Ny lägre parkeringsnorm för mindre lägenheter och kontor

 

 

 

 

 

 

 

 

I kväll fattade stadsbyggnadsnämnden beslut om att förändra stadens parkeringsnorm. Det är framförallt två viktiga förändringar. I dag är parkeringsnormen 1,1 parkeringsplatser per lägenheter varav 0,1 är för besökare. Den ändras till 0,7-1,1 parkeringsplats per lägenhet inklusive besökare. Riktvärdet kommer att vara 0,8 bilplatser per lägenhet. Anledningen till förändringarna är att staden vill ha en flexiblare parkeringsnorm som tar större hänsyn till lägenhetsstorlek, närhet till kollektivtrafik,  samutnyttjande av parkeringsplatser och andra lösningar som minskar behovet av parkeringsplatser. Smarta lösningar för samutnyttjande av bilplatser för kontor och bostäder kan minska parkeringsnormen ytterligare. Staden vill även stimulera byggandet av mindre lägenheter. Byggandet av mindre lägenheter belastas ekonomiskt hårt av för höga p-normer. Studentbostäder kommer att få en norm på 0,1-0,2 bilplatser per lägenheter inklusive besöksparkering.  0,2 tar sikte på familjelägenheter. Bilinnehavet i Solna har ökat med 10 procent de senaste 10 åren från 305 bilar per tusen innevånare till 330.  Troligtvis beror ökningen på att det byggts många större lägenheter varav en del i områden med sämre kollektivtrafik än i centrala Solna.

Den andra större förändringen är att antalet bilplatser för kontor kommer att minska från 18 bilplatser per 1000 kvm till 12 bilplatser inklusive besöksparkering. Anledningen till minskningen är att flera undersökningar visar på ett tydligt samband mellan bilanvändning till jobbet och fri parkering. När de anställda får betala för parkeringen på arbetsplatsen minskar bilanvändningen. Staden vill främja att fler använder kollektivtrafik eller går och cyklar till jobbet. Och i Solna finns de flesta arbetsplatserna i goda kollektivtrafiklägen.

Läs mer om stadsbyggnadsnämndens beslut på Solna stads hemsida.

Annonser

8 responses to “Ny lägre parkeringsnorm för mindre lägenheter och kontor

  1. ”Äntligen”! – Bra beslut!

  2. Vad är vitsen med en parkeringsnorm? Ska det verkligen byggas parkeringsplatser som inte är kommersiellt bärkraftiga? Om inte behövs väl ingen p-norm? Om det ska det, varför ska den utan bil subventionera p-platser för bilisterna?

    • Staffan! Du tar upp viktiga principiella frågor. Anledningen till att vi har en parkeringsnorm är att annars skulle byggherrarna lyfta över problemet på kommunerna. för att ske till att det blir mer lönsamt att bygga parkeringsgarage har vi infört en dygnetruntavgift för parkering. Mvh Anders

      • Staffan Schartner

        Tror man på marknadsekonomi borde den som vill ställa ifrån sig sina tillhörigheter på gatumark betala så mycket att det finns balans i tillgång och efterfrågan. Om det priset är tillräckligt för att det ska löna sig att bygga parkering på tomtmark har vi inget problem, är det inte tillräckligt har vi inte heller något problem – bara färre bilar.
        Att låta dem utan bil subventionera andras bilinnehav är däremot både korkat och orättfärdigt.

      • Staffan! Jag kan dela din grundanalys att det är fel att de som inte har bil subventionerar de som har bil. Det var en av anledningarna till att vi införde dygnetruntavgift. Men vi är den ända kommunen i landet som har vågat införa detta. Jag hoppas att fler följer efter. Alla måste inse att bilen tar plats och kostar pengar. Mvh Anders

  3. Staffan Schartner

    Jättebra med dygnet-runt-avgift, Anders. Eloge!
    Ännu bättre utan p-norm. 🙂
    /staffan

  4. Skapa ett gratis SL istället med utbyggd infartsparkering, Allt mer visar på att det är billigare att åka bil en kollektivt inom stor Stockholm. Då är det något väldigt, väldigt fel på infrastrukturen.

  5. Pingback: Solna inför parkeringsnorm för cyklar – ännu ett steg för att bli en miljövänlig stad |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s