Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och Huvudstaleden i en lång tunnel – det är de viktigaste frågorna för bättre trafik i norra Stockholm. De två projekten är en nödvändig förutsättning för att Solna skall klara av att växa och bygga fler bostäder.
Om detta skriver jag tillsammans med allianskollegerna i Solna i Dagens Nyheter idag.
Huvudstaledens regionala nytta har studerats i flera utredningar under de senaste åren. Huvudstaleden är tveklöst en strategisk länk i regionens vägsystem. Solna, Sundbyberg och Västra Stockholm är Sveriges verkliga tillväxtcentrum och Tranebergsbron och vägnätet i Huvudsta klarar redan i dag inte av den rådande trafiksituationen.
Tunnelbana till Hagastaden och Arenastaden är väldigt viktigt för att klara av kollektivtrafiken till två av Sveriges mest intressanta utvecklingsområden. De två stadsdelarna kommer att få 60.000 arbetsplatser, 8000 bostäder och miljoner besökare varje år till Nya Karolinska sjukhuset, Friends Arena och Mall of Scandinavia. Och det är nödvändigt att dessa i huvudsak åker kollektivt. Tunnelbana till Arenastaden möjliggör även en fortsättning till Järva krog, Bergshamra, Mörby, Täby och Arninge.
Läs debattartikeln på DN debatt
Nej tack!
Varje kommun har sina planer men ofta är det alldeles för
storslagna och saknar förankring i ekonomisk verklighet.
”De två stadsdelarna kommer att få 60.000 arbetsplatser, 8000 bostäder…”
Bättre med det omvända.
Henrik! När det gäller Solna så bygger vi det vi lovar. Någon gång drar det dock ut på tiden. Just de här projekten har många få bostäder i förhållande till arbetsplatser. Men vi har en del områden där det motsatta förhållandet råder. Mvh Anders
Kanon! Det här kan ingen vara emot. Synd bara att det tar sån tid.
Huvudstaleden skulle byggas när jag gick i mellanstadiet, är 51 idag.
T-Bana vidare till Arenastaden, kanon ! !
Och fördelningen bostäder kontra arbetsplatser ( kontor ) har varit i obalans under flera, flera, flera år – Eller hur ?
Kenth! Det finns områden i Solna där det är mer än det omvända, exempelvis Järvastaden och det byggs bostäder lite här och där i Solna som du vet. Mvh Anders
Apropå utvecklingsprojekt i närheten, vad händer med kvarteret Fältet? Är planerna på nybyggnation nedlagda? Synd för det är enormt slöseri med mark att ha en ytparkeringsplats där.
J! Projektet är inte nedlagt men det måste samordnas med förnyelsen av Solna Centrum och då måste det finnas platser att parkera på. Mvh Anders
Ok, tack för svar! I ett så centralt läge som Solna centrum ska ni förstås gräva ner parkeringsplatserna, för att få till en stadsmässighet och täthet och spara värdefull ytmark till byggnation.
Ping: Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden |