Tvärbanan mellan Alvik och Solna Centrum testkörs

Efter ett uppehåll på 53 år har en spårvagn återigen kört i Solna för egen maskin. Det magiska ögonblicket för Solnas del inträffade i går, måndagen den 4 juni kl. 12.18, när A32 437 passerade bron över Mälarbanan och nådde mark på Solnasidan. Vagnen körde sedan ända fram till stoppbocken strax före den blivande hållplatsen Solna centrum (som fortfarande är under byggnad). Att spårvagnen körde genom Solna är en del av SLs test av den nya sträckning Alvik – Solna station.  Sommaren 2013 är det tänkt att spårvagnen skall dras i gång för trafik tom Solna Centrum och sommaren därpå, 2014, skall det gå att åka hela sträckan mellan Alvik och Solna station. Den nya spårvagnen är ett led i att förbättra kollektivtrafiken mellan Solna mot Sundbyberg  och vidare mot Västerort. En tvärförbindelse som till största delen går på egen banvall och därför blir en snabb förbindelse till skillnad mot många busslinjer som har svårt att ta sig fram i högtrafik.

Det har inte gått någon spårvagn i Solna sedan 1959. Men nu är det dags för en ny linje. Av Peter Bolin, Gamla Haglunds vänner, har jag fått nedanstående information och han var även på plats och tog fotografiet ovan. Ett stort tack till Peter som kan mycket om Gamla Hagalund och även om spårvagnslinje 15.

Den sista turen på Linje 15 tur 8 avgick från Norra Bantorget till Sundbyberg (Esplanaden) strax efter midnatt (kl. 00.04) natten mot den 1 september 1959. Det tåget framfördes alltså av August Johansson. Mer eller mindre direkt efteråt gick det ett inofficiellt s.k. uppsamlingståg som framfördes av Bengt Berggren. Vid Esplanaden genomfördes en ceremoni där August Johansson lämnade över en symbolisk stafettpinne till Karl Berggren, bussförare vid SJ Buss.

Om du är intresserad av att veta mer om spårvagnar i allmänhet och linje 15 i synnerhet rekommenderar Peter följande:

Du hittar det mesta av historiken om spårvägstrafiken till Solna på den här sidan: http://hagalundsvanner.com/nyheter/bildgalleriet-uppdaterat-7/. På Wikipedia finns den här artikeln, http://sv.wikipedia.org/wiki/Sundbybergsbanan, men den innehåller åtminstone ett fel: förlängningen från Sundbybergsgränsen till Esplanaden invigdes den 1 november 1928, inte 1925 som det står i artikeln.

Som litteratur rekommenderas häftet Spårvägslinjer i Stockholm – linje 15 – Norra Bantorget–Sundbyberg (1997) av Sten-Axel Julin. Det verkar vara slutsålt (http://www.trafiknostalgiska.se/produkt.php?prod_id=146) men ska finnas på biblioteket. Där finns det en bra redogörelse för de politiska turerna på 1950-talet som ledde till spårvägens nedläggning.

Trafik-Nostalgiska Förlaget har gett ut en film om samma linje, inspelad sommaren 1959: http://www.trafiknostalgiska.se/produkt.php?prod_id=111. Samme Sten-Axel Julin är speaker på den filmen. Den finns fortfarande att köpa.

Annonser

11 responses to “Tvärbanan mellan Alvik och Solna Centrum testkörs

  1. ”Äntligen”!

  2. Vilken lyft för oss som bor i Hammarby Sjöstad och jobbar i Solna! Istället för två byten i trängsel blir det…inga byten. Dessutom är spårvagn överlägsen tunnelbanan i bekvämlighet och går mestadels ovan jord.

  3. Björn Bränngård, Bergshamrapartiet

    Anders, vet du hur det blir med fortsättningen? Det var ju tänkt att den skulle gå till Universitetet via Bergshamra, vilket också finns med i Solna stads översiktsplan från 2006.
    Men där finns även en överdäckning av Bergshamraleden, vilket också har verkar ha försvunnit från agendan.
    Hoppas jag har fel.

