Solna behöver en ideologisk och politisk opposition

Varje politisk majoritet behöver en politisk opposition som kritiskt granskar majoritetens förslag och beslut. Det är bra för kommuninnevånarna men även för den styrande majoriteten som alltid måste granskas. De styrande måste alltid kunna försvara och förklara sina beslut.

Men är det så i Solna i dag? Ja, visst har vi en opposition bestående av socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet  men de lägger ner alldeles för mycket tid på att hitta fel och brister på detaljnivå. Frågor som knappast behöver bli en enkel fråga eller interpellation utan hade kunnat bli ett enkelt telefonsamtal till en tjänsteman och åtgärdats direkt. De är snarare praktiska än politiska.

Politiken i Solna hade dock mått bra av om vi fick en opposition som kunde utmana Alliansen i politiskt ideologiska frågor. Det hade ökat intresset för politik och fördjupat den politiska diskussionen. Om ett ärende först skall upp i en nämnd och därefter till kommunstyrelsen eller omvänt eller om bilagorna till ett ärende i kommunstyrelsen har fel nummer leder inte till en politisk diskussion värd namnet.

Det förvånar mig att oppositionen har så svårt för att hitta politiska trätofrågor. Inte ens de frågar som jag själv tycker att SolnaAlliansen är svaga i lyckas de rödgröna göra politik av. Vad beror detta på?

För det första tror jag att det beror på att de inte själva vet vart de vill. Detta gäller främst socialdemokraterna som inte vet om det skall gå vänster eller höger ut. Socialdemokraterna i Solna vill inte höja skatten men vill ändå genomdriva kostnadsökningar på ett ospecificerat sätt. Med ett undantag. Deras slogan i senaste valrörelsen – Rusta upp det slitna Solna gäller inte längre parker och grönområden när jag läser igenom deras budgetförslag för 2013.

För det andra blir oppositionen i Solna allt mer splittrad. De tre partierna lägger sina egna budgetförslag som skiljer sig åt på flera avgörande punkter. Både S och Mp känner att vänsterpartiet gäller det att hålla sig borta ifrån. Detta märktes vid senaste fullmäktige då en motion om att sätta stopp för ombildningar av allmännyttan behandlades av kommunfullmäktige. De ända som röstade för motionen var vänsterpartiet. Socialdemokraterna lade ner sina röster och miljöpartiet röstade med Alliansen. Och i praktiken är det endast Vänsterpartiet som har lyckats att föra en klar ideologisk politik. Men endast i en fråga. Alla bostäder som byggs skall bli hyresrätter. Ingen valfrihet här inte.

Ett bra nyårslöfte från oppositionen kunde vara att nu skall vi under 2013 föra en tydlig, konsekvent och ideologisk opposition. Det hade varit kul och intressant för oss alla. Men det kommer de inte att lyckas med. God fortsättning på det nya året önskar jag alla som läser den här bloggen.

12 responses to “Solna behöver en ideologisk och politisk opposition

  1. 2012 var väl i ärlighetens namn inte alliansen i Solnas heller. Sen upplever nog jag att det finns ett stort intresse för politik bland invånarna i Solna. Det är viktigt för en levande demokrati. Men Då är det viktigt att politiker vågar ta den debatten och det tycker jag du gör.Inte minst här även om jag ofta inte delar din uppfattning. Men för många gånger det senaste året har jag sett politiker som inte tar det ansvaret. Så det vill till att både politiker och medborgare håller debatten igång under 2013.

  2. God fortsättning Anders! Jag ger mig inte in i om Solna har en ideologisk och politisk opposition. Solna har fått ett parti som höjer sig över detta och intar en pragmatisk hållning. Om en kommun försummar en stadsdel tillräckligt länge kokar det så småningom över. Tillhör Bergshamra Solna? Var finns visionerna från fullmäktige om vår stadsdel? Norra Europas största köpcentrum byggs i Solna. Vi i Bergshamra är förvisso friskusar och kan gå dit men det blir lite tungt när vi ska hem igen. Åka buss? Ja. om jag har gott om tid. Bil, men det är ju det där med miljön (och parkeringen!). Cykla, förvisso bra för hälsan, men åter igen, kan bli bökigt på återresan. Men byggs det inte en tvärbana genom Solna? Jo, men den slutar vid Solna station och arenan. Vad gnäller jag om egentligen, vi har ju ca tio minuter till Stockholms city! Tänkte inte på det!
    Göran Thingwall http://www.bergshamrapartiet.se

    • Göran! Det intressanta är ju vad bergshamrapartiet står för. Just nu känns det mest som ni plockar upp förslag från de etablerade partierna och gör till era egna. Det är ju personer som varit med i olika partier som skall försöka få fram en gemensam agenda. Vilken är er vision? Folkpartiets vision för Bergshamra kommer du att få ta del av så småningom. Mvh Anders

  3. Det är ju ganska komplicerat, i Solna så känns det som att det som händer är dels att alliansens svaga partier krossas under moderaternas tyngd, och dels som att oppositionen kannibaliserar på socialdemokraterna så att oppositionen blir allt mer splittrad.

    Förvisso kan man ju säga att centerns och kd:s förintelse till moderaternas förmån – just folkpartiet står väl ännu så länge emot den utvecklingen – är en sorts enighet, men knappast det som något som gör en partiföreträdare nöjd.

