Tunnelbana bäst till Hagastaden

På gränsen mellan Solna och Stockholm växer en ny stadsdel fram. Idag bekräftar företrädare för näringslivet i Stockholm att tunnelbana är att föredra till Hagastaden och Nya Karolinska Sjukhuset, i en artikel på DN Sthlm.

Jag kan bara hålla med. Ur ett regionalt perspektiv är tunnelbanan den mest effektiva lösningen, som på längre sikt är nödvändig för hela nordostsektorns kollektivtrafikförsörjning. För ett halvår sedan skrev jag själv om detta tillsammans med bland annat kollegerna i Stadsbyggnadsnämnden i Solna.

7 svar till “Tunnelbana bäst till Hagastaden

  1. DN-artikeln om tunnelbana till Hagastaden är delvis vilseledande.
    1. Man förutsätter, att man utan vidare kan minska kapasiteten på nuvarande gröna linjen till Bromma med ett tåg var 10:e minut.
    Är det möjligt – och räcker det för Karolinskas + Hagastadens behov?
    2. Man påstår, att tunnelbanans kapacitet är 35000 pass/timme. Det lär krava ett tåg – med övervägande stående passagerare – varannan minut!! Om Hagastadsgreben skall dela spår och vagnar med gröna linjen, lär den knappast få större kapacitet än en spårväg.
    Slutsats:
    En välbehövlig tunnelbana till Karolinska måste få en helt annan anslutning till befintlig tunnelbana än vad som förutsågs när gröna linjen byggdes på 1940-talet. Då fanns inte mer än häljften av nuvarande sjukhuset.
    Gunnar

    • Gunnar! Tack för ett intressant inlägg. Jag har ingen möjlighet att över helgen kontrollera uppgifterna i artikeln när det gäller antalet passagerare. Klart är att tunnelbanan har en överlägsen kapacitet gentemot spårvagnen. Det råder delade uppfattningar om det går att leda vart tredje tåg från den gröna linjen till Karolinska. Det som har hänt är att det med nytt signalsystem går att köra betydligt fler tåg per timme än tidigare och att många resenärer från Hässelbyhållet hoppar av och byter vid Fridhemsplan till blåa linjen.

      Om det är det stora problemet så tycker jag ändå att det är bättre med en tunnelbana mellan Odenplan och Karolinska. Bygger vi först en spårvagn så lär SL knappast ha råd med att bygga en tunnelbana i samma sträckning senare och vi förhindrar inte möjlig fortsättning mot Solna station. I ett första skede är det helt okey med en linje som Som bara går mellan Odenplan och Karolinska, en matarbana. Den blir ändå mycket snabbare och säkrare än en spårvagn. Tacksam om du utvecklar dina tankar om ” en helt annan anslutning till befintlig tunnelbana”. Med vänlig hälsning Anders

      • Anders, tack för svar. Min avsikt var att få upp debatten på en mer seriös nivå utan glädjesiffror. Om jag räknar rätt, har varje t-banetåg 3×158=474 sittplatser. Med drygt 50% ståplatser, blir det 1000 personer i varje tåg. Att köra ett tåg var tionde minut från Odenplan till Karolinska är nog ingen svårighet, Odenplan hat åtminstone tidigare varit slutstation för en del tåg, och redan på 1940-talet spränges den första biten för en tänkt gren till Ks. Ett tåg per 10 min. ger 6000 pers/timme, dvs föga mer än spårvägen, som har en betydligt bättre åtkomlighet än en djupt nedspräng tunnelbana.
        Men med den massiva utbyggnaden av KS, KI och Hagastaden (plus ev. vidaredragning inom Solna) lär tiominuterstrafik knappast räcka (på Mörbylinjen har vi femminuterstrafik hela dagen tack vare Universitetet). Frågan är då, om gröna linjen kan avstå två tåg per tiominutersperiod, vilket torde vara en förutsättning för projektets genomförbarhet.
        Röda linjens Hallundagren har uppenbarligen kapacitetsproblem på sin södra del. På den tiden jag var daglig t-baneresenär, körde man fem tåg/10 minuter i rusningstid, men det går tydligen inte längre. Under de senaste åren har det med jämna mellanrum funnits teknikerförlag i DN om en ny t-bana från Liljeholmen till Fridhemsplan (?) men utan klart redovisad fortsättning.
        Jag är inte alls negativ till tunnelbanor, i synnerhet inte till den gröna linjen med sitt behagliga – och effektiva – marknära läge. Det är mindre lustigt att tvingas åka från Bergshamra till city i tunnel under nationalstadsparken, samtidigt som privilegierade Djursholms- och Täbybor får resa i dagsljuset.

      • Tyvärr ligger det mycket okunskap i Sossarna och Stockholms handelskammares korståg mot spårvägen. Tunnelbanans gröna linje har idag långt ifrån den kapacitet på 35000 trafikanter per timme mellan två stationer. I praktiken får det plats ca 1000 passagerare per tåg, men då är det mycket trångt, men det kan köras långt ifrån de 35 tåg i timmen som då skulle behövas. Tunnelbana 1 klarar av ca 25 tåg i timmen. Av dessa vänder 6 st i Alvik och det är väl dessa som man kan avleda till Karolinska Sjukhuset. Dessa kommer då att ha en kapacitet på ca 5-6000 trafikanter, men redan idag används all tillgänglig kapacitet mellan Odenplan och Alvik. Det finns inga fler tåg att avvara. Att då påstå att man kommer att få en kapacitet på 35000 trafikanter per timme till Karolinska är helt taget ur luften och är rena gissningar.

        Kvar finns då två alternativ, antingen bygga en ny tunnelbana någonstans ifrån och till Karolinska eller bygga spårväg. Att bygga en tunnelbanelinje en enda hållplats mellan Odenplan och Karolinska skulle knappast lösa några problem, men skulle kosta enormt mycket.

        För en femtedel eller mindre skulle man kunna bygga en spårvagnje med halva tunnelbanans kapacitet om man kör i femminuterstrafik. Med två linjer, vilket pengarna med råge skulle räcka till, skulle kapaciteten nå upp till samma som med t-banan men det skulle uppenbaras större möjligheter till en bra yttäckning och bra trafiklösningar än vad man någonsin kommer att kunna uppnå med t-bana.

        Med spårvägens låga investeringskostnad jämfört med en t-bana så kommer man ha en nytta av den även om man i ett senare skede väljer att bygga t-bana om det visar sig att trafikantunderlaget skulle överstiga det som spårvägen klarar av. Dessutom kommer en spårväg att kunna forsätta upp till Solna Centrum och där kunna förbinda Vasastan direkt med Solna, en spårförbindelse som inte har funnits sedan 1959.

  2. Först en rättelse. Jag har åkt t-bana och räknat stolarna. Ett tåg har bara 3×126=378 sittplatser. Jag instämmer i stort sett med Anders J. Att bara flytta över sex Alvikståg per timme ger inte högre kapacitet än spårvag.
    En tunnelbana till Karolinska och Hagastaden är naturligtvis önskvärd, men då måste nog gröna linjen avstå två tåg per 10 minuter. Är det möjligt?. Efter utbyggnaden av KS och KI och Hagastadens tillkomst är behovet ett helt annat än när tunneln till Karolinska förbereddes på 1940-talet.
    Nu måste vi nog avvakta en genomgripande komplettering av t-banenätet.
    Högre turtäthet med hjälp av nytt signalsystem kräver också ny vagnpark (som nu förbereds för röda linjen).
    Vi får snart en ny spårväg med endast tre hållplatser i Solna. Den kan jämföras med den gamla spårvägen till Hagalund och Råsunda, som hade tolv hållplatser i Sona, varav ätta från Haga Norra till Sundbybergsgränsen. Tala om sevice! Restiden Råsunda – Odenplan var 15 minuter.

  3. Ping: Folkpartiet – Bygg tunnelbana till Täby! |

  4. Ping: Överenskommelse om tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s