Ny gul tunnelbanelinje skapar nya resmönster

undefined

KTH-studenten Emeric Djoko presenterade i veckan ett förslag på en ny tunnelbanelinje – den gula linjen – från Danderyd via Solna, Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen och så vidare till Älvsjö. Det är i hans examensarbetet på masternivå han har undersökt vilka möjligheter en sådan ny sträckning skulle ge. Det påminner till vissa delar om förslag som har presenterats av olika partier men har en del fördelar gentemot dessa.

Fördelarna med en ny gul linje är att den kan avlasta centralen och skapa ny resmönster genom bla nya bytestpunkter och resvägar. En stor fördel är att antalet byten vid T-centralen år 2030 minskar med 12.000 personer från 52.000 byten till 40.000 mellan 7.30-8.30 på morgonen. Och även antalet resande på den röda linjen mellan Slussen och Gamla stan minskar från 16.000-12.000 personer.

Fördelarna för Solna och andra delar av Nordostsektorn är att det kommer att bli betydligt smidigare att ta sig till de stora arbetsplatsområdena vid Järva krog, Frösunda, Arenastaden och Hagastaden med den nya linjen. Väldigt många som jobbar i Solna bor i  Nordostsektorn, en sektor som har en dålig kollektivtrafik och en stor andel av de anställda tar därför bilen till jobbet. Det finns även en stor fördel med förslaget då det innebär hållplatser i Bergshamra, Järva korg, Arenastaden, Hagastaden, Odenplan och Fridhemsplan. Det gör att det blir lättare att ta sig från Solnas olika delar och det skapas bra bytespunkter i Bergshamra, Arenastaden, Odenplan och Fridhemsplan där det går att byta till någon av de andra tre linjerna samt pendeltåg. Det skapas även två nya bytespunkter söder om stan – Liljeholmen och Älvsjö.

Jag saknar dock förlängning från Mörby centrum mot Arninge. Den är viktig för att skapa bättre kollektivtrafik inom Nordostsektorn och öka kollektivresandet i den delen av länet.

 

Läs mer om Emeric Djokos förslag.

Annonser

3 responses to “Ny gul tunnelbanelinje skapar nya resmönster

  1. Bra Anders! Här är vi överens. Detta är ett utmärkt förslag. Men förutom förlängning till Arninge vill jag komplettera med en annan felande länk. Knyt ihop de två blå linjerna i Jakobsbergs C. Då blir det en ringlinje (via Västra skogen), som gör att man kan ta tåget i valfri riktning. En ringlinje är dessutom robustare; det blir färre totalstopp eftersom det finns alternativa vägar. Därför bör man undersöka om det går att knyta ihop ändar på fler ställen.

  2. Då (S) lade sitt förslag om Lila linjen förra året, skrev jag en blogg om detta, och föreslog ett alternativ som är mycket likt Emeric Djokos förslag. http://blogg.bergshamrapartiet.se/#post221

  3. Det här förslaget överensstämmer i stort med det som handelskammaren presenterade i en rapport i september 2013. Det är ett bra förslag för fortsatta diskussioner om utbyggnaden av tunnelbanan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s