Nya parkeringsavgifter i Solna from 2 maj

Solna stad höjer avgifterna för gatu- och  och boendeparkering. Höjningen innebär att Solna kommer i paritet med avgifterna i Sundbyberg men fortfarande är betydligt lägre än avgifterna i Stockholm.

Solna stad har, i stort sett, haft samma parkeringssystem under mer än 20 år. Även taxorna har varit oförändrade sedan mitten 1990-talet. Ja, dagtaxan för boendeparkering (10 kr) har varit oförändrad sedan starten 1990.

Bakgrunden till höjningen är flera. Sedan 1990 har det hänt mycket i Solna. Staden har växt med 20.000 personer till 70.000, bilinnehavet har ökat och då särskilt i de nybyggda stadsdelarna, delar av Solna fungerar som infartsparkering och Solna har många besöksmål som genererar behov av parkering som Solna Centrum, Solnahallen, Skytteholms IP och givetvis Råsunda fotbollstadion. Och det är inte bara dagtid som det är tryck på parkeringsplatser. I stadsdelar som Frösunda är det framförallt kvällar och nätter som det är svårt att parkera och vid matcher på  Råsunda kan det vara fullt med bilar  en vanlig kväll eller en söndag.

Genom avgiftshöjningen och att staden kommer att ta ut avgift dygnet runt räknar vi med många olika fördelar. Det blir inte lönsamt att ta bilen till jobbet för att slippa bondeparkeringsavgift, lediga platser i garage kommer att bli intressanta att hyra vilket är särskilt betydelsefullt vid nybyggnation. Det kommer inte att bli lika billigt att infartsparkera, ta  bilen till jobbet, idrottsevenemanget eller för att handla. Detta kommer att leda till mindre trafik i Solna och det blir lättare att hitta parkeringsplats. Innan Solna införde boendeparkeringssystemet 1990 hade delar av Solna dygnetruntavgift. Det var ett enigt kommunfullmäktige som ställde sig bakom beslutet att införa avgift dygnet runt.

Det nya parkeringssystemet träder i kraft 2 maj 2012. Följande taxor och regler gäller:

  • Tid för avgiftsuttag ska vara 0- 24 under alla dagar
  • Taxa för besöksparkering på bostadsgator ska vara 8 kr/tim med en maxgräns på 80 kr per dygn
  • Taxa för besöksparkering på arbetsplatsgator ska vara 10 kr/tim
  • Taxa för besöksparkering på centrumgator ska vara 12 kr/tim
  • Taxa för boendeparkering fastställs till 300 kr per månad, 750 kr försäsongsmärke (kvartal), eller 20 kr per dygn.

Månadsavgiften för boendeparkeringsavgift kommer att ligga på samma nivå som i Sundbyberg men betydligt lägre än i Stockholm som höjer sina avgifter 1 mars till 800 kronor per månad för boendeparkering eller 60 kronor per dygn. I Sundbyberg och Stockholm har man zonindelning vilket innebär att den som har bondeparkeringstillstånd bara kan stå inom sin zon. Dvs bor du i Vasastan kan du bara parkera i det området och inte på Östermalm eller Kungsholmen. I Solna kan du parkera var som helst där det går att parkera med boendeparkeringstillstånd.

Annonser

113 responses to “Nya parkeringsavgifter i Solna from 2 maj

  1. Förstår i grunden vad ni vill men saknar vilja till att genomföra och driva igenom genomfartsavgifter i kranskommunerna. Sedan är det ju inte så kul med höjd boendeparkering, speciellt om man inte har möjlighet till garage i närområdet.

    • Kenth! Pga av vårt väldigt villiga boendeparkeringssystem så finn det lediga parkeringsåplatser i många garage lite här och var i stan. Bla har Signalisten lediga garageplatser i Hagalund som de försöker att hyra ut. Mvh Anders

      • Anders! Hur tänker ni egentligen i Solna? Hela staden är ett kaos med all ombyggnad på gator samt bygget avnya arenan. Att höja parkeringsavgiften känns väldigt genomskinligt just nu. Att Solnas medborgares och innevånares skattade pengarar används för att dryga ut stadens kista känns långt ifrån fortroendeingivande. Ni skulle istället under ombyggnaden underlätta för oss boende som står ut under kaoset. Dessutom behöver ni i stadshuset se över era rutiner så kanske ni kan spara en slant. En besviken Solnabo

      • Anna. Du har givetvis rätt att det är svårt att ta sig fram i Solna, framförallt pga tvärbanebygget men även pga att andra byggen och omläggning av ledningar. Parkeringsfrågan är en helt annan fråga. Och vi har under alla år varit väldigt måttliga då vi inte har höjt några parkeringsavgifter sedan 1996 och när det gäller dagavgift för boendeparkering sedan 1990. Men med e anledningar som jag beskriver i blogginlägget finns det nu skäl att göra förändringar. Med vänlig hälsning Anders

  2. Bra initiativ, ska vi ha en god livsmiljö behöver trafiken begränsas. Nästa steg blir åtgärder för att begränsa den tunga trafiken och så förstås att flytta ut trängselavgifterna längre ut från Sthlm med samtidiga satsningar på infartsparkeringar, kollektivtrafik, gång- och cykelbanor. Snart kan vi då få en dräglig miljö.

  3. Anders, det var inte speciellt imponerande argument du framför för en ny straffskatt för Solnas bilägande skattebetalare.

    I tur och ordning med citationstecken vid dina argument för chockhöjningen:

    ”…bilinnehavet har ökat och då särskilt i de nybyggda stadsdelarna…”

    1) Varför motiveras en prishöjning av att antalet bilar OCH boende i Solna har ökat? Det är väl snarast ett argument för att bygga fler P-platser.

    ”…delar av Solna fungerar som infartsparkering…”

    2) Hur stort är detta problem? 30-50-70 bilar per dag? De betalar väl som alla andra besökande gällande taxa – 5 SEK/timme.

    ”…Solna har många besöksmål som genererar behov av parkering som Solna Centrum, Solnahallen, Skytteholms IP och givetvis Råsunda fotbollstadion.”

    3) Solna Centrum har en egen parkering där det alltid finns plats, Solnahallen har också en egen parkering som sällan är överfull, där kan också besökare till Skytteholms IP parkera. Råsunda fotbollsstadion kommer att försvinna efter denna säsong.

    ”Och det är inte bara dagtid som det är tryck på parkeringsplatser. I stadsdelar som Frösunda är det framförallt kvällar och nätter som det är svårt att parkera…”

    4) På kvällar och nätter är det väl övervägande boendeparkerare i Frösunda och snarare ett argument för att bygga fler P-platser för boende dvs skattebetalare i Solna.

    ”…och vid matcher på Råsunda kan det vara fullt med bilar en vanlig kväll eller en söndag…”

    5) Som sagt, i oktober 2012 är det ev. problemet över och totalt rör det sig ändå bara om maximalt 25 dagar/år, om landskamper och konserter också räknas in.

    Fem ytterst svaga argument för att tredubbla priset på boendeparkering, det känns som ett underkännande av Solnabornas intelligens. Skäms, Anders!

    (Du kanske också skall ändra ”bondeparkeringsavgift” i ditt inlägg till ”boendeparkeringsavgift”, eller var det en Freudiansk felskrivning?)

    • Mikael! Tack för dina synpunkter. Men först en rättelse. Det är inte frågan om att tredubbla avgifterna. Månadsmärket höjs från 170 kronor per månad till 300 kronor. 300 procents höjning skulle bli 510 kronor per månad och så är inte fallet. Den avgiften är inte höjd sedan 1996. Att Betala boendeparkering per dag eller per kvartal är ett alternativ till att betala per månad.

      Att bygga p-platser kostar mycket pengar och kan aldrig räknas hem ekonomiskt. Det är därför ni har så svårt att hitta parkering kvällstid i Frösunda. Den dåvarande rödgröna majoriteten tillät en p-norm på 0,7 p-platser lägenhet för att byggherren inte ville bygga olönsamma p-platser och p-garage.

      Det är fler än du tror som infartsparkerar i Solna pga att det är avsevärt mycket billigare att parkera i Solna är Stockholms innerstad. Bergshamra och Näckrosen är populära ställen. Hur vet du att det är 30-70 per dag?

      Vet inte hur ofta du är i Solna centrum men vid lunchtid, sen eftermiddag och lördagar brukar det vara packat där. Samma är det vid Solnahallen och Skytteholms IP vid matchdagar vilket det är ganska ofta. Försök parkera en söndag förmiddag vid Statoilmacken vid Frösundaleden så får du ser när alla föräldrar skall titta på sina barn och fotboll och konserter blir det ju på Swedbank Arena i framtiden. Snarare är det som så att många av dina grannar i Frösunda är oroade över att besökare till Swedbank Arena skall parkera i stadsdelen och sno deras p-platser. Visst är problemet Råsunda över i november 2012 men utan avgifter kommer många besökare till Arenan att parkera runt omkring.

      Jag brukar ägna en del tid på att vara ute i stadsdelarna och titta på parkeringssituation när jag får samtal från medborgarna. Mycket lärorikt och jag tycker du borde göra det samma.

      Med vänlig hälsning
      Anders

  4. Anders,

    tack för återkoppling, som knappast kan karakteriseras som ett svar. Men låt mig bemöta dina påståenden i den ordning du presenterar dem:

    1) En höjning från 400 SEK till 1200 SEK per kvartal är exakt 300%.

    2) Att bygga P-platser när skatteunderlaget mer än tredubblas på drygt 20 år kan vara mindre lönsamt än boarea, men är lika fullt nödvändigt. När det gäller siffran 0,7 P-platser/våning i Frösunda så ”glömmer” du att berätta att ursprungstanken med Frösunda var att äldre människor skulle lockas att bo där och de har färre bilar per hushåll än yrkesaktiva människor.

    3) Jag vet inte exakt hur många som infartsparkerar i Solna men förväntar mig att den som använder det som argument har siffror som stödjer det. Så verkar inte vara fallet. ICA i Bergshamra är dessutom det försäljningsställe som säljer minst antal P-bevis av alla vilket med all sannolikhet beror på att det är lätt att finna P-plats i Bergshamra. Miljöargumentet för att stiga om till kollektivtrafik är fortfarande intakt, eller hur?

    4) Jag har varit tillräckligt ofta vid olika tider i Solna Centrum för att bara kunna dela din åsikt om ”packad” parkering en-två dagar före julafton.

    5) Men snälla Anders, hur många P-platser finns det vid Statoil-macken? Fem eller tio? Eller menar du de 20-30 P-platserna direkt vid sidan av Skytteholms IP? Och att använda några söndagförmiddagar om året för att begrunda en straffskatt känns väl ändå lite väl luftigt? Men jag lovar att åka ned dit kommande söndag kl 11.00 för att se hur det är.

    6) Samma argument som för Råsunda gäller också för Arenan: Maximalt 25 dagar per år kan det bli svårare att finna P-plats under 2-3 timmar i Rå-/Frösunda.

    7) Jag har sett tillräckligt av parkeringssituationen i Solna för att känna mig säker att kunna uttala mig och det tror jag märks på mina kommentarer.

    Jag kan fortfarande inte upptäcka något svar innehållande fakta på de frågor jag ställt och känner mig om möjligt ännu mindre övertygad om denna straffskatt för bilägande skattebetalare i Solna.

    Bästa hälsningar,

    Mikael

    • Mikael! Klockan är sent men du skall få ett snabbt svar på några frågor.

      1. Du har helt fel när det gäller tremånaderskorten. De kostar i dag 400 kronor och kommer efter höjningen av kosta 750 kronor. Dina 1200 kronor verkar vara helt gripet ur luften.

      2. Det har aldrig varit frågan om att locka äldre människor dit. Det är en vandringsmyt som skapats av socialdemokraterna där de påstod att det bara är villaägare från Sollentuna som skulle flytta dit. Och de hade fel som vanligt.

      3. Bergshamraborna, i framförallt norra Bergshamra, klagar alltid att det är svårt att parkera trots att det finns relativt mycket parkering på tomtmark. Därav troligtvis den låga försäljningen.

      4. Delar verkligen inte din uppfattning och jag är med all sannolikhet oftare i centrum än du.

      5. Det finns en stor parkering söder om Statoilmacken. På helger, vid idrottsarrangemang och många tidiga morgnar är det alltid fullt med bilar. Det är säkert ett hundratals parkeringsplatser även om det är svåra att parkera nu än tidigare då Statoil har fått hyra en del platser pga tvärbanebygget. När jag var där och hyrde en flyttbil för en kompis sa personalen. Parkera gärna din personbil där – det är gratis på helgen.

      6. Arenan får väl själv vid lämpligt tillfälle tala om hur många arrangemang det blir men det kommer att bli betydligt fler än de 25 som du skriver. Räkna i hop AIKs matcher, landskamper och bandyfinalerna så har du redan passerat ditt antal.

      7. Nu är jag elak men apropå fakta så har du inte ens koll på vad avgifterna kommer att bli. Läs min blogg så får du alla priser där.

      Med vänlig hälsning
      Anders

  5. Anders!

    När timmen blir sen så passerar fel på alla möjliga håll.

    1) Du har helt rätt. Jag blandade ihop månadspriset med kvartalspriset. Men, det är fortfarande nästan en fördubbling av dagens pris och 250 SEK mer än Konsumentprisindex har vuxit under samma period. (Jag kan självfallet presentera fakta).

    2) Jag ser att ord står mot ord och att folkpartiet passar på att blamera socialdemokraterna verkar inte speciellt originellt eller ens klädsamt. Punkt.

    3) Troligtvis är det komplett fel. Som god liberal borde du ha mer förtröstan i marknadskrafterna och de stödjer entydigt mitt resonemang -> tillgång v. efterfrågan, du vet.

    4) Kanske, kanske inte. Återigen ord mot ord och inga nya fakta.

    5) Personalen på Statoilmacken är ekonomiskt rationella människor, precis som alla andra Solnabor, antar jag. Det är gratis på helger och det är bra för alla som hyr flyttbil, vilket troligtvis inte inträffar mer än vart femte år i snitt per person. I vilket fall så är jag positivt överraskad över den stora inflyttningen till Solna.

    6) Matematik, någon? AIK spelar 15 hemmamatcher/säsong, det är en (1) bandyfinal per år. 25-16=9 – När spelade svenska fotbollslandslag nio (9) hemmamatcher i Stockholm under ett kalenderår sist? En göteborgare vet väl var Ullevi ligger? Bortsett ifrån att bara svenska herrseniorerna klarar av att dra 50 000 åskådare till skillnad mot dam-/U21- eller UXX-landslaget.

    7) Du upprepar dig och jag har redan korrigerat mitt misstag. Däremot har jag fortfarande inte hört ETT ENDA bra faktabaserat argument för att stjäla mer pengar av Solnas bilägande skattebetalare men däremot en massa tramsig och mestadels irrelevant polemik.

    Och nu var det jag som var elak i retur, men som sagt, timmen är sen.

    Sov gott,

    Mikael

  6. Edit:

    6) I dagsläget är två landskamper schemalagda på Råsunda och likaledes två på nya Arenan för 2012 för alla dam- och herrlandslag i fotboll från seniorer till U17. Fyra är knappt hälften av nio.

    Källa: http://svenskfotboll.se/landslag/landskamper/

    • Mikael! Men hur många matcher som spelas på Nya arenan 2012 är väl ganska ointressant då Råsunda kommer att användas för landskamper och 2013 blir det första året då den kommer att användas fullt ut. Jag förstår inte att du över huvud taget lägger tid och kraft på hur många arrangemang det blir på Arenan i framtiden då du har några uppgifter om detta. Mvh Anders

  7. Edit 2:

    6) Det var visst bara tre schemalagda matcher. Swedbank Stadion ligger ju i Malmö. Så nio är exakt 300% mer än tre.

  8. Björn Bränngård

    En matematisk kommentar till både Anders och Mikael från en besserwisser:
    En tredubbling betyder en höjning med 200 %.
    En höjning från 400 SEK till 1200 SEK är exakt 200 %.
    INTE 300 %.

    • Björn!

      Om du höjer en vara från 100 till 125 kronor eller till 200 kronor. Hur många procent blir det? Mvh Anders

      • Björn Bränngård

        Från 100 till 125 kronor innebär en ökning med 25 %.
        En höjning till 200 (en fördubbling) är en fördyring med 100 %.
        Däremot är priset 125 kr 125 % av det gamla och 200 kr är 200 % av 100 kr.

  9. Björn, tack för matematisk stödundervisning, Jag skulle ha varit tydligare i mitt uttryckssätt, men timmen var sen och då kan det bli fel.
    I jämförelse med sakfrågan är dock matematiken underordnad. Höjningen av avgifterna för P-bevis är 76%/månad eller 88%/kvartal, vilket nästan motsvarar en fördubbling av rådande taxa. MEN, det är avgiftsbeläggningen på nätter och helger som är en straffskatt för Solnas skattebetalande bilägare. OCH, jag har fortfarande inte hört ett enda faktabaserat argument som motiverar det ytterst osympatiska tilltaget.

  10. Anders, nu när vi har en matematisk Besserwisser här, så kanske vi skulle be honom hjälpa oss att kontrollera vad den matematiska behandlingen av avgiftsbeläggningen av nätter och helger betyder för Solnaborna?

    Jag har som Solnabo följande P-alternativ:

    1) Jag köper redan kvartalskort som höjs från 400 SEK till 750 SEK. För att kunna betala 1 400 SEK extrautgifter per år så behöver jag en bruttolöneförhöjning på 2 800 SEK/år

    2) Jag köper redan månadskort som höjs från 170 SEK till 300 SEK. Jag köper åtta (8) månadskort per år för annars är kvartalskort billigare. För att kunna betala 1 040 SEK extrautgifter per år så behövs en bruttolöneförhöjning på 2 080 SEK/år

    3) Jag betalar natt- och helgavgift för boendeparkering 20 SEK/dag i tolv (12) dagar i snitt/månad, annars är kvartalskort billigare. För att kunna betala 2 880 SEK extrautgifter per år så behövs en bruttolöneförhöjning på 5 760 SEK/år

    För att betala det som tidigare var gratis så behöver jag en löneförhöjning på FEMTUSENSJUHUNDRASEXTIO KRONOR lagom till första maj i år. Och om jag hör till den minoritet som får det – tror du att jag vill lämna över min löneförhöjning till dig och dina kollegor? Utan att få något som jag redan har?

    Avgiftsbeläggningen av nätter och helger måste bort, NU!

    Om inte Björn visar att jag missat något i matematiken förstås…väntar med spänning på utlåtandet.

    Mvh, Mikael

  11. Bäste Herr Ekegren!

    Hur kan du och dina gelikar ens försvara ett sådant här tilltag?
    Vad kommer alla sköna slantar att användas till? Något som kommer oss kommuninnevånarna till del?

    Du påstår att de nya avgifterna är i paritet med Sundbybergs. Hur då? De har ingen avgift helg-eller-nattetid.
    Såg också att du hänvisar till lediga garageplatser i Hagalund. Verkligen ett jättefint tips, men de räcker bara till mig och en till.
    vg se länk.
    http://www.signalisten.se/HSS/Object/object_list.aspx?cmguid=e0286994-37ce-4a33-af80-7ddb2407afc2&objectgroup=3
    Tror inte att mitt försäkringsbolag direkt skulle jubla…och vid närmare eftertanke vill jag nog helst ha bilen nära där jag bor.

    Du får ursäkta mig, men efter att ha läst igenom dina inlägg tycker jag att det framgår att dina studielån är av det mer blygsamma slaget, kanske är de tom obefintliga.

    Ett stort tack till Herr Karlin för tydliggörandet av de ekonomiska konsekvenserna.
    Och de som inte kan tillgodogöra sig denna information nu, kommer säkerligen att göra det när plånboken luftas.
    Faktum kvarstår, det lär bli ett rejält tillskott i kommunkassan. En riktig Straffskatt!

    • Vän av vett! Innan Solna införde boendeparkering 1990 hade vi två system. I vissa stadsdelar betalade man ingenting men var tvungen att flytta bilen varje natt i andra stadsdelar betalade man dygnetruntavgift, exempelvis på Västra vägen. När det blev avgift 8-18 flyttade hälften av bilarna ut på gatan och halva garaget blev i stället förråd. Så sambandet mellan avgift och var man parkerar är ganska tydligt. Likande effekter kunde man se på andra ställen i stan.

      Exempelvis har Signalsiten lediga p-platser i garage lite här och där och de har tom försökt ragga bilägare i Stockholms innerstad.

      Det är lite svårt att klaga på vår syn på skatter och avgifter i Solna. Vi har landets lägsta kommunskatt (Sundbyberg har 1:80 mer i kommunslaskatt – varför det?) och vi har Sveriges lägsta avfallstaxa. Och parkeringsavgifter har vi inte höjt sedan 1996. Du får svårt att hitta en billigare stad att bo i. Okey, bostadsrättpriserna har blivit höga men det beror på att så många vill bo här.
      Med vänlig hälsning
      Anders

  12. Tack för svar, men Vän av vett känner sig inte nöjd.
    Var finns alla de garageplatser du hänvisar till?
    Jag skickar Signalistens länk än en gång:
    http://www.signalisten.se/HSS/Object/object_list.aspx?cmguid=e0286994-37ce-4a33-af80-7ddb2407afc2&objectgroup=3
    7 P-platser finns lediga för uthyrning, varav 2 i Hagalund. Antar då att ”raggningen” i Sthlms innerstad har varit framgångsrik…

    Har inget att klaga på när det gäller kommunalskatten, det är Straffskatten jag vänder mig emot.
    Önskade också få ett svar på vad alla pengar kommer att användas till.
    Mvh
    Vav

    • Björn Bränngård

      Jag kollade din länk. I Bergshamra finns det inte någon ledig plats.
      Eftersom jag vet att nästan halva Bergshamra centrum står tomt (en liten överdrift) kollade jag även Signalistens utbud av kommersiella lokaler. Enligt hemsidan har de inga lediga lokaler alls!
      Det säger kanske mer om Signalisten än den verkliga situationen.

  13. ”Vän av vett” har uppenbarligen inga problem att förstå att ”avgiftsbeläggning av nätter och helger” är en straffskatt av värsta sort och en oförskämdhet mot Solnaborna.

    Anders, hur vill du motivera att minst tiotusen Solnabor behöver nästan sextusen kronor mer om året utan att få något annat än de redan har?

    Björn, jag har redan bett dig en gång att kontrollera min matematikuppgift, du kanske skulle kunna göra det så att jag vet att jag räknat riktigt.

    Mvh, Mikael

    • Björn Bränngård

      Så vitt jag förstår stämmer dina uträkningar. Men jag kan också se att du räknar med en marginalskatt på 50 %. Om du bor i Solna och tjänar över 34.500 kr/mån så ligger du över den nedre brytpunkten för statlig skatt. Då har du en marginalskatt på 49,22 %.
      Solnas kommunalskatt på 17,12 kr ligger 3,47 kr under rikets medeltal. Det betyder att du tjänar minst 1197 kronor varje månad på att bo i Solna.
      Du bör alltså ha råd att betala din boendeparkering.
      Sen kan man ju ha andra synpunkter. Jag tycker t ex att Solna bör höja sin skatt något för att kunna förbättra sin service (bibliotek bl a).
      Dessutom kan det ha miljöfördelar med dyrare gatuparkering. Jag tycker att det är absurt hur vi låter bilar ta så stort utrymme i gatumiljön. Det är hög tid för automatiska parkeringshus. Vi ligger långt efter i Sverige. Det fanns en prototyp i Hallsberg. Men det är rivet och firman i konkurs. Det var billigare att stå på gatan.

      • Mikael Karlin

        Tack för matte-kontrollen. Har ett par funderingar kring texten:

        1) Betyder ditt resonemang att jag jag skulle ”tjäna” allra mest om jag flyttade till Monaco som inte har någon kommunalskatt alls? Jag bor och betalar skatt i Solna och den motsvarar å ena sidan den service jag får och å andra sidan vad väljarna är beredda att betala för den. Det står Solna stad fritt att söka majoritet för en skattehöjning istället för att smyga in en straffskatt, det vore i alla fall ett ärligt beteende.

        2) Jag har varken råd eller lust att skänka 2 880 SEK till Solna stad för att få något jag redan har.

        3) Har du räknat på miljöfördelarna med billig gatuparkering? Jag tror att det är tvärtom, eftersom en bil bara flyttas från en billig till en dyr P-plats om den måste användas.

      • Björn! Det är bra att du i den här frågan har samma uppfattning som jag. Det är märkligt att alla tar för givet att parkera sin bil skall vara gratis i en storstad. Alla som vet något om byggandet, vet då också att kostnaderna för att bygga garageplatser ligger på hundratusentalskronor per plats och skulle kräva avgifter på helt andra nivåer än de som tas ut. Det är de billösa som subventionerar bilisterna. Mvh Anders

  14. Vi som sitter med firmabilar kan ju inte nyttja boendeparkering. Istället får vi då betala maxtaxan på 80kr/dygn i 30 dagar = 2400kr i månaden.

    Tack för kaffet, Anders!

    • Åh, fy fan vilken smäll! Det låter inte kul. Och Herr Ekegren tipsar om garageplatser som inte finns…

      • Vän av vett! Jag har kontrollerat detta med Signalalisten. Det finns garageplatser att hyra i Västra Vägen, Agnesberg/Bagartorp, Hagalund och Skytteholm. I Motorn vid Östervägen är oftast fullt. Och det finns betydligt fler platser ledigt än vad som står på hemsidan. Med vänliga hälsningar Anders

  15. Anders, nu när Björn har etablerat att min matematik är korrekt, då kanske det är dags att svara på följande fråga:

    Hur vill du motivera att minst tiotusen Solnabor behöver nästan sextusen kronor mer om året i löneförhöjning för att betala för något de redan har?

    Signaturen ”de” här ovan, behöver en löneförhöjning på c:a 50 000 SEK om året (han har inte bilen 365 nätter om året i Solna). Jag hoppas att han jobbar på ett företag som har ordentliga bonusar…Vad har du att säga till honom, Anders? Be hans företag byta till ett leasingföretag från Solna?

    • Mikael! Utifrån det resonemang som du för verkar det som att du tar bilen till jobbet och sedan parkerar den på kvällar, nätter och kanske helger. De som parkerar bilen dagtid i dag i Solna har redan en avgift. Jag har mycket svårt att förstå varför det skall vara gratis att parkera i Solna, särskilt i stadsdelen Frösunda där trycket på parkering är som störst på kvällar och nätter. Men du kanske tycker att den som hyr garage bara skall betala dagtid. Solna ligger centralt i regionen och den tiden då Solna hade billig parkering är en gång för alla förbi. Jag läste dessutom i DN att Stockholm inte utesluter dygnet runtavgift och att inte Sundbyberg inför det(förutom Storskogen) beror endast på politisk feghet. Men å andra sidan har de redan betalt 300 kronor per månad sedan länge och de har ju dessutom en kommunalskatt som är 1:80 högre än Solna. Mvh Anders

      • Mikael Karlin

        Anders, tack för ditt svar, som inte heller denna gång helt lyckas svara på de frågor jag ställt. Jag skulle vilja komplettera och precisera dina svepande inlägg med fakta:

        1) Vad jag gör med min bil är oväsentligt, det som är högst väsentligt är att Solna stad vill straffskatta minst tiotusen bilägande Solnabor med minst 2 880 SEK/år efter skatt med avgiftsbeläggning av nätter och helger. DET har du fortfarande inte motiverat.

        2) Det är inte gratis att parkera i Solna. Jag motsätter mig inte en rimlig prishöjning med t ex Konsumentprisindex 1996-2012. MEN, Solna stad skall inte tillåtas införa en straffskatt som kostar minst 2 880 SEK/år efter skatt för minst tiotusen bilägande Solnabor.

        3) Att andra städer/kommuner inte utesluter natt-/helgavgifter beror troligtvis på att de kan räkna. Den planerade höjningen av P-avgiften beräknas totalt ge Solna intäkter på minst 36 000 000 (trettiosex miljoner!) SEK.

        Att jämföra Solnas kommunalskatt med Sundbyberg eller rikssnittet är ovidkommande. Kommunalskatten är vad väljarna tillåter staden att ta ut för den service de anser sig få. Det är bra att Solna har låg kommunalskatt för det betyder att Solna kan öka sina skatteintäkter genom inflyttning och kan t ex bygga fler P-platser eller skolor.

  16. Herr Ekegren!
    Jag börjar känna mig lite tjatig men jag skulle så hemskt gärna vilja veta vad alla pengar planeras att användas till.

    Du skriver ” Det är de billösa som subventionerar bilisterna”, Och?
    Är det inte också så att de barnlösa subventionerar för de som har barn?
    Mvh
    ”Vän av vett”

    • Vän av Vett! När det gäller barnfamiljerna så har vi alla ett intresse av att det fler fler barn i Solna. Vem skall annars ta hand om dig när du blir gammal. Men något intresse av subventionerna bilister finns det inte men det görs så ända för intresset att betala över 2500-3000 per garageplats finns ju inte i Solna med de avgifter för boendeparkering som även kommer att vara framgent. Jag vill dock reservera mig för garageplatserna för boende i Arenastaden som sägs bli väldigt dyra men jag har inte fått uppgifterna bekräftade från officiellt håll.

      Det är inte så att vi tar ut parkeringsavgifterna för att de skall gå till något speciellt. Parkeringsavgifter på gatumark tas ut för att reglera trafiken. Det finns dock ett stort behov av att asfalterna stadens gator efter de två senaste tuffa vintrarna och initialt medför omläggningen en del kostnader. Med vänlig hälsning Anders

  17. Varför ska vi ha avgift dygnet runt? Höj istället priserna 8-18.
    Det kommer bli väldigt tråkigt nu när släkt och vänner som hälsar på ska behöva betala, springa ner och lägga i mer pengar och skit.
    Allting har bara blivit sämre i Solna på senare år.

  18. Jag håller med Henri. Det blir svårt att få långväga besök av nära och kära som kräver bil. Visst, det behöver inte vara gratis, men på kvällar och helger bör taxan vara lägre.

  19. Gräsligt!!!! Det här får bara inte gå igenom!!! Vakna nu alla mesiga Solna bor. Från 400-750 för 3 månaders parkering????? Det finns INGET som kan berättiga denna höjning, grovt myndighetsmissbruk. Läste om detta i lokaltidningen, vad har hänt? Har det brunnit någonstans??? Om inte Solna-bona reagerar på denna våldtäkt av bilägare så vet jag inte vad jag skall tro om framtiden. Är det rent av olagligt? Man betalar ju faktiskt för en tjänst kommunen inte kan garantera! Skäms politiker! Jobba med det som är viktigt istället för att straffa era invånare. Det är det ni har betalt för!

    • Mattias! Beslutet är klubbat för länge sedan. Den tiden då det var billigt att parkera i Solna är förbi. Sundbyberg har haft 300 kronor per månad ett bra tag nu och i Stockholm kostar det 800 kronor. De har dessutom zonindelning, så där kan du i praktiken bara stå i din egen stadsdel. I Solna kan du parkera där det är skyltat boendeparkering i hela staden. Visst är det en stor höjning men månads- och kvartalsmärket är inte höjda sedan 1996 och dagavgiften inte sedan 1990. Så avgiften borde varit höjd för länge sedan. Med vänlig hälsning Anders

      • Mikael Karlin

        Anders, du väljer som vanligt att bara berätta en del av helhetsbilden. Låt mig fylla i dina luckor i det här inlägget:

        1) I både Sundbyberg och Stockholm är det gratis att parkera nätter och helger.

        2) Eftersom ingen Solnabo bor i hela Solna utan på en bestämd adress så är värdet av boendeparkering i hela Solna nästintill obefintligt. Men för all del, sänk priset med det stora belopp du verkar tro att det är värt och zonindela.

        3) Att Solna stad är dåliga på att sköta sina intäkter genom att inte höja priset på parkering är inget som skattebetalande Solnabor skall tvingas betala chockhöjda priser för.

        Mvh, Mikael

      • Mikael! Det blir lite favorit i repris när jag skall besvara dina synpunkter.

        1. Jag har aldrig påstått att de har dygnetruntavgift i Stockholm och Sundbyberg. Stockholm hr det i City och Sundbyberg har det sedan någon månad det i Storskogen. Av en artikel i DN framgår att Stockholm inte utesluter en dygnetruntavgift.

        2. Att kunna parkera i hela Solna är populärt. Vissa både jobbar och bor i Solna, eller har föräldrarna i en annan stadsdel och kanske idrottar i en tredje eller kan tänka sig att gå 200 meter för att boendeparkera i Solna Centrum. Den möjlighet tänker vi inte ta bort.

        3. Om vi hade höjt avgiftera pö om pö sade had edu nog haft 300 kronor i avgift redan för några år sedan.

        Är det inte mer renhårigt från din sida att säga – jag gillar inte dygnetruntavgifter – det är det jag är upprörd över.
        Mvh Anders

      • Mikael Karlin

        Anders, eftersom jag inte kan svara på ditt svar två inlägg nedan så tar jag det här:

        1) Artikeln i DN kom dagen efter att de skrivit om Solna. Självklart utesluter inte Stockholm en möjlig straffskatt om Solna nu lyckas med det.

        2) OK, men det är inte värt 3 000 SEK efter skatt/år.

        3) OM jag vore åklagare så hade jag åtalat kommunledningen för stöldförsök. Det känns lika meningslöst som argumentet ”OM Solna hade höjt P-avgiften kontinuerligt…”

        Renhårighet är bra, Anders, låt oss vara renhåriga: Jag ogillar starkt en fördubbling av P-avgifterna och fullkomligt hatar avgifter på nätter och helger. Ta bort straffskatten Anders, det är din chans att vara renhårig!

      • Mikael Karlin

        Såg att inlägget kom på rätt ställe/M

  20. petter östmark

    Läste just om detta i Solnablaskan.
    Jag behöver idag inte betala p-avgift eftersom jag jobbar i veckorna. Jag bodde tidigare 14 år på södermalm och då behövde man inte heller betala på kvällar och helger. Det är ju schysst med en ny arena i solna… men att det ska kosta mig 3000:- extra om året trodde jag inte.Det motsvarar ett banklån på 75000… Kanske ska starta ett nytt liv i Täby med min nya 70 tums tv och parkera gratis 🙂

  21. Anders, jag har en fråga till:

    Skulle du kunna förklara vad du menar med ”gigantisk infartsparkering”? En gigantisk infartsparkering borde vara lika synlig på avstånd som Arenan, men jag har inte sett någon ännu. Det är i alla fall inte längs Kolonnvägen mellan Ballongbergen och Ritorp, för där finns det minst 20 platser varje dag. På bekvämt promenadavstånd till Solna station.

    Jag har tidigare frågat hur många infartsparkerare det rör sig om totalt, 30-50-70? Kanske t o m 100? I vilket fall betalar de 5 SEK/h redan nu. Om du använder infartsparkering som huvudargument så borde du kunna redogöra för hur stort det påstådda problemet är.

    Mvh, Mikael

    • Mikael! Jag kan inte se någonstans att jag använt ordet gigantisk infartsparkering. Men den finns här och där vid tunnelbane- pendeltågsstationer.

      Det är inte en enstaka sak som gör att vi förändrar parkeringsavgifterna. Det är ett fleratal olika orsaker som jag beskriver här på bloggen.
      Med vänlig hälsning
      Anders

      • Mikael Karlin

        I gårdagens Mitt i Solna på sidan fem står följande: ”Skälen till besluten är att kommunledningen inte vill att Solna skall fungera som en gigantisk infartsparkering, att bilägare skall sporras att använda de garage som utnyttjas dåligt idag och att besökare till fotbollsmatcherna hellre skall anlända med kollektivtrafiken.”

        Länk:http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miso

        Kommunledningen, det är väl du? Eller är i alla fall huvudansvarig för?

        Så du tycker att

        1) infartsparkering ”här och där vid tunnelbane-/pendeltågstationer”,

        2) 43 outhyrda garage i Signalistens anläggningar och

        3) att nästan alla fotbollsfans redan åker kollektivt till Råsunda och högst sannolikt kommer att göra det till Arenan

        räcker för att stjäla TRETUSEN skattade kronor från minst tiotusen bilägande Solnabor? Och kan upprepa den meningen högt utan att skämmas? I så fall blir nog Solna landets mest barocka stad för evig tid.

        Det är riktigt att du framlagt orsaker till höjningen långt ovan och det är också riktigt att du inte har lagt fram några som helst fakta för att stödja dina s.k. orsaker. Men tack för svar,

        Mikael

      • Mikael!
        Vid fotbollsmatcher åker givetivs många kollektivt. Det skulle inte fungera annars. Men om du går runt i samband med en fotbollsmatch står det fotbollsåskådare inte bara i Råsunda, Hagalund, Skytteholm, Norra Huvudsta utan även i vissa delar Sundbyberg. Jag och andra politiker i Solna får ganska mycket synpunkter på detta från de Solnabor sominte är så förtjusta i fotboll.

        Jag är själv lite förvånad över hur Signalisten annonserar sina parkeringsplatser. De går bara ut varje vecka med några platser på varje ställe men kommer nu inför avgifteshöjningen att gå ut och annonsera sina platser. Så det finns fler platser än vad det ser ut som. Med vänliga hälsningar Anders

    • Nu har jag läst de flesta av dina svar och med undantag för ditt klargörande att 1200:- per kvartal var fel, har jag inte fått ett enda vettigt klargörande om varför vi som bor i Solna ska få dubblerade avgifter.

      1. Det jag finner som det absolut sjukaste är hur du refererar till garage. Jag bor i gamla Råsunda, där finns inga garage! Att du förelår att man ska parkera i Hagalund visar din total okunskap för barnfamiljers tillvaro. Varför tror du att man använder bil? Kanske för att man måste när man har barn på dagis, hämtning, lämning, arbetet på en bit bort etc. Ska jag parkera i Hagalund. Det är ett så fruktansvärt emaptilöst resonemang och visar på total okänslighet.

      2. Sen alla dina resonemang om infartsparkering, folk tar bilen till jobbet i Solna och parkeringsproblem vid fotbollsevenemang. Kan du förklara för mig hur en ungefärlig dubblering av boendeparkeringspriserna hjälper till att minska detta. Jag blir också arg när jag ej finner parkeringsplats vid idrottsevenemang. Men hur hjälper en höjning av boendeparkeringspriserna detta problem? Jag kan förstå en höjning av parkeringsavgifterna för icke-residenter.

      3. Du skriver:
      ”Det är de billösa som subventionerar bilisterna” Det säger du som stöder ROT-avdrag. Där människor i hyresrätt subventionerar bostadsägares toalettrenoveringar för ca 14 miljarder / år . Kom igen. Var lite konsekvent.

      4. Du fortsätter:
      ”Vän av Vett! När det gäller barnfamiljerna så har vi alla ett intresse av att det fler fler barn i Solna. Vem skall annars ta hand om dig när du blir gammal.” Tänk nu. Vilka tror du är mest beroende av bil? Just det barnfamiljer. Många barnfamiljer klarar inte av aktiviteter och annat utan att ha en bil. Ska barnfamiljer under ekonomisk press med bil, bli tvungna att sälja bilen och låta barnen gå längre dagar och kanske skippa aktiviteter?

      5.” Sundbyberg har haft 300 kronor…..Jag har aldrig påstått att de har dygnetruntavgift i Stockholm och Sundbyberg. ” Du jämför Solna med Sundbyberg och sedan när någon korrekt påtalar att Sundbyberg ej har dygnet runt taxa då hävdar du att du aldrig har sagt att de har det. Men ändå har du gjort en jämförelse mellan de två kommunernas taxor. Detta trots att de ej är jämförbara utan att man redovisar denna viktiga detalj angående tidsbegränsning i avgiftsuttag. Du borde kanske ha skrivit: ”För en Sundbyberg bo som har jobb och tar bilen till jobbet parkerar man gratis. Detta kan jämföras med en solnabo som måste betala 3.000:- om året.”

      6. Du skriver att man kan parkera i hela Solna med sitt boendeparkeringstillsånd. Är för mig helt ointressant. Kan du vara pragmatisk och ge oss möjlighet att betala mindre för att parkera där vi bor istället. Inför 2 kort. Ett för hela Solna och ett som gäller där man bor.

      Det tragiska i det hela är att jag röstade på dig. Det misstaget kommer jag ej att göra om. Jag är mycket aktiv i Solna via barn, familj och vänner. Och var så säker. Jag kommer att göra allt jag kan för att vidarebefordra den okänslighet och okunskap om barnfamiljers situation i Solna som du har uppvisat genom dina ord och handling.

      Tack

  22. ”Vän av vett” hittade följande mening i ditt senaste blogginlägg om de ”Chockhöjda avgifterna av begravningsplatserna i Solna./11mars-12/

    ”Avgifter får legitimitet om de är begripliga och om det finns en koppling mellan service och avgift”, kanske en orsak av många till att känslorna är något upprörda gällande de nya P-avgifterna…Vad tror du, Herr Ekegren?

  23. Jag är inte skriven i Solna, som min flickvän däremot är.
    Jag parkerar i Solna nattetid då och då och tycker att 80 kr för en natt är närmast mardrömslikt.
    Det är i mitt tycke ok med en avgift på upp till 20 – 30 kr för en natt som bidrag från en utsocknes till underhållet av vägytan under den parkerade bilen. Mycket pengar använder jag givetvis redan, på handling, restaurangbesök, bio osv. vilket gynnar Solnas näringsliv och invånare.
    I Gallerians garage kostar det 80 kr att parkera 18 – 08. Då ingår, förutom att bilen står centralt i en mycket dyr anläggning med tak, en viss bevakning samt att garaget är låst 01- 06.30.
    Detta ingår inte då man parkerar en natt i perifert läge i Solna. Här står bilen obevakad (nattetid är risken för skadegörelse betydligt högre), grenar kan falla från träd vid dåligt väder, bilen blir ofta invallad av snöröjningen eller så är det är allmänt svårt att parkera vintertid på grund av snöhögar och ej bortforslade isklumpar som riskerar att skada bilen. Jag tycker att avgiftshöjningen är orimlig och inte motsvarar levererad tjänst, en tjänst som det dessutom inte är så lätt att klara sig utan så som samhället idag fungerar.

    • Anders, nu verkar chockhöjningen av P-avgifterna inte bara slå hårt mot Solnabornas ekonomi utan även riskera deras särboförhållanden. Det kan väl ändå inte vara meningen, eller?

      Mvh, Mikael

  24. Hej!
    Jag hittade hit av en slump, men fler skulle säkert tycka det var intressesant att få svar på denna straffskatt. Eriks relevanta frågor skulle jag också ha svar på.
    Hur minskar infartsparkerandet genom höjda boendeparkeringar?
    Varför höjer ni inte taxan dagtid och gör punkinsatser att man får betala till t ex kl 20 vid vissa parkeringar som t ex vid Statoil macken.

    Det är ju rent ut sagt löjligt att hänvisa till att det finns lediga garageplatser. Sen om Signalisten har t ex 100 eller 200 platser lediga i andra områden, så löser väl det inte problemet totalt sett? I den delen av Solna vi bor i finns ju inga garage att hyra även om jag väldigt gärna hade hyrt en plats.

    Du nämner Frösunda som ett stort problem på kvällar och nätter när det är privatpersoner. Om det nu är en brist, så måste man kanske ekonomiskt ta smällen och bygga fler parkeringsplatser? Även om det kostar. Vissa saker måste ju få kosta pengar. Barnfamiljer är ofta beroende av bil.

    Sen som ngn annan har påpekat, så ser det inte bra ut att att jämföra med Sundbyberg när det är gratis på helger och nätter där.

    Jag tror nog de flesta Solnabor kunde accepterat en rimlig höjning av boendeparkeringen, men denna straffskatt gör ju tyvärr att man tappar respekten för politiker genom att man går ihop och lägger på en skatt som vi ej kan komma ifrån. Varför hade ni partier inte detta som en öppen punkt sist vid valet…enkelt svar. Det hade blivit världskrig!!!

  25. ”Vän av vett” häpnar fortfarande över den vilseledande reklamen gällande garageplatser. Skulle inte sidan uppdateras inför höjningen? Är det då alla platser i tex. Råsunda plötsligt frigörs???
    Just nu finns det hela 34 stycken, varav 31 i Agnesberg, Bagartorp och Hagalund, så ”Jonas” det blir till att motionera till och från garaget. Kanske även med flera små barn i släptåg och matkassar, mm.
    http://www.signalisten.se/HSS/Object/object_list.aspx?cmguid=e0286994-37ce-4a33-af80-7ddb2407afc2&objectgroup=3

    Delar med mig av en sida jag inte tidigare sett:
    http://www.upplevsolna.se/?p=1607&cpage=1#comment-102

    Kan nog bli ganska upprörda stämningar efter den 2 Maj, då folk verkligen inser konsekvenserna!
    Straffskatt är vad det är! Och jävligt fega politiker!!!

    Nä, nu ska jag ”Gilla” Facebooksidan! Hoppas att den sprider sig som en löpeld!
    Och Herr Ekegren, haka på du också! Någonstans måste du väl ändå inse att du står bakom ett dåraktigt beslut?

  26. Hej Anders,
    Jag har varit borta en lägre tid och är lite sen att kommentera, kanske läser du därav inte detta.

    Jo, det jag är mest kritiskt till är om alla parkeringar ändras till 0-24h betalning så finns det ett antal p-platser som kommer i kläm och inte kan nyttjas av boende och det blir ännu trängre på gatorna. Samt tomma p-platser som inte nyttjas nattetid som idag.

    De platser jag tänker på är de som delas av företag under dagtid och boende nattetid. Det är platser som är öppna för alla men INTE märkta boendeparkering. Idag är det 8-18 här och boende har kunnat stå där nattetid. Efter ändringen kostar det ca: 80:-/natt att stå på dessa platser vilket är för dyrt, tycker jag i alla fall. Speciellt om man redan betalar för ett boendeparkeringskort.

    Dessa platser finns bl.a på Telegrafgatan i Frösunda samt på Västra Vägen i Solna och säkerligen på fler platser. Hade dessa platser fortsatt vara 8-18 och gratis nattetid hade jag inte alls varit lika kritisk mot denna ändring som jag är nu.

    Jag gissar att dessa p-platser är något ni inte riktigt tänkt på vid förändringarna

    Så denna gång säger jag: INTE bra jobbat, tyvärr.

    Mvh
    Joakim

  27. Saknar svar så jag postar igen.

    Nu har jag läst de flesta av dina svar och med undantag för ditt klargörande att 1200:- per kvartal var fel, har jag inte fått ett enda vettigt klargörande om varför vi som bor i Solna ska få dubblerade avgifter.

    1. Det jag finner som det absolut sjukaste är hur du refererar till garage. Jag bor i gamla Råsunda, där finns inga garage! Att du förelår att man ska parkera i Hagalund visar din total okunskap för barnfamiljers tillvaro. Varför tror du att man använder bil? Kanske för att man måste när man har barn på dagis, hämtning, lämning, arbetet på en bit bort etc. Ska jag parkera i Hagalund. Det är ett så fruktansvärt emaptilöst resonemang och visar på total okänslighet.

    2. Sen alla dina resonemang om infartsparkering, folk tar bilen till jobbet i Solna och parkeringsproblem vid fotbollsevenemang. Kan du förklara för mig hur en ungefärlig dubblering av boendeparkeringspriserna hjälper till att minska detta. Jag blir också arg när jag ej finner parkeringsplats vid idrottsevenemang. Men hur hjälper en höjning av boendeparkeringspriserna detta problem? Jag kan förstå en höjning av parkeringsavgifterna för icke-residenter.

    3. Du skriver:
    “Det är de billösa som subventionerar bilisterna” Det säger du som stöder ROT-avdrag. Där människor i hyresrätt subventionerar bostadsägares toalettrenoveringar för ca 14 miljarder / år . Kom igen. Var lite konsekvent.

    4. Du fortsätter:
    “Vän av Vett! När det gäller barnfamiljerna så har vi alla ett intresse av att det fler fler barn i Solna. Vem skall annars ta hand om dig när du blir gammal.” Tänk nu. Vilka tror du är mest beroende av bil? Just det barnfamiljer. Många barnfamiljer klarar inte av aktiviteter och annat utan att ha en bil. Ska barnfamiljer under ekonomisk press med bil, bli tvungna att sälja bilen och låta barnen gå längre dagar och kanske skippa aktiviteter?

    5.” Sundbyberg har haft 300 kronor…..Jag har aldrig påstått att de har dygnetruntavgift i Stockholm och Sundbyberg. ” Du jämför Solna med Sundbyberg och sedan när någon korrekt påtalar att Sundbyberg ej har dygnet runt taxa då hävdar du att du aldrig har sagt att de har det. Men ändå har du gjort en jämförelse mellan de två kommunernas taxor. Detta trots att de ej är jämförbara utan att man redovisar denna viktiga detalj angående tidsbegränsning i avgiftsuttag. Du borde kanske ha skrivit: “För en Sundbyberg bo som har jobb och tar bilen till jobbet parkerar man gratis. Detta kan jämföras med en solnabo som måste betala 3.000:- om året.”

    6. Du skriver att man kan parkera i hela Solna med sitt boendeparkeringstillsånd. Är för mig helt ointressant. Kan du vara pragmatisk och ge oss möjlighet att betala mindre för att parkera där vi bor istället. Inför 2 kort. Ett för hela Solna och ett som gäller där man bor.

    Det tragiska i det hela är att jag röstade på dig. Det misstaget kommer jag ej att göra om. Jag är mycket aktiv i Solna via barn, familj och vänner. Och var så säker. Jag kommer att göra allt jag kan för att vidarebefordra den okänslighet och okunskap om barnfamiljers situation i Solna som du har uppvisat genom dina ord och handling.

    Tack

  28. “Vän av vett” häpnar fortfarande över den vilseledande reklamen gällande garageplatser. Skulle inte sidan uppdateras inför höjningen? Är det då alla platser i tex. Råsunda plötsligt frigörs???
    Just nu finns det hela 34 stycken, varav 31 i Agnesberg, Bagartorp och Hagalund, så Jonas och Erik det blir till att motionera till och från garaget. Kanske även med flera små barn i släptåg och matkassar, mm.
    http://www.signalisten.se/HSS/Object/object_list.aspx?cmguid=e0286994-37ce-4a33-af80-7ddb2407afc2&objectgroup=3

    Delar med mig av en sida jag inte tidigare sett:
    http://www.upplevsolna.se/?p=1607&cpage=1#comment-102

    Kan nog bli ganska upprörda stämningar efter den 2 Maj, då folk verkligen inser konsekvenserna!
    Straffskatt är vad det är! Och jävligt fega politiker!!!

    Nä, nu ska jag “Gilla” Facebooksidan! Hoppas att den sprider sig som en löpeld!
    Och Herr Ekegren, haka på du också! Någonstans måste du väl ändå inse att du står bakom ett dåraktigt beslut?

  29. Är det inte mycket hög tid att uppgradera alla parkeringsautomater så att de accepterar visakort? Sådana accepteras normalt sett på andra platser när det inte handlar om enstaka kronor i avgift.
    Det är inte realistiskt för helgbesökande att ha med sig 80 – 240 kr i mynt för parkering.

  30. Jag besöksparkerar en hel del i Solna. Jag kommer alltså att få betala mer vilket jag kan leva med även om jag inte är helt positiv till att gå från gratis till 8 kr/timme söndagkvällar när jag oftast parkerar.

    Ett par saker verkar dock gå helt fe;.

    Både i Stockholm och på privata parkeringar är det i det närmaste självklart att betala med bankkort. Mycket liten andel av Solnas automater tar bankkort. Det finns till och med hela stadsdelar där endast mynt accepteras. Det innebär att att vid ett besök i Solna över en helg ska 160 kr i mynt medföras.

    Det finns platser som idag helt är reserverade för besökare dagtid. Dessa bör även i fortsättningen vara tillgängliga för boende nattetid. Skylten ”Boende Solna 17-09, (00-24), (00-24)” bör införas för att inte platser ska stå tomma. Även centrumgatorna där boende idag kan stå mellan 20 och 08 bör få en liknande reglering.

    • Gustaf!

      Jag delar din uppfattning när det gäller parkeringsautomaterna. Självfallet skall det gå att betala med kort i alla automater och vi kommer att se till att så sker även om alla automater inte kommer att ha den funktion 2 maj. Självfallet kommer skyltar att ändras där det står boende 8-18 kommer att vara tillgångliga dygnet runt. När det gäller centrumgatorna kommer det att se lite olika ut beroende på omgivningen. Med vänlig hälsning Anders

  31. Genom att införa avgifter dygnet runt drabbas ju enbart de som bor i Solna. De som använder Solna som infartsparkering står ju knappast här även på natten??? De som ska besöka Råsunda fotbollstadium eller Solnahallen står ju knappast parkerad mer än max 3 timmar??? Det är ju knappast de som får betala det höga priset utan det får vi som bor i Solna göra! Vi måste betala dygnet runt och på helgen, vilket ingen annan i hela landet gör…Om man vill komma bort från detta borde man ju ge Solnaborna bra priser på boendeparkering!

    • Erik!
      Det är ju ett antal besökare som ju givetvis kommer att nattparkera också. Priset på bondeparkering är i nivå med grankommunen Sundbyberg som också tar 300 kronor i månaden. Det går också att betala 750 kronor per kvartal. Det är betydligt lägre än vad exempelvis Stockholm tar. Eller om man endast parkerar någon gång då och då. 20 kronor per dygn. Mvh Anders

      • Mikael Karlin

        Anders,

        som vanligt har du inget bra svar på att de nya P-priserna i själva verket är en straffskatt för bilägande Solnabor. Erik skriver här ovan ”…Det är ju knappast de som får betala det höga priset utan det får vi som bor i Solna göra! Vi måste betala dygnet runt och på helgen, vilket ingen annan i hela landet gör…Om man vill komma bort från detta borde man ju ge Solnaborna bra priser på boendeparkering!”

        Varför skall Solna stad stjäla 3000 skattade kronor per år från sina egna skattebetalare? Motivera det, tack!

  32. Gustav skriver ”Det finns platser som idag helt är reserverade för besökare dagtid. Dessa bör även i fortsättningen vara tillgängliga för boende nattetid.”. Det är just dessa platser som även jag varit kritisk emot om de inte blir tillgängliga för boende nattetid som idag, dvs pga att det är gratis nattetid.

    Du svarar ”Självfallet kommer skyltar att ändras där det står boende 8-18 kommer att vara tillgångliga dygnet runt” men det är nog inte det Gustav och som jag tidigare också framfört menar.

    Dessa platser är exempelvis märkta ”Avgift 8-18” men saknar boende skylten då det inte behövts. Nu skulle det vara önskvärt om dessa platser fick tillägg exempelvis ”Boende 18-8” så platserna fortfarande är för besökare dagtid men boende med köpt boendemärke kan nyttja nattetid. Istället för att de står tomma nattetid.

    Då är jag precis som Gustav, inte helt glad över höjningen men har lättare att acceptera den.

    Eller är det fastställt och kanske rent utan är avsiktligt att de platser som idag är märkta 8-18 utan boende tillägg kommer att ändras till 0-24 fortfarande utan boende tillägg. Dvs att de inte ska kunna nyttjas nattetid för bilar med boendeparkeringstillstånd?

    • Joakim! Självfallet skall de parkeringsplatser som idag är märkta med boendeparkering 8-18 kunna användas av alla med boendepareringstillstånd och med betald avgift dygnet runt. Med vänlig hälsning Anders

      • Anders, jag måste ge dig beröm för att du är en sann politiker in i fingertopparna! (”ler”) Du undviker frågan och ger positiva svar på allt annat än frågan.

        De platser vi pratar om är idag INTE märkta med boendeparkering. Utan bara märkta avgift 8-18. MEN vi boende (samt alla andra också) kan idag nyttja dessa under nattetid. Anledningen till att dessa INTE har haft tilläggsskylten ”boende” är för att de måste ha rotation för att besökare till närliggande företag, tandläkare m.fl. ska hitta kortvarig parkering under dagtid. Det är något som jag också tycker är bra för att deras verksamhet ska fungera. För att visualisera vad jag menar ytterligare så titta på din fotograferade bild på P-skylten som finns här ovan i ditt inlägg, ta borde den vita skyltdelen där det står ”Boende”, så är dessa platser märkta idag.

        MEN om dessa nu märks betalning 0-24 istället för som idag 8-18 så kommer de stå tomma nattetid, då inga besöksverksamheter till närliggande näringsverksamheter pågår under nattetid.

        Skulle dessa dock märkas om ytterligare så att vi boende kan fortsätta nyttja dessa MED boendeparkeringstillstånd under nattetid så vore det bra, istället för att de står tomma.

        Ett av dessa exempel är Telegrafgatan i Frösunda, drygt 20 p-platser omfattas. Nattetid är samtliga av dessa fulla med bilar från boende som försvinner på morgonen. I Frösunda är det, som du säkerligen redan vet MYCKET trångt redan idag. Tänk dig då ytterligare 20 bilar som ska försöka hitta andra platser nattetid i området där boendeparkeringstillståndet istället är giltigt.

        Men det är klart, troligen så är det billigare att chansa att få böter och ändå stå på dessa platser än att parkera på ett hörn i området där bötesbeloppet blir högre om vakterna skulle dyka upp. Men några, inklusive mig kommer då att fundera på om det är någon mening att köpa Boendeparkeringskortet då man ändå inte kan hitta p-plats där detta gäller. Då sparar vi pengarna till böter istället. Sen får vi se hur ofta dessa patrulleras under nattetid, vad som blir lönsamt.

        Men som sagt än en gång. Skulle dessa platser kunna fortsätta nyttjas nattetid av boende genom att märkas med boendeparkering 18-08, eller fortsätta utan förändring eller annan lösning. Så vore det OK.

        För att inte framstå för gnällig nu efter 3:e gången, så vill jag framföra att jag tycker du ofta (i andra frågor) gör ett bra arbete!

  33. Anders, Hur kommer det sig – när det finns så oerhört många argument (miljö, infartsparkering, trafik till råsunda etc) – att det tagit 20 år att komma på tanken att höja priserna? Uppenbarligen har man från de styrandes sida i 20 års tid kommit fram till den motsatta slutsatsen, dvs att det är i Solnabornas intresse att INTE höja. Vilken dramatisk händelse har inträffat i år som helt omkullkastar 20 års resonemang i frågan och som föranleder inte bara en liten justering utan en så stor?

    • ”Vän av vett” undrar lite försynt om det kan bero på Arenabygget. Verkar ju ha blivit en sisådär 900 000 000 kronor dyrare än beräknat…

      • Vän av vett! Att vi inför nya parkeringsavgifter har inget med Arenans ekonomi att göra. Däremot är det givetvis som så att idrottsanläggningar som Solnahallen, Skytteholms IP, Råsunda och i framtiden Friends Arena generar många besökare och det är en av många anledningar till att vi inför avgifterna. Med vänlig hälsning! Anders

      • Svaret kom väldigt snabbt när du kopplade ihop det med arenabygget. Det är väl alldeles uppenbart att det finns en koppling. Sen kan man ju också noter att herr Ekengren fortsätter att dra upp argument till varför man ska höja parkeringsavgifterna för icke-solna bor och applicerar detta på boende. Att höja boendeparkeringen löser inga problem med parkering. Att höja övriga parkeringsavgifter kan hjälpa. Det gör man för att man kan och vill öka intäkterna nu när sett till att solnaborna har slarvat bort 900 miljoner av våra pengar.

      • Erik! Här har inte slarvats bort några pengar. Och vilka är de 800 miljoner kronor vi har slarvat bort för Solnaborna. Tacksam om du redogör för detta. En tydligt effekt av att höja boendeparkeringsavgifterna är att lediga garageplatser nu hyrs ut till hugade spekulanter och att det är lättare att förmå byggföretagen att bygga garageplatser vid nybyggen. En annan effekt är att de som hyr garage verkligen ställer sig där och inte ställer sig på gatan bara för det finns en ledig plats.

        Din koppling till Arenan är en vandringshistoria utan verklighetsbakgrund. Den ända koppling som finns är att Arenan liksom andra idrottsanläggningar drar till sig bilar. Och är det gratis att parkera utanför Arenan ställer sig givetvis många där i stället för i det stora garaget i Arenastaden. Och det gillar inte de som bor runt Arenan. Mvh Anders

  34. ”Vän av vett” tolkar ditt inlägg som att fler besökare genererar mer pengar, alltså skulle inte avgifterna behöva höjas.

    Beträffande hundrastgårdarna undrar jag om de kommer att avgiftsbeläggas. Enligt ditt sätt att resonera borde ju de som nyttjar ytan också betala för det och det kan ju i rättvisans namn inte bara gälla bilägare.
    Det går säkert att placera en avgiftsautomat i nära anslutning till respektive rastgård. Givetvis med dygnetruntavgift.

  35. Bäste Herr Ekegren. Om det är vad som krävs för att slippa avgiften, ge då ”Vän av vett” tillgång till en egen P-plats, helst i Råsunda, så lovar jag att pyssla om den på allra bästa vis.

  36. Karin Österlind

    Det är skamligt att ni lägger en extra förtäckt skatt på oss som betalar era löner, men låter andra kommuners invånare passera gratis! Vi i kommunen betalar redan för det slitage på både vägar och miljö som genomfartsbilarna åsamkar, för att inte tala om tiden som går åt att stå i köer för både privatbilister och bussåkare. Jag har inget emot att betala för att ha min bil tillgänglig, t ex via trängselskatter, då kanske jag skulle komma hem i tid på kvällarna.

    • Karin! Jag har på min blogg försökt beskriva varför vi höjer parkeringsavgifterna för både Solnabor men framförallt för besökare. Att det är svårt att passera genom Solna beror framförallt på bygget av tvärspårvägen men även pga en del andra byggen i staden. Tvärspårvägen kommer att öka det kollektiva resandet. Och då det var 16 år sedan vi höjde parkeringsavgifterna är det ju inte så förvånansvärt att vi höjer avgifterna. Vår opposition har ju länge propagerat för detta. Med vänlig hälsning Anders

      • ”men framförallt för besökare”, man är visst inte särskilt välkommen. Jag betalar gärna en slant till Solna som står i proportion till levererad tjänst, men det här är väl ändå litet dyrt? Jag hade hellre betalat till Solnas företagare, men vi kommer dra in på restaurangbesöken fortsättningsvis.

      • När ska poletten trilla ner? Du har fortfarande inte kommit med ett enda bra argument till varför man ska höja boendeparkeringsavgifterna. Därför kommer du fortsätta få dessa frågor.

      • Erik! Jag har både tydligt och utförligt förklarat varför vi höjer boendeparkeringsavgifterna. Det är nog inte det som är ditt problem utan att du inte gillar vad vi gör. Angrip mina argument istället och förklara varför de är felaktiga. Men det kräver ju lite mer av dig än att bara gnälla. Mvh Anders

  37. Stefan Andersson

    Bor i Solna sedan 20 år men nu flyttar jag. Ni gör inget alls för oss som faktiskt behöver bilen i jobbet. I min familj är både min fru och jag beroende av bilen och parkerar den 3-4 nätter i veckan på gatan. Då vi båda kör olika tjänstebilar kan vi inte få boendeparkering. Våra kostnader blir över 40 000 kr om året. Sökt en parkeringsplats/garage på klippgatan men det finns inget ledigt och det är flera års kö.

    Förutom ilskan över parkeringsavgifterna på nätter och helger är ju Solna en katastrof vad gäller vägbyggen. Varför bygga allt på en gång? Varför bygga i snigelfart. Ingen arbetar på helger eller nätter. Det borde vara en av stor prioritet att bli färdiga någon gång. Gärna för miljöns skull. Jag står minst 1 timme i bilkö varje dag. Mitt liv är för kort för folk som gör mitt surt.
    Man kan skriva hur mycket som helst, skolan, fritid, städning osv Solna är nog bland det sämsta i landet. Att vi har ett av landets lägsta kommunalskatter märks verkligen. Snälla höj skatten om ni behöver pengar, smyghöj inte skatten genom tex parkeringsavgifer.
    Argumenten för dygnet runt och helg taxa är att Solna ska bli av med infartsparkerings problemet. Ge mig bevis för det! Statistik, siffror tack.
    Att fotbollspubliken kan inte ska parkera gratis. Men ta betalt då! (Föresten, vem sjutton bygger en stor fotbolls arena mitt i stan år 2012, titta i Europa vart man bygger, att bygga där ni bygger och på det sätt som bygget sköts är ju på gränsen till maffia fasoner. Får jag lägre pris som bor i Solna? Jag är ju med och finansierar bygger och tar del av risken?
    Ok, nu det tredje argumentet för höjd taxa, minska trafik belastningen. Har någon av er varit och kört på Solnas gator på nätterna?

    Tack Solna för de år jag och min familj fått. Nu flyttar vi. Hejdå ,
    Hälsningar Stefan
    (Får besök av vänner som kommer med tre bilar, fredag till måndag 3×80 kr = 240 kr x 3 bilar ger 720 kr. Svårt att få besök när man bor i Solna

    • Stefan!
      Det är många frågor du tar upp i ditt mail. Jag skall försöka att svara på dessa. Du säger att du och din fru kör tjänstebilar. Under vissa förutsättningar kan man få boendeparkering för dessa. Jag klipper in informationen från Solna stads hemsida i mitt svar till dig:Boendeparkeringstillstånd kan meddelas om ansökan avser ett fordon som tillhör sökandens arbetsgivare om ett intyg från arbetsgivaren bifogas. Det skall visa såväl anställningsförhållandet som att sökande förfogar över fordonet utanför tjänsten. Av intyget skall framgå att förfoganderätten över fordonet omfattar minst ett år.

      Det pågår många spår- och vägbyggen i kommunen. Det är helt korrekt. Dessutom pågår det ett antal bostadsbyggen som gör att det grävs i våra vägar. Detta är nog ofrånkomligt. Solna är en av de mest intressanta städerna i landet att bygga i oavsett det är bostäder eller arbetsplatser. Helt enkelt för att så många vill bo eller ha sitt företag här. Det som ställer till de största trafikproblem är bygget av tvärspårvägen och genom att stänga av utfarten vid Solnavägen har vi kunnat förkorta byggtiden med ett år och tidigarelägga öppnandet.

      Du klagar att så mycket är dåligt i Solna. Du får gärna säga vad du grundar det på. Solnas skolor blir hela tiden bättre och bättre. vi har en fritidsverksamhet, kulturskola och idrottsliv som få kommuner kan mäta sig med. Och jag som bor 10 meter från gränsen till Sundbyberg tar gärna en diskussion om vilken kommun som är bäst städad.

      Där jag bor i Solna, I Filmstaden, har vi haft dygnetruntparkering sedan områdets byggdes. Och det är ett av Solnas mest populära områden att bo i. Och dessutom högre avgifter än stadens. Så vilken parkeringavgiften är verkar ha väldigt liten betydelse för valet om man skall bo i Solna eller någon annanstans. Med vänlig hälsning Anders

  38. ”Vän av vett” tycker att Du, Herr Ekegren är mer än nådigt fräck. Bara för att just Du har dygnetruntavgift där just Du bor så behöver du ju inte arbeta för att alla andra också ska få det. Snacka om att vara både missunnsam och faktiskt rent illvillig.
    Tycker också att Du låter både pompös och skrytsam när Du yttrar Dig om Solnas fantastiska skolverksamheter. Vill gärna påminna Dig om detta:
    https://andersekegren.wordpress.com/2011/08/17/ny-forskola-i-vasalund/
    Vad hände???

    Och nog är det väl ändå rent förjävligt att det ska behöva kosta 720 kr att få besök av några vänner en helg. Antar att det är ett dilemma Du själv aldrig behövt råka ut för…

    • Vän av vett! Maxtaxan är 80 kronor per dag i Solna. Så kommer någon vid 16-tiden på fredag och åker hem vid samma tid på söndagen blir det en avgift på 160 kronor per bil. Om det kan glädja dig något så är timavgiften jag bor 12 kronor per timme och maxavgift per dygn 100 kronor.

      När det gäller förskolan i Vasalund så har vi tagit fram en detaljplan för detta. Barn- och utbildningsnämnden ville dock avvakta med att starta bygget innan de första husen i Arenastaden står klara. Med vänlig hälsning Anders

  39. H-vetes usch! Jag och mina vänner hade idag en lång diskussion och är rörande överens om att Solnas styre har tappat allt sitt förtroende under en väldigt kort tid. Vi är många som röstat blått under alla våra år i Solna (ett 10 tal personers livstider). Nu är det slut på det. Vidriga och insiktslösa kommunpolitiker.

    Anders, du och dina kollegor uppe i stadshuset är inkompetenta bönder på höga hästar hela gänget. Att under såna här tider för kommunen avgiftsbelägga Solnas gator kvällar och helger. Något som bara slår mot oss som bor i kommunen. Visar på en inkompetens av oproportionerliga mått.

    Varje skattekrona till din lön svider.

    • Solnabo! Kvälls- och helgavgifter slår inte bara mot Solnabor. Som Solnabo har du dessutom möjlighet att köpa månadsmärke för 300 kronor. För övrigt stöddes förslaget att införa dygnetruntavift även av Socialdemokraterna, miljöpartiet och kommunisterna så det är lite svårt att bara beskylla de borgerliga partierna för detta. Dessutom hade flera områden i Solna dygnetruntavgift innan vi införde boendeparkering 1990. Dessutom en avift som realt låg högre då än nu. Mvh Anders

  40. Stockholm fick backa på sin avgiftshöjning på 15 procent och får nu betala tillbaka pengarna till de som redan betalt.

  41. Anders, Jag noterar att du svarat på alla inlägg utom mitt så jag tar det igen. Hur kommer det sig – när det finns så oerhört många argument (miljö, infartsparkering, trafik till råsunda etc) – att det tagit 20 år att komma på tanken att höja priserna? Uppenbarligen har man från de styrandes sida i 20 års tid kommit fram till den motsatta slutsatsen, dvs att det är i Solnabornas intresse att INTE höja. Vilken dramatisk händelse har inträffat i år som helt omkullkastar 20 års resonemang i frågan och som föranleder inte bara en liten justering utan en så stor?

    • Mattias! Jag har redan i mitt blogginlägg svarat på frågan varför vi höjer avgifterna förutom på en punkt. Det bästa hade väl varit att vi höjt avgifterna lite successivt. Sätt över avgifterna vart femte år och då gjort lite mindre höjningar. Men det är alltid lätt att vara lite efterklok. Trevlig helg Anders

  42. Jag är ledsen Anders, men jag följer nog Stefan Anderssons väg och flyttar ifrån Råsunda. Trist eftersom jag trivts så bra här sedan jag flyttade hit 1994. Jag tillhör den lilla gruppen människor som har bilar som hobby. Vi har alltid varit hatade (lite som Gnaget) men nu är det liksom över. Jag har inga direkta värderingar av dina svar på frågor du får. Det spelar inte någon egentlig roll vad du säger. Det är vad du och dina kollegor GÖR som får genomslag. Som det ser ut idag så kommer jag att så snart som möjligt flytta både mig och mitt företag (förvisso litet men ändå skattegivande) ifrån denna kommun. Föraktet du och dina kommunpampspolare visar för sina väljare är, för att uttrycka det snällt, motbjudande.

    En liten fråga. Om jag köper månads eller kvartalsboendeparkering, kan då du och dina gelikar också garantera att jag får en plats att stå på och att det inte är fullt i närheten av där jag bor (jag kan vara snäll och ange en area av 300m i omkrets runt stråket)? Om du personligen ger mig den garantin så bor jag kvar. Annars anser jag att ni tar betalt för en vara som ni inte levererar. Nu spelar det ju egentligen ingen roll eftersom jag ändå flyttar snart. Boendeparkering är ju begränsat till en bil per person vilket gör att
    jag redan hyr en P-plats. 800meter från där jag bor. En plats till eller en garageplats verkar rätt svårt att få tag på just nu. Stod i kö för den jag har nu i 6 år.

    Trist som sagt, att ni kommunpampar försöker göra en liten stadsdel till lyxboende, men fullt förståeligt från någon som bor vid Filmstaden. Hur har du råd med det på din kommunlön? Oj, förlåt ja.. jag glömde ju att det är ni själva som beslutar om era löner, sorry. Men du Anders, jag tror att du ska ta dig en funderare på vem och vilka det är som egentligen betalar era löner. Annars blir nog varken du eller dina vänner kvar speciellt länge.

    • Pär!
      Det finns ingen garanti att du får en parkeringsplats men det finns det ju inte i dag heller. Och frakt på sak. Det är väl knappast Solnas uppgift att hålla dig med parkeringsplatser flera bilar. Har du råd med flera bilar så du räkna med att det kostar pengar.

      Om det är pengarna du är ute efter, så vart du än flyttar, ( undantag Danderyd)så kommer du få en kommunalskattehöjning som är högre än kostnaden för boendeparkering. Valet är ditt. Mvh Anders

      • Mikael Karlin

        Anders,

        som vanligt glider du förbi de viktiga frågorna som Pär har utan att adressera dem. Kommunalskatten är fortfarande det pris medborgarna är villiga att betala för den service de får. Straffskatten för boendeparkering är en smyghöjning av kommunalskatten som ni borde skämmas för,

        Har du eller någon matematikkunnig räknat ut vad avgiftsbeläggning av kvällar och helger motsvarar för höjning av Solnas kommunalskatt? Inget som skulle minska Solnas attraktivitet i det fallet, det är jag säker på.

        Mvh, Mikael

  43. Hej , var på väg att bli Solna bo och köpa lgh i nya Arena staden tills jag fick reda på att garageplatserna för boende kommer gå 2450 kr månaden och att det knappt kommer finnas alternativ såsom boendeparkering på gatan hur tänkte man då ?

    • Beteendevetenskap! Jag har också fått information om att parkeringsplatserna kommer att vara väldigt dyra i Arenastaden. Det pris som du nämner börjar närma sig självkostnadspriset för parkeringsplatserna. All planering i Solna utgår i från att parkeringsbehovet skall på tomtmark och då oftast i garage. Och att besöksparkering kan ske på gatan. Och det ser nog så ut i alla centrala lägen i Sverige. Det som är annorlunda i det här fallet är att avgiften är väldigt hög, ungefär det dubbla mot den högsta nivån i Solna i dag. Det återstår att se om folk är villiga att flytta in med den här nivån eller om fler kommer att avstå som du har gjort/funderar på att göra. Med vänlig hälsning Anders

      • Vän av vett

        ”Vän av vett” undrar över din nonchalanta ton gällande ev. inflyttning.
        Tänk om folk verkligen väljer att avstå från att flytta till Arenastaden. Kan bli en spökstad i Solna med en tom Arena…
        Undrar också om det är tänkt att Arenastadens P-platser ska sätta standarden för framtida höjningar? Kan nästan se framför mig hur du Anders, framhåller hur billigt det är i resten av Solna och att P-avgifterna måste höjas så att de hamnar i paritet med Arenastaden…

      • Vän av vett! Du skall snarare tolka mitt inlägg som så att jag undrar hur de tänker sig att kunna ta betalt som om garaget låg i City. Enligt min uppfattning är deras förslag till garageavgift alldeles för högt i jämförelse med vad Solnaborna vill betala i avgift. Dvs dubbelt så högt som nuvarande avgifter i Solna. Vi får väl se vad som händer. Mvh Anders

    • Hej beteendevetenskap,
      Det är ingenting konstigt med det. Folkpartiet styr Stadsbyggnadsnämnden i Solna och målet är såklart att vanliga människor skall ruineras och bli fattigare och rika människor skall få det bättre: rika villaägare behöver ju ingen p-plats, men vi som köper eller hyr lägenheter har inget val. Jag kan definitivt lova att argumentet kommer att tas upp vid nästa kommunalval och jag uppmanar oppositionen att redan nu hitta en lösning och få folket på sin sida. S, V och MP, titta gärna förbi här och förbered era argument mot denna sanslöst grymma höjning av P avgifterna i Solna Stad. Fy!

      Det är otaktiskt av FP att vända sig mot medborgarna, och folket på det viset eftersom de förlorar såklart väljare! Jag som inte ens är politiskt engagerad har funderat att bli det.

      beteendevetenskap, oroa dig inte, du kommer att hitta en bättre bostad i en bättre kommun där det erbjuds bättre P-möjligheter.
      Och till Anders Ekegren (FP) som är ordförande i Stadsbyggnadsnämnden: Ni kommer inte att sitta kvar nästa val pga (tack vare) P avgiftshöjningsbeslutet . Väldigt osmart beslut.

  44. Solna Skattebetalare

    Du menar alltså att det ska vara bara ni som har jätte stora månadsinkomster som har rätt till att ha bil. Och dem som inte har att betala så mycket, har inte rätt til en bil?
    Vilka mänskliga resonemang!!!!!!!!!!!!????????????

    Solna Skattebetalare

    • Solna skattebetalare. Beklagar, men jag förstår inte alls logiken i ditt resonemang. Om man nu anser sig ha råd att ha bil så kan jag knappast se att man inte har råd med en kostnad på 300 kronor per månad eller 750 kronor per kvartal. Problemet är väl snarare då de personer som överhuvudtaget inte har råt att ha bil. Och det är väl knappast våra parkeringsavgifter som stjälper den ekvationen. Mvh Anders

      • Vän av vett

        Herr Ekegren, ”Vän av vett” vill bara tillägga att vi är många som inte förstår logiken i ditt/dina resonemang heller.

        Man skaffar oftast inte en bil bara för att man har råd utan för att