Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och Huvudstaleden i lång tunnel är de viktigaste trafikprojekten för Solna.

Navigating the Stockholm Tunnelbana

Vid kvällens  kommunstyrelse- sammanträde svarade Solna stad på länsstyrelsens remiss – Inventering av brister och behov av åtgärder i transportinfrastrukturen under planperioden 2014-2025.  Kommunstyrelsen var enig om att  det finns två projekt som har väldigt stor betydelse för att lösa Solnas trafikproblem. Det är Huvudstaleden i lång tunnel och tunnelbana från Odenplan till Karolinska och vidare till Solna station/Arenastaden.  De två projekten  är en nödvändig förutsättning för att Solna skall klara av att växa och bygga fler bostäder.

Huvudstaledens regionala nytta har studerats i flera utredningar under de senaste åren. Huvudstaleden är tveklöst en strategisk länk i regionens vägsystem. Solna, Sundbyberg och Västra Stockholm är Sveriges verkliga tillväxtcentrum och Tranebergsbron och vägnätet i Huvudsta klarar  redan i dag inte av den rådande trafiksituationen.

Tunnelbana till Hagastaden och Arenastaden är väldigt viktigt för att klara av kollektivtrafiken till två av Sveriges mest intressanta utvecklingsområden. De två stadsdelarna kommer att få 60.000 arbetsplatser,  7000 bostäder  och miljoner besökare varje år till Nya Karolinska sjukhuset, Friends Arena och Mall of Scandinavia. Och det är nödvändigt att dessa i huvudsak åker kollektivt.

Sedan 2009 finns det en detaljplan för Nya Karolinska sjukhuset där det förutsätts att kollektivtrafikförsörjningen av området skall ske med tunnelbana. Gatunätet i Hagastaden och Solna utformades med den utgångspunkten. Alternativa kollektivtrafiklösningar kommer att inkräkta på kapaciteten i ett redan hårt belastat vägsystem med köbildning och förlängda  restider för bilar och bussar.

Tunnelbana till Arenastaden möjliggör även en fortsättning till Järva krog, Bergshamra, Mörby, Täby och Arninge.

Läs även mitt tidigare  inlägg Solnas politiker och näringslivet vill ha tunnelbana till Karolinska .

Fotnot: Socialdemokraterna redogjorde även för sitt alternativa förslag till tunnelbanedragning, den sk lila linjen som i och för passerar både Hagastaden och Arenastaden.

Annonser

5 responses to “Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och Huvudstaleden i lång tunnel är de viktigaste trafikprojekten för Solna.

  1. Båda t-baneföralagen är bra, synd bara att de inte redan är på plats. En lärdom för framtiden.

  2. I den bästa av världar. När skulle t-bana karolinska Arenan vara på plats? Skulle ju vara ett grymt lyft för Solna.

  3. T Bana till Arenastaden, var inte det för dyrt med tanke på kyrkogårdar och sådant, Och linjen till KS, blev det uppgång KS eller ”tvingade” Stockholm till sig en ändå ? Nyfiken bara . . .

  4. Huvudstaleden i tunnel, den skulle byggas när jag gick mellanstadiet i Huvudsta. Jag blir 51 i år . . . 🙂

  5. Ja, håller med Kenth, Huvudstaleden skulle ha byggts för 20 år sen som förbifarten, på min balkong luktar det som en garageplats speciellt i rusningstrafik,utanför Armégatan, i innerstan pratar man om bilfria gator, man nämner aldrig Solnas trafiksituation, förut hette det att trafiken skulle gå runt Solna inte genom Solna, har väntat flera år med att någon på Solna Stad sätter ner foten, och säger att så här kan vi inte ha det längre, det oroar en att luften är så dålig, det medför ju en hel del hälsorisker förutom bullret som också är stressande!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s