    Sanningen är nog att spelet i opposition är väsensskilt från spelet när man har makt, jag har tidigare varit i andra kommuner med andra maktförhållanden och mitt intryck är att opposition (röd eller blå) alltid är svårare.

    Med det sagt – jag delar din önskan om en starkare mer ideologisk opposition! Vill även passa på att säga att jag uppskattar din blogg även om jag i allmänhet inte delar dina åsikter.

  4. Jag röstar själv på S och är inte särskilt förvånad över att S i Solna är mer liberala/höger än det nationella partiet. Solna är trots allt en kommun med nästan uteslutande medelklassväljare och därför behövs inte en utjämningspolitik (inom kommunen) på samma sätt som i riket. Med det sagt tycker jag också att det är svagt av S att inte vilja höja skatten i Solna – det finns utrymme och det finns en del angelägna reformer som bör göras. Framför allt bör man inte dra ned på barn och ungdomars möjligheter att utöva idrott och kultur som alliansen helt obegripligt gör.

    Angående valfrihet och hyresrätter så antar jag att V menar att det redan finns en massa bostadsrätter men alltför få hyresrätter i Solna så om man endast bygger hyresrättar från och med nu ökar valfriheten totalt sett.

    Jag uppskattar verkligen den här bloggen, dels för att jag delar dina åsikter i stadsbyggnadsfrågor och dels för att det behövs fler politiker som för en dialog med medborgarna. Sedan tycker jag generellt att du håller en resonerande ton även om inlägget om V och valfriheten ovan känns lite tramsigt.

    • Solnabo! Solna är en kommun som har mycket hyresrätter i förhållande till de flesta kommuner i länet undantaget kommuner som har varit socialdemokratiska väldigt länge som Sundbyberg, Botkyrka och Södertälje. Nu när vi inte har prövningstillstånden i kommunen längre kan jag inte i dagsläget inte exakt ange hur stor andel som är hyresrätter men det lär i varje fall överstiga 40 %. Så valfrihet finns det. Men bostadsefterfrågan i Solna, på såväl hyresrätter som bostadsrätter överstiger kraftigt tillgången och det är det som är problemet. Mvh Anders

  5. Tack för svar! Och visst råder bostadsbrist, dock tycks Solna leva upp till sina förpliktelser vad gäller bostadsbyggande.

    Men vad händer med tvärbanan Solnagrenen? Start först 2014?

    https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=28505&hilit=solna&start=800

  6. Det blir dock märkligt att de som sitter i makten hela tiden skyller i från sig. Att man hela tiden är ett offer. Först var det Uppdrag gransknings fel. Man vill så klart bli granskad, men det här var på fel sätt. Sedan lovade alliansen att renovera skolorna i somras. Det hann man inte riktigt med och det var också Uppdrag gransknings fel. Fast mest var det nog socialdemokraten Martin Eliassons fel. För även om det var han som drog i nödbromsen när han upptäckte att saker inte stod rätt till så gjorde han det på fel sätt kunde vi läsa i en insändare från Ekegren i Mitt i Solna.
    Men det stannar inte där. Nu är det egentligen oppositionen som är Solnas problem kan vi läsa här ovan. När Bergshamrapartiet vill diskutera här ovan så gör man det också på fel sätt. De saknar nämligen en vision.
    Där skiljer man sig från Folkpartiet som ska presentera sina visioner för Bergshamra så småningom…

    • Tobias! Jag har väldigt svårt att förstå att ditt resonemang om att jag skyller i från mig. Jag är en av väldigt få politiker som vågar ha en egen blogg och vågar stå för mina åsikter. När det gäller vår opposition så är den mer intresserad av politikens former än av politikens innehåll och det anser jag är väldigt tråkigt. De gillar ju inte vår politik men var finns alternativet och den ideologiska grunden. Vi skulle kunna ha intressanta debatter. När det gäller Bergshamrapartiet är det intressant att de bjuder in fullmäktiges partier till politiska debatter. Men vilken uppfattning har Bergshamrapartiet när det gäller skolan, omvårdnaden och kommunalskatten för att bara nämna några frågor som de inte har gett något svar på. De frågorna har redan folkpartiet ett svar på. Och tror du att Bergshamrapartiet hade prioriterat en upprustning av Bergshamra IP. Det tror inte jag. Mvh Anders

  7. Uppskattar en politiker med blogg. Jag är själv Solnabo, med barn i förskole och skolålder. Därför undrar jag hur du ser på minskningen av bidragen till Solna Kulturskola? Är det något du är för eller emot?

    • Roland! Jag är inte för neddragningarna på kulturskolan. Folkpartiet anser att den verksamhet som bedrivs inom kultur- och fritidsnämnden (KFN, varav kulturskolan är en viktig del, är en del av kommunernas kärnverksamhet. Min bedömning är att både kultur och idrott är en viktig del i en modern stad. Tyvärr delar inte de övriga partierna inom Alliansen den här uppfattningen. De ville spara betydligt mer än vad det faktiskt blev på KFN – 1,5 miljoner. Det var den nivå som vi slutade på efter intensiva förhandlingar. Mvh Anders

Kommentera

