Ny hundrastgård i Råsunda

bild

Råsunda har fått en ny hundrastgård. Den ligger i Västra Råsunda intill gångstigen mellan Erik Sandbergs gata, Krönet (Giraffparken) och Källbacken. I området har många hundägare tidigare rastat sina hundar. Hundrastgården är inhägnad med en dubbeldörr för att inga hundar olovligen skall smita ut. Det finns bänkar och lekträd för hundar. 

Den är väldigt väl använd av Råsundas hundägare. Varje gång jag har gått förbi rastgården har en eller flera hundar rastats där.

Hundrastgården har tillkommit efter ett bra samarbete med Råsunda Hundgrupp. Tillsammans med gruppen har stadsträdgårdsmästare Lars Johansson och jag inventerat olika platser för en hundrastgård och kommit fram till att detta är den bästa placeringen.

Läs mer om hundrastgården på Solna stads hemsida och i ett tidigare blogginlägg – Råsunda Hundgrupp vill ha en hundrastgård i Näckrosparken

7 responses to “Ny hundrastgård i Råsunda

  1. Pingback: Råsunda Hundgrupp vill ha en hundrastgård i Näckrosparken |

  2. Bra! Kanske snart dags för en hundrastgård i Järvastaden? Nu använder en del oansvariga hundägare den nya spegeldammsparken som hundrastgård. Inget roligt. Händer inte ofta, men när det händer är det inte särkilt trevligt. Kanske det behövs skyltning? Apropå skyltar, även skyltarna till naturreservatet Igelbäcken bör ses över. I och med inflyttningen till Ulriksdal och Järvastaden ökar andelen (nya) besökare till naturreservatet utan att veta vilka regler som de facto gäller. Kopplade hundar är ett exempel som ofta inte respekteras. Skyltarna är för små, syns ej eller finns helt enkelt inte.

    • Kristian! Jag har talat med Järvastaden AB som är markägare i området att de borde anlägga en hundrastgård. Speciellt när de i all reklam för området använder en bild på en hund. När jag gick 10 km förra veckan fanns det om om skyltar om naturreservatet. Visst var de små. vi får fundera på om vi skall sätta upp stora skyltar till naturreservatet vid de ställen där många människor passerar Mvh Anders

  3. Blir det någon hundrastgård i Ritorp?!

    • Anders! Vi tittar nu på att anlägga hundrastgårdar i Frösunda, Ulriksdal och Järvastaden. I Järvastaden har jag bett Järvastaden AB att titta på detta då de är markägare. Vi har ju haft kontakt tidigare så jag kommer inte i håg om jag bad dig komma in med funderingar på vad vi skulle kunna lägga hundrastgårdar. Har du några ideer så hör av dig. Mvh Anders

  4. Jag har redan mailat ett förslag på placering av hundrastgård både till dig och till kommunen, men inte fått någon respons alls. Men jag skickar det igen.

  5. Nu har jag mailat dig igen.

Kommentera