    • Björn! Under nästa planeringsperiod finns sträckan Solna station-Universitet med även om det är några år dit. I vår Översiktsplanering lade vi in två alternativ. En på Björnstigen och en i Bergshamraleden. Det var ju mycket synpunkter från boende i Bergshamra mot Björnstigenalternativet.

      En överdäckning av Bergshamraleden kommer då och då upp till diskussion men när vi tittade på det senaste gången så skulle det kräva en omfattande byggnation i Bergshamra för att få ihop det ekonomiskt. Och den trafiken som då skapades på bla Björnstigen skulle i sig bli ett problem. Men vi får väl se. Den ekonomiska situationen kan ju ändras. Mvh Anders

      • Då kommunen senast (1999) lät utreda förutsättningarna att överdäcka Bergshamraleden fastnade man för ett förslag som Skanska låtit utarbeta.
        Skanska vill ju bygga mycket och lanserade då ett mycket dyrbart alternativ. Idén var att bebyggelsen inte skulle behöva ta hänsyn till underliggande tunnel. Därför fick tunneln ett 2 meter(!) tjockt betongtak. Tunneln under Åkersberga centrum har endast 50 cm.
        Inte konstigt då att det blev dyrt, vilket skulle betalas med omfattande bebyggelse. I Skanskas alternativ 100 000 m2 kontorsyta (motsvarande tio Hötorgsskrapor) men endast 20 000 m2 bostäder. Man räknade med 3 400 arbetsplatser och 200 lägenheter, vilket ledde till ett behov av 1 900 p-platser. En överdäckning skulle medföra ökad trafik i Bergshamra!
        Detta är vad politikerna tror att en överdäckning kommer att innebära. Då är det inte så underligt att inget parti (inte heller oppositionen) drivit frågan med emfas.
        Trots allt beräknades Skanskas version av överdäckning inte kosta mer än ca 500 Mkr, vilket ju är mindre än felräkningspengarna för Friends arena. Och det finns enklare, billigare och bättre alternativ. Gör ett studiebesök i Häggvik! Där har man gjort en överdäckning utan bebyggelse, vilket ger en billigare konstruktion. Den förbättrade miljön (buller och avgaser) gör att man kan bygga närmare leden. Ovanpå leden anläggs en vacker park (med spårvagn?). Åk till Häggvik eller titta in på Bergshamrapartiets blogg (www.blogg.bergshamrapartiet.se) för bilder!

      • Anders, jag har en liten idé hur man genom återbruk kan överdäcka Bergshamraleden.
        I samband med bygget av Hagastaden har man byggt Europas längsta träbro för att tillfälligt ersätta Solnabron. Det är ett provisorium som kommer att rivas om några år.

        Av en tillfällighet (?) är dess mått (183×30 m) exakt ytan mellan if-huset och den västra gångbron. Varför inte köpa in bron och använda den till att däcka över Bergshamraleden?

        Avståndet öster om if-huset till den andra gångbron är hälften så långt. Där räcker träbron till att både däcka över och bygga ett P-däck. Se illustration på Bergshamrapartiets blogg!

        Anders Ekegren, köp in bron och flytta den till Bergshamra då den fullföljt sin uppgift mellan Solna och Stockholm!
        Tack!

      • Björn! Visst! Det låter som en kul idee men du glömmer att bron måste fästas på fundament som kostar stora pengar. Mvh Anders

    • Dessutom kan det inom några år gå spårvagn direkt från Solna Centrum till Odenplan om inte Sossarna och Stockholms Handelskammare sätter käpparna i hjulet.

      • Det är nog fråga om mer än ”några år”, som du tycks tro. Bättre att satsa på t-bana till Nya KS istället, då får det området en förbindelse som är ansluten till det befintliga t-banenätet, istället för en drömd innerstadsspårväg som vi inte vet när och om den blir av.

  4. Jag glömde inkludera vår hemsideadress.

  5. Pingback: Snart dags för invigning av tvärbanan mellan Solna Centrum och Solna station |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s