Stockholmsregionen har svårt att klara EUs gränsvärden för kvävedioxid och partiklar

I veckan som gick arrangerades regionala miljödagen. Temat för dagen var – Frisk luft i Stockholms län. Jag hade förmånen att vara moderator för dagen och det var ett brett sprektrum av frågor som belystes  såsom regionens luftkvalitet, orsaker,  hälsoeffekter samt hur olika åtgärder kan minska problemen, dvs själva åtgärdsprogrammet. Under de senaste åren har luften i regionen blivit mycket bättre, pga nya former för uppvärmning av bostäder , katalytisk avgasrening och förbud mot blyad bensin men fortfarande har vi höga utsläpp längs de stora trafiklederna och i Stockholm. Det finns också ett samband mellen luftföroreningar och hälsoeffekter.

Luften klarar idag i vissa delar av Stockholms län varken EU:s gränsvärden eller svenska miljökvalitetsnormer och det beror främst på utsläpp från vägtrafiken. Trots en utfasning av äldre bilar utan katalysatorer har trenden de senaste åren visat på fortsatt höga nivåer av kvävedioxid, framförallt allt på flera platser  i Stockholms innerstad och vid de större trafiklederna. Överskridanden av partikelhalterna är även de som allra högst i Stockholms innerstad och längs de stora trafiklederna. Det är 7 kommuner i länet som har överskridande med avseende på kvävedioxid eller partiklar eller av båda dera.

Länsstyrelsen ska, enligt 5 kap. 4 § Miljöbalken , tillsammans med andra aktörer, bla berörda kommuner, ta fram ett åtgärdsprogram för hur länet ska klarar normerna för kvävedioxid och PM 10 (partiklar).

Trots att Stocholm intar en delad andraplats i Europa tillsammans med Köpenhamn vad avser vidtagna åtgärder måste ytterligare åtgärder till.

I sitt remissvar till länsstyrelsen skriver KSL(Kommunförbundet Stockholms Län) att ytterligare utredningar måste ske då det är svårt att bedöma vilka effekter de olika åtgärderna får och hur de samverkar med varandra. Länsstyrelsens remiss föreslår många olika åtgärder såsom minskad dubbdäcksanvändning, dammbindning, städning med ny effektiv teknik, sänkt hastighet, minimerad sandning för att komma tillrätta med partiklarna och ändrad trängselskatt (höjd, differentierad, flexibel och på Essingeleden) samt miljözoner för att komma till rätta med kvävedioxidproblemen. Problemet för regionen är att åtgärderna redan borde vara vidtagna, möjligtvis kan dispens ges till regionen tom 2015.

När det gäller partiklar rådde det stor enighet under dagen att den snabbaste och mest effektiva åtgärden är att minska dubbdäcksanvändningen. Detta kan ske på olika sätt. Genom information eller mer handfasta åtgärder som dubbdäcksförbud eller avgifter. Många som medverkade under dagen förespråkade en avgiftsmodell efter Norsk modell. Norge har jobbat med frågan sedan 1991 och har stor erfarenhet. Vidare är det viktigt att vi försöker skapa regionala lösningar då problemen är generella och måste lösas generellt. De åtgärder som vidtas kan även ha positiva effekter på ställen där normerna inte överskrids i dag, exempelvis minskad dubbdäcksanvändning.

Det gäller nu att snabbt komma vidare i arbetet. Många saker måste utredas vidare både vad avser effekter och lagstiftning men vissa försök borde kunna genomföras redan nu.

Fotnot: Regionala miljödagen arrangerades av KSL (Kommunförbundet Stockholms län), Stockholms läns landsting (tillväxt, miljö, och regionplanering), Karolinska institutet och länsstyrelsen i Stockholms län.

Annonser

8 responses to “Stockholmsregionen har svårt att klara EUs gränsvärden för kvävedioxid och partiklar

  1. Anders,

    börja verka för att inte införa straffskatten (de nya P-avgifterna) för bilägande Solnabor – då blir luften i Solna bättre eller minst lika bra!

    Tvinga inte Solnaborna att flytta sina bilar pga chockhöjda priser, då blir luften sämre! Enkelt, eller hur?

    • Mikael! Du blir bara roligare och roligare. Ju mer bilar desto renare luft verkar din devis vara. Det lär du vara ganska ensam om. Med vänlig hälsning Anders

      • Mikael Karlin

        Anders, var fick du tag i den här befängda idén? Jag förklarar gärna hur det fungerar:

        1) Bilar som inte rör sig med motorn i gång = renare luft.

        2) Bilar som måste flyttas pga. chockhöjda P-priser = smutsigare luft (allt annat lika).

        Jag tror inte att jag är ensam om dessa idéer, vad tror du? Men kul att jag kan roa dig, trevlig kväll!

  2. Hej Anders!
    Jag skulle vilja fråga en sak, bor ju uppe i Huvudsta utmed Armégatan som du vet är en av de värsta trafikpropparna i Solna, men läste med bestörtning i Metro för ett antal veckor sen att SL var intresserad att hyra i sig i Tomtebodas postterminal när dessa lägger ner sin verksamhet om en antal år, jag hoppas att ni inte godkänner det här, då vi lever med tung åkeritrafik dygnet runt, och man blev glad när man fick reda på att Tomteboda skulle flytta upp tilll Rosersberg att äntligen få slippa detta. Vad tycker du??

    • Mia! Det är korrekt att Posten skall flytta sin verksamhet från Tomteboda till Rosersberg. Lokalerna blir då tomma och det har funnits många intressenter som har tittat på lokalerna. De är dock svåra att använda till annat än någon form av åkeriverksamhet då ombyggnader skulle bli väldigt dyrt och det är svårt att åtgärda bullret från järnvägsspåren.

      Det har därför visat sig svårt att ha någon annan verksamhet i lokalerna än åkeri- eller bussverksamhet. Och då är det bättre att SL flyttar dig än att det tas över av ett åkeri- eller bussbolag. Anledning till detta är att depån endast skall användas för innerstadsbussar så de kommmer inte att köra på Solnas vägnät. Hade någon annan tagit över Tomteboda hade det med 100 % säkerhet inte blivit så. Dessutom finns det en fördel för alla skattebetalare i länet. Det är att den betydligt dyrare lösningen som SL tidigare skissat på – en ny bussterminal i Hornsber – inte behöver genomföras. Med vänlig hälsning Anders

      • Hej igen, så bussarna ska bara komma från innerstan och ej passera den redan tungt belastade Armégatan? för det är inte roligt att bo utanför den här gatan, det blir bara värre o värre, fattar inte varför inte vissa bilister som smiter från Frösundaleden inte kan ta Solnavägen ut på Essingeleden istället för att envisas att åka genom Huvudsta, kan man kanske skylta om så slipper man viss trafik

      • Mia! Helt rätt! Bussarna skall bara köra från Tomteboda och in i innerstaden. Skyltningen är som du vill ha det men många bilar som känner till de lokala förhållandena kör ändå genom Huvudsta. Mvh Anders

  3. Pingback: Våra miljöförslag – nummer 1: Minska mängden skadliga partiklar i vår luft! | Frösundaliberalen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s