Beslut om trängselskatter ska fattas på regional nivå

Beslut om trängselskatterna måste tas på regional nivå och intäkterna i sin helhet komma stockholmarna till nytta. Det skriver jag idag tillsammans med FP-kollegerna Birgitta Rydberg (landstingsråd och förhandlare i 16-gruppen), Elisabeth Gunnars (kommunalråd i Österåker och förhandlare i 16-gruppen) och Lotta Edholm (borgarråd i Stockholm) på Dagens Nyheters debattsida.

Utredningen om trängselskatterna ska redovisa sina slutsatser i februari 2013. Men redan idag är det angeläget för oss att göra denna markering. I ett tidigare inlägg välkomnar jag att Reinfeldt vill bygga tunnelbana till Nacka – och diskuterar mer utförligt vem som ska betala.

För att klara finansieringen av stora investeringar i kollektivtrafik och vägar måste regeringen låta regioner och landsting ansvara för trängselskatterna. Det skulle föra besluten närmare de människor som berörs. När trängselskatten infördes i Stockholm år 2007 var villkoret att intäkterna skulle användas för att förbättra trafiksituationen i regionen. Överskottet från trängselskatten ska enligt beslutet användas för att finansiera Förbifart Stockholm, ett av Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin som kommer att ha stor betydelse för den långsiktiga utvecklingen i Stockholmsregionen.

Det är i storstadsregionerna som Sveriges ekonomiska tillväxt genereras, och för att bygga dem starka inför framtiden behövs stora investeringar, framför allt i kollektivtrafik. Det är hit trängselskatteintäkterna måste gå, och det är bara genom att regionalisera trängselskatterna som vi kan säkerställa att de kommer till nytta i Stockholmsregionen, för stockholmarna.

Birgitta Rydberg bloggar, liksom Lotta Edholm.

Annonser

7 responses to “Beslut om trängselskatter ska fattas på regional nivå

  1. Pingback: Gör trängselskatten regional | Stockholmstrafik

  2. Pingback: Beslut om trängselskatter ska fattas på regional nivå «

  3. Pingback: Trängselskatten till för Stockholmsregionen | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  4. Pingback: Stockholms framkomlighet – cykelutredningen och trängselskatten « Från huvudstad till världsstad

  5. Vi som inte är ”stockholmare”, ska vi ocskå få ta del av detta 🙂
    Om jag inte helt miss minner lät det inte riktigt lika possitva tongångar när ett ”gammalt” före detta miljöparti föreslog detta en gång i tiden. Själv gick jag då mot strömmen och var emot trängselskatter.

  6. Under flera decennier byggdes inte en meter nya spår i Stockholmsregionen. Sedan alliansen fick förtroende att styra Stockholms läns landsting har fler stora trafiksatsningar sjösatts och genomförts, exempelvis Citybanan och tvärbanan. Ändå behöver Stockholm mer kollektivtrafik och fler som väljer att resa kollektivt. Tillsammans med eftersatta investeringar, växer Stockholm långt mer än vad prognoserna beräknat och är det en kamp varje dag att behålla andelen resande. Alliansen i Stockholms läns landsting tar detta på allvar och har begärt nya förhandlingar med regeringen för att kunna tidigarelägga planerade investeringar. Centerpartiet har också föreslagit utökade trängselskatter för delfinansiering av utbyggd tunnelbana.

  7. Pingback: Trängselskatten ska stanna i vårt län och hanteras av landstinget. |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s