Kreativa näringar skapar jobb och tillväxt

Arkitektur, design, film och foto, konst, litteratur, media, mode, musik, teater, dans och opera – alla är de exempel på kreativa näringar. De skapar tillväxt, sysselsättning och bidrar till marknadsföring av städer och regioner.

Vilken europeisk stad har flest andel sysselsatta inom de kreativa näringarna? London kniper första platsen. Stockholmsregionen kommer på en god andra plats.

Regioner med hög koncentration av kreativa och kulturella näringar tillhör de regioner i Europa som har högst levnadsnivåer. Anledningen till att kreativa näringar är så viktiga för en regions utveckling är att de suger till sig innovativa människor som också skapar sysselsättning långt utöver den egna branschen.

Filmbranschen är ett tydligt exempel på detta. Förutom att branschen givetvis skapar arbeten för producenter, skådespelare, fotografer och andra som direkt jobbar med filmproduktion skapar den sysselsättning för service- och turistnäringen.

Några bra exempel på detta är filmen Brave Heart som på 1990-talet kraftigt ökade turismen till Skottland och Sagan om ringen som skapade starka turistströmmar till Nya Zeeland. Goda svenska exempel är Wallanderfilmerna som satt Ystad på kartan. Även den tyska såpan Inga Lindström som utspelar sig i Sörmland och visas för 8 miljoner (!!) tyskar på söndagskvällarna. Vi ser i dag omfattande Milleniumturism i Stockholm.

Det är uppenbart att en framgångsrik film innebär en kraftfull marknadsföring för en kommun eller region som aldrig hade kunnat göras med reklampengar.

Filmens och de kreativa näringarnas självklara motor för utveckling är skälet till att Solna stad engagerar sig. Genom Solna stads engagemang i Filmregion Stockholm-Mälardalen, där jag har förmånen att vara ordförande, arbetar vi för att långsiktigt stärka filmens utveckling i vår region.

Solna har historien. Filmstaden var centrum för svensk filmproduktion mellan 1920-1969 och i dag är kanske 1000 personer i Solna verksamma inom rörlig bild i vid bemärkelse. Filmstaden är säte för SF, SF Bio och de amerikanska filmbolagen Universal, Fox och SDI Media med sina skandinaviska kontor och ett antal mindre filmbolag. Solna är svensk films vagga och vill bli en del av framtiden.

I början av 90-talet spelades 90 % av all svensk film in i Stockholmsregionen. Sedan vänder trenden nedåt och för några år sedan var siffran nere i botten på 10%. Denna utveckling har nu brutits och Stockholm-Mälardalen stärker successivt sin ställning inom filmen. Det är till stor del tack vare Filmregionens arbete och våra medlemmar bland kommuner, regioner och inom branschen.

Texten ovan är hämtad från min krönika i tidningen Affärsplats Solna nr 3/12 som ges ut den här veckan till samtliga företag i Solna och den finns även på publika platser  i Solna.

Ett svar till “Kreativa näringar skapar jobb och tillväxt

  1. Bra skrivet och trevlig läsning!
    Jan Marklund, Klubbdirektör i Solna Vikings

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s