Tunnelbana till Arenastaden är ett stort och oväntat lyft för Solna

Ny Tunnelbana

På kvällens sammanträde med kommunstyrelsen behandlades ett mycket viktigt ärende som kommer att påverka Solnas utveckling mycket positivt. Det var överenskommelsen mellan staten, landstinget och fyra kommuner Solna, Stockholm, Nacka och Järfälla om utbyggnad av tunnelbanan och ökat bostadsbyggande enligt 2013 års Stockholmsförhandling. Kommunstyrelsen behandlade även Stockholms läns bidrag till Solna för byggandet av grenen Odenplan-Arenastaden. Det formella beslutet tas av kommunfullmäktige i februari.

Under lång tid har Solna drivit att en tunnelbanelinje skall byggas från Odenplan till Arenastaden. Många intressenter, fastighetsägarna i Hagastaden, Handelskammaren och KI/KS drev frågan om tunnelbana till Hagastaden. Men det vara bara Solna som drev att linjen direkt skulle dras till Arenastaden. Inga pengar fanns avsatta. Men i juni 2013 vände det. Länsstyrelsen avsatte pengar för en tunnelbana till Hagastaden. Genom ett mycket framgångsrikt informations- och förhandlingsarbete från Solnas sida kunde vi visa statens trafikförhandlare att en tunnelbanelinje från Odenplan till Arenastaden skulle ge ett stort trafikantunderlag och många nya bostäder.

När förhandlingarna startade var Solna knappt med på kartan. Alla talade om en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka och Täby. Och kanske det kunde bli en liten skyttel till Hagastaden. Men Solna kunde leverera det som trafikförhandlingarna ville ha: många resande, pengar och ett omfattande bostadsbyggande. I media har ett antal trafikforskare konstaterat att en tunnelbanelinje mellan Odenplan och Arenastaden skulle ge många resenärer och därför bli samhällsekonomiskt lönsam. Den omfattande bebyggelse som planeras i Solna längs sträckan Hagastaden, Arenastaden med Mall of Scandinavia och Friends Arena ger ett mycket bra trafikantunderlag. Jag vågar påstå att utan Mallet och Friends Arena hade vi aldrig fått någon tunnelbana till Arenastaden. Vi var även beredda att bygga 4500 bostäder längs linjen och det kommer vi att uppfylla mer än väl. Solna var också berett att betala 600 miljoner kronor (av den totala kostnaden på 4,1 miljarder) varav landstinget redan nu bidrar med 250 miljoner kronor för exploateringen av Östra Karolinska. Och successivt kommer alla som vill bygga längs linjedragningen få bidra till tunnelbanans utbyggnad. Det är väl känt att den fastighetsägare som får en tunnelbana i närheten av oexploaterad mark får en inte oväsentlig markvärdesstegring.

I bilaga 2, paragraf 2:1 ger parterna möjlighet att bygga en station mellan Hagastaden och Arenastaden. En station vid Hagalunds industriområde anser jag är en bra placering av en ny station då detta skulle underlätta områdets utveckling på ett positivt sätt. En annan viktig passus är att denna nya linje även kan ge genomgående trafik till/från Arenan om den inte negativt påverkar nuvarande Gröna linjen. I klartext. Det går att köra tåg direkt från Hagastaden till T-centralen om detta inte påverkar Gröna linjen negativt.

De kommuner som inte var bredda att bidra med pengar och ett omfattande bostadsbyggande fick helt enkelt ingen utbyggnad av tunnelbanan. Så ser verkligheten ut.

Och det känns bra att ”vår och Stockholms” tunnelbanelinje byggs först av alla linjer och skall vara klar 2020 till Hagastaden och 2022 till Arenastaden. Det kommer att bli ett jättelyft för Solna. Äntligen spårbunden trafik till Karolinska. Solna station kommer bli en mycket intressant knytpunkt för kollektivtrafik. Och vilket lyft för Friends Arena. Och kanske det kan bli en fortsättning till Frösunda-Bergshamra-Mörby-Täby och Arninge. Men det blir en ny förhandling för att hantera detta.

10 svar till “Tunnelbana till Arenastaden är ett stort och oväntat lyft för Solna

  1. Tre synpunkter:

    1. I framtiden bör denna gren bli en helt ny linje som avlastar T-centralen genom att knyta samman befintliga linjer utan att passera T-centralen. Då krävs nog att station Odenplan byts ut mot Sankt Eriksplan för att sträckningen ska fungera (den nya linjen bör gå väster om T-centralen och kan t.ex. koppla samman Sankt Eriksplan – Rådhuset – Zinkens – Årsta eller Sankt Eriksplan – Fridhemsplan – Hornstull – Liljeholmen).

    2. Jag har svårt att tro att Mall of Scandinavia bidrog till den nya grenen. Om Solna istället hade byggt några tusen bostäder till med butiker i bottenplan (dvs kvartersstad istället för en förortsgalleria) så hade underlaget varit det samma. Bromma lär inte få t-bana för att man byggt Bromma Blocks, tvärtom.

    3. En faktor som inte nämns ovan är att pendeltåget snart kommer att gå mellan Solna station och Odenplan, så frågan är om tunnelbana hade behövts. Jag är glad att det blev tunnelbana men tycker alltjämt att Odenplan är ett tveksamt val av station – Sankt Eriksplan hade varit bättre av denna och tidigare nämnda anledning.

    Men dessa synpunkter åsido så är det förstås jättepositivt för Solna med en ny t-banegren. Bra jobbat.

  2. En helt annan sak: När öppnar korsningen Solnavägen – Frösundaleden för gång- och cykeltrafik? På skyltarna står att den skulle öppnas vid årsskiftet. Jag och många med mig kan inte vänta (rättare sagt: vi är för lata för att ta en omväg på 500 meter genom en t-baneutgång…) utan använder det obevakade övergångsstället redan idag med fara för våra liv. Övergången för bilar öppnades symptomatiskt nog exakt enligt schemat i höstas.

    • Trist att du slutat interagera med läsarna av din blogg Anders. Jag tror att det är en relativt liten insats som ger mycket tillbaks i form av ökat väljarstöd.

      • TJ! Jag förstår inte vad du menar. Jag försöker svara på de flesta inlägg inom ett dygn. Sen kan det finnas några inlägg som bara bekräftar vad jag sagt eller personen sagt tidigare. Mvh Anders

      • Jag skrev det här innan jag såg att du skrivit i diskussionen om Råstasjön. My bad. Men sedan var det frågan här ovan om när korsningen Solnavägen-Frösundaleden öppnar för gång- och cykeltrafik som jag tänker att du kanske vet mer om?

      • TJ! Jag har skickat frågan vidare till förvaltningen för att få korrekta uppgifter. Jag har ännu inte fått något svar. Jag kollar upp det igen. Mvh Anders

    • Tack Anders! Återkom om du får besked. Det verkar som att arbetena nästan är klara, men de ligger ändå flera månader efter tidigare angivet datum.

  3. Ping: Nu binds Arenastaden och Frösunda ihop via Stjärntorget och ny bro |

  4. Är musikintresserad o varit på många arenor i europa istort sett samtliga har kollektivtrafik fram till arenan hur tänkte man när man byggde friends ? Arenan har redan ett dåligt rykte beträffande transporter exempel munchen och London har station i anslutning till arenan det känsla som man inte haft grep om helheten o bygt i fel ordning

    • Roland! Det har hänt mycket sedan arenan byggdes. Solnavägen och Hagalundsgatan är öppnad. Spårvagnen går nu till Solna station. Målbron är öppnad vilket kraftigt minskar avståndet mellan Friends Arena och Solna station och dessutom skapar bättre flöden för passagerare och även de som skall till långfärdsbussarna på Kolonnvägen. Pendeltåget går ofta när det är arrangemang och det går även att åka pendeltåg till Uppsala nu. Det har också blivit en taxiremoute vid Arenan. Mvh Anders

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s