Grattis AIK dambandy till 15:e SM-guldet

I går vann AIK dambandy sitt 15 SM-guld i dambandy efter en riktig kämpainsats. Jag hade själv inte möjlighet att närvara på Friends Arena pga en 50-års fest på Västkusten. Jag fick nöja mig med att följa matchen på radio. Motståndarna Kareby från Bohuslän inledde starkast och gjorde första målet. Sedan dröjde det en bit in i andra halvlek innan AIK kunde kvittera. I första halvlek var Kareby det klart starkaste laget men den alltid lika fenomenala målvakten i AIK Linda Oden var suverän i målet och klarade det ena skottet efter det andra och tog även en straff.

I andra halvlek vände det för AIK och när det var 10 minuter kvar så stod det 3-1 till AIK. Och medans jag checkade in på hotellet lyckades AIK göra två mål till och matchen slutade 5-1 till AIK.

AIK är bara att gratulera. Det var deras 7 raka SM-final. Det har inte varit lätt för AIK under säsongen och om jag minns rätt så slutade de trea i serien. Jag förstod att de var mycket glada i år. När jag träffade dem efter finalen förra året då de förlorade mot Kareby var de klart nedstämda. Jag har aldrig träffat ett så lag som deppade så som AIKs damlag i fjol.

AIK dambandy är en pålitlig finalist i SM-finalen och oftast vinner de. Solna har all anledning att vara stolta över sitt damlag. Och det känns bra att vi var några som kämpade hårt för att AIK bandy skulle få en egen bandyarena på Bergshamra IP(Arena). Vi lyckades och det har gett klubben bra förutsättningar att bedriva en bra verksamhet inte bara för representationslaget utan även för en växande barn- och ungdomsverksamhet.

Engagemanget i AIK är stort. nu på måndag(17/3) morgon kl 8.45 hade 7882 personer gillat Facebookinlägget om SM-guldet, 535 delat inlägget och 164 kommenterat. Vilken klubb kan konkurrera med AIK.

Kommentera

