SolnaAlliansen på DN debatt: Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och biltunnel under Huvudsta

Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och Huvudstaleden i en lång tunnel – det är de viktigaste frågorna för bättre trafik i norra Stockholm. De två projekten  är en nödvändig förutsättning för att Solna skall klara av att växa och bygga fler bostäder.

Om detta skriver jag tillsammans med allianskollegerna i Solna i Dagens Nyheter idag.

Huvudstaledens regionala nytta har studerats i flera utredningar under de senaste åren. Huvudstaleden är tveklöst en strategisk länk i regionens vägsystem. Solna, Sundbyberg och Västra Stockholm är Sveriges verkliga tillväxtcentrum och Tranebergsbron och vägnätet i Huvudsta klarar  redan i dag inte av den rådande trafiksituationen.

Tunnelbana till Hagastaden och Arenastaden är väldigt viktigt för att klara av kollektivtrafiken till två av Sveriges mest intressanta utvecklingsområden. De två stadsdelarna kommer att få 60.000 arbetsplatser, 8000 bostäder  och miljoner besökare varje år till Nya Karolinska sjukhuset, Friends Arena och Mall of Scandinavia. Och det är nödvändigt att dessa i huvudsak åker kollektivt. Tunnelbana till Arenastaden möjliggör även en fortsättning till Järva krog, Bergshamra, Mörby, Täby och Arninge.

Läs debattartikeln på DN debatt

Annonser

9 responses to “SolnaAlliansen på DN debatt: Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och biltunnel under Huvudsta

  1. Nej tack!
    Varje kommun har sina planer men ofta är det alldeles för
    storslagna och saknar förankring i ekonomisk verklighet.

    ”De två stadsdelarna kommer att få 60.000 arbetsplatser, 8000 bostäder…”
    Bättre med det omvända.

    • Henrik! När det gäller Solna så bygger vi det vi lovar. Någon gång drar det dock ut på tiden. Just de här projekten har många få bostäder i förhållande till arbetsplatser. Men vi har en del områden där det motsatta förhållandet råder. Mvh Anders

  2. Kanon! Det här kan ingen vara emot. Synd bara att det tar sån tid.

  3. Huvudstaleden skulle byggas när jag gick i mellanstadiet, är 51 idag.
    T-Bana vidare till Arenastaden, kanon ! !
    Och fördelningen bostäder kontra arbetsplatser ( kontor ) har varit i obalans under flera, flera, flera år – Eller hur ?

  4. Apropå utvecklingsprojekt i närheten, vad händer med kvarteret Fältet? Är planerna på nybyggnation nedlagda? Synd för det är enormt slöseri med mark att ha en ytparkeringsplats där.

    • J! Projektet är inte nedlagt men det måste samordnas med förnyelsen av Solna Centrum och då måste det finnas platser att parkera på. Mvh Anders

      • Ok, tack för svar! I ett så centralt läge som Solna centrum ska ni förstås gräva ner parkeringsplatserna, för att få till en stadsmässighet och täthet och spara värdefull ytmark till byggnation.

  5. Pingback: Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s