Solna inför parkeringsnorm för cyklar – ännu ett steg för att bli en miljövänlig stad

undefined

Allt fler väljer cykeln som transportmedel såväl på fritiden som till arbetet. På tio år har antalet som cyklar till jobbet fördubblats och det är en utveckling som Solna stad vill stödja. Ett stort problem är var skall cyklisterna parkera sin cykel. Det är ett problem i såväl våra bostadsområden som på våra arbetsplatser.

Stadsbyggnadsnämnden i Solna har därför beslutat att anta en parkeringsnorm även för cyklar i staden vid nybyggnation. Utgångspunkten är att varje boende i Solna bör ha en parkeringsplats för cyklar. För flerbostadshus införs normen 2,5-4,5 cykelplatser per hushåll och för studentlägenheter 1,5 cykelplatser per hushåll. Siffrorna inkluderar besöksparkering.

Cykelnormen omfattar också bestämmelser för cykelplatser vid kontor, industriarbetsplatser, skolor, förskolor, butiker, restauranger och hotell, med en norm i flertalet fall på 0,4 cykelplatser per anställd.

Precis som med den nya parkeringsnormen för bilar är normen för cyklar flexibel, för att kunna anpassas efter skiftande behov.

Det är ett mycket bra beslut som stadsbyggnadsnämnden har tagit. Cykeln jämställs med bilen. Cykelvägnätet är omfattande i Solna och det skulle inte vara några problem att kraftigt öka antalet cykllister som  färdas genom Solna. Cykeln tar liten plats, är miljövänlig och ger en bra och kontinuerlig motion vilket också är bra för folkhälsan. Det är ännu ett steg i rätt riktning för att göra Solna till en mer miljövänlig stad

I den cykelplan som håller på att utarbetas i staden antas cykelresorna utgöra 20 % av resorna år 2030.

Läs även blogginlägget om förändrad parkeringsnorm för bilar här och här kan du läsa Hem och hyras artikel om parkeringsnormer i Solna.

Foto: Carlos Escobar

Annonser

3 responses to “Solna inför parkeringsnorm för cyklar – ännu ett steg för att bli en miljövänlig stad

  1. Tobias Davidsson

    Jag undrar lite över varför sådant här bakas in i kraven för nybyggnation. Det är inte särskilt liberalt att centralplanera uppskattade behov av parkeringsplatser. Oavsett om det är bil eller cykel.

    • Tobias! Det beror att parkeringsfrågorna inte tas på allvar av de som bygger. Det kostar pengar och lämnas gärna över till kommunerna att ordna, speciellt för bilar. Det är också viktigt att det skapas bra förutsättningar för cyklister så att fler börjar cykla. Mvh Anders

    • Tobias! Det beror på att byggherrarna inte är uppmärksamma på behovet och hela tiden bygger för lite cykelplatser utifrån det behov som finns. I min brf är detta den största källan till irritation bland oss som bor i huset. Svårigheten att hitta ett ställe att parkera cykeln på – framförallt inomhus. Mvh Anders

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s