Anna – du har fel! Jag vill ha tunnelbana till Karolinska

Anna C Nilsson, Centerpartiets kommunalråd i Solna, påstod igår felaktigt på Svd Opinion att jag först i december skulle ha tagit ställning för en tunnelbana till Karolinska. Inget kan vara mer fel. Idag svarar jag henne i SvD.  Artikeln som publicerats i Svd kan du även läsa här nedan.

 Centerpartiets nya kommunalråd i Solna, Anna C Nilsson, hyllade igår på SvD Opinion beskedet från Alliansen i Landstinget att göra en förstudie om en tunnelbana till Nacka. I samma artikel lyckas Nilsson med konststycket att både försöka ta åt sig äran för projektet själv och påstå att undertecknad är emot att det byggs tunnelbana till Karolinska.  Inget kan vara mer felaktigt.

 Min uppfattning är och har alltid varit glasklar. Tunnelbana till Karolinska är att föredra framför spårvagn. Att jag sedan länge drivit detta är väldokumenterat och framgår av beslut i politiska organ i Solna i samband med exempelvis remissvar av olika slag, handlingsprogram för Folkpartiet i Solna, och en uppsjö av tidnings- och debattartiklar genom åren. Nilsson refererar till en artikel från ifjol där jag tillsammans med andra folkpartister i länet argumenterar för att tidigarelägga Cederschiöldsöverenskommelsen. I den ingår både tunnelbana till Karolinska och Nacka, det borde Nilsson veta.

Jag kan ha förståelse för att Centerpartiet som vare sig satt i kommunfullmäktige i Solna eller landstingsfullmäktige under perioden 1998-2006 inte har följt det politiska skeendet i trafikpolitiken i vårt län. Det är dock anmärkningsvärt att de försöker ta åt sig äran för frågor som vi andra arbetat med i åratal.

Tunnelbana till Karolinska är att föredra framför spårvagn. Den är snabb och säker och möjliggör en förlängning till nordostsektorn. En spårvagn skulle dessutom halvera kapaciteten på Solnavägen för såväl bilar som bussar.

 I stället för att sprida felaktiga uppgifter om vad jag anser om en tunnelbaneutbyggnad till Karolinska vore det bättre om Anna försökte påverka de politiker i landstinget och Stockholms stad med moderaterna Christer G Wennerholm och Sten Nordin i spetsen, som vill ha spårvagn i stället. Det är ju till syvende och sist vare sig du eller jag som i Solna kommunfullmäktige fattar det avgörande beslutet. Det gör landstingsfullmäktige.

Kommentera

