Om mig. Jag har bott i Tumba, Ljungskile, Göteborg, Stockholm och Solna. I Solna sedan 1983. Jag är utbildad jurist och jobbade som enhetschef på Jusek innan jag blev heltidspolitiker. I Solna är jag bla ordförande för stadsbyggnadsnämnden och vice ordförande i kommunstyrelsen. Jag har oftast jobbat med stadsbyggnadsfrågor, trafik och kommunal ekonomi men har även jobbat med kultur, (särskilt film), idrott, jämställdhet och EU-frågor.

På fritiden ägnar jag mig gärna åt sommarhuset i Bohuslän, fjällvandring, kanot och långfärdsskridskor. Jag går gärna på museum, konstutställningar och auktioner.

 

 

 

Kommentera

