Ska vi ända till 35 års ålder bo hemma hos föräldrar?

Ska vi ända till 35 års ålder bo hemma hos föräldrar var temat för vårens första Wienercafé på stadsbiblioteket i Solna. Det blev en intressant och konstruktiv diskussion mellan Leif Bergmark(m), ordförande för Signalisten i Solna, P-O Brogren, pressombudsman Hyresgästföreningen, Terence Hales(mp) ersättare i stadsbyggnadsnämnden, undertecknad och publiken under ledning av moderatorn Jytte  Guteland.

Jag tänker i detta inlägg inte kommentera mina kolleger utan ge min syn på bostadspolitiken i Solna. Solna har under många år byggt flest bostäder per innevånare och även högt i absoluta tal. Endast några enstaka år har Sundbyberg eller någon annan kommun byggt fler lägenheter per innevånare. Vi bygger såväl förtätningsprojekt som helt nya stadsdelar som Ulriksdal och Järvastaden. Solna tar sitt ansvar för bostadsbyggandet men det är ur kommunalekonomisk synvinkel tufft då helt nya stadsdelar medför stora kostnader för en snabbväxande kommun för infrastruktur, skolor, förskolor och idrottsanläggningar.

När vi bygger nya stadsdelar är det viktigt att vi bygger integrerade stadsdelar med såväl bostäder, arbetsplatser, kommunal och offentlig service och att det skall vara nära till parker och grönområden. Vi skall inte bli som Stockholms innerstad även om vi kommer att bli en stad med mer av stadskaraktär.

Det finns en stor samstämmighet mellan de politiska partierna i Solna om att vi behöver bygga fler bostäder och de flesta projekt är vi överens om. Den stora skiljelinjen går mellan hur fördelningen skall vara mellan hyresrätter och bostadsrätter. Västerpartiet vill bara bygga hyresrätter och moderaterna ser helst att vi bygger så många bostadsrätter som möjligt förutom att det är accepterat att Signalisten bygger.

Folkpartiet ser gärna att vi bygger både hyresrätter, bostadsrätter och ägarlägenheter. Min bedömning är att vi i framtiden kommer att bygga mer bostadsrätter än hyresrätter av flera skäl, som jag får anledning i att återkomma i ett nytt blogginlägg. De första ägarlägenheterna i regionen byggs nu på taket till ett kontor som ombildas till hyresrätter. Jag tror ändå att antalet nya ägarlägenheter kommer att vara få.

Hur får vi då fler hyresrätter i Solna. Ja, givetvis skall vi underlätta för de fastighetsägare som vill bygga fler hyresrätter på sin mark eller kompletteringsköpa av Solna stad. Just nu pågår det byggandet av hyresrätter i två områden i Huvudsta och Signalisten vill bygga fler hyresrätter. När fastighetsägare skall exploatera större områden får de i framtiden räkna med att en viss andel bostäder skall vara hyresrätter.

Men för att återgå till själva rubriken för diskussionen så måste vi dels få fart på bostadsbyggandet och dels utnyttja det befintliga beståndet på ett bättre sätt. Först då kan våra ungdomar flytta hemifrån vid en rimlig ålder. Och den ligger betydligt under 35.

Wienercaféet arrangerades av ABF Nordöstra Stor-Stockholm och Solna stadsbibliotek.

Fakta: I den politiska debatten kan man tro att Solna saknar hyresrätter men så är inte fallet. 38 % av alla lägenheter i Solna är hyresrätter vilket är betydligt högre än genomsnittet i länet som ligger på 32, 5 % enligt statistik från SCB.

Läs även mina blogginlägg Hur skall vi öka nyproduktionen av hyresrätter i regionen, kontorshus blir hyresrätter i Huvudsta (och ägarlägenheter) och Nya bostäder byggs i centrala Huvudsta.

Läs även DN-reporten Lars Epsteins blogg om diskussionen och de vänliga orden om värdinnan Herta Fischer. Lars Epstein har även tagit fotot ovan.

8 responses to “Ska vi ända till 35 års ålder bo hemma hos föräldrar?

  1. Torsten Svenonius

    Blir lite förvånad över formuleringen ”moderaterna ser helst att vi bygger så många bostadsrätter som möjligt förutom …”. Har inget minne av att jag (eller någon av mina partikamrater) använt såna uttryck. Däremot brukar jag framhålla att båda upplåtelseformerna är bra och att såvitt jag vet har vi (därmed åsyftandes hela alliansen) aldrig sagt nej till någon som vill bygga hyresrätter. Enligt min mening är de som vill göra politik av upplåtelseformerna fel ute. Av det enkla skälet att det är mängden nya bostäder som kommer till stånd som avgör hur väl vi klarar bostadsförsörjningen. Därför är min (och moderaternas) linje att välkomna alla initiativ.

    • Torsten! Det är helt rätt att mängden bostäder är viktigt men som socialliberal anser jag att det är viktigt att vi får olika upplåtelseformer i Solna: bostadsrätt, hyresrätt, kooperativ hyresrätt, ägarlägenheter eller äganderätt. Människor efterfrågar olika typer av bostäder och det vill jag kunna erbjuda. Det är rätt att moderaterna inte har röstat emot något hyresrättsprojekt i Solna men ni har inte heller jobbat för att det skall byggas några hyresrätter förutom i Signalisten. Att det har blivit hyresrätter på Göran Perssons väg, Stora Frösunda (Bilia) eller för den delen Signalistens nya hus i Järvastaden beror helt och hållet på att jag har drivit detta – annars hade inget av dessa projekt genomförts. När det gäller Järvastaden förmådde jag Järvastaden att sälja mark till Signalisten för att det skulle fungera att bygga. Det är det som är skillnaden mellan moderaterna och folkpartiet. Mvh Anders

  2. Torsten Svenonius

    All heder åt dig för detta. Huruvida det är kopplat till din partitillhörighet eller till ditt uppdrag som ordförande i stadsbyggnadsnämnden och kommunalråd och vad som hade hänt om exempelvis jag innehavt posten de senaste 14 åren får väl andra bedöma. Jag tycker det viktigaste är att vi (du och jag och våra två partier) åstadkommit en massa bra saker tillsammans till Solnabornas fromma.

  3. Är det en spricka i Solna alliansens bostadspolitik vi bevittnar?

    • Kristian! Vi är fyra partier i Alliansen och det innebär självklart att vi kan ha olika uppfattningar och prioriteringar. Från folkpartiets sida slogs vi hårt för att det delvis skulle byggas en trädgårdsstad i Järvastaden. Vi har också drivit att det skall byggas studentbostäder, en del hyresrätter och vi gillar att det finns närparker och idrottsplatser. Andra partier har delat vår uppfattning eller gjort andra prioriteringar. Men slutresultatet tycker jag är bra. Mvh Anders

      • Äntligen en moderat som säger vad hen tycker. En bristvara i den här kommunen. Hatten av för fp som fått ut i allafall en av dem på banan. Någon som sett Pehr Granfalk?

      • Tobias, i dagens Metro uttalar sig Pehr Granfalk (M), sidan 4.

      • Kristian. Det är vad jag kallar nyhet! Noterar också att m vill börja kommunicera med oss solnabor på sin hemsida om bygget i Råsta. Lite synd att de då stängt kommentarsfältet…

Kommentera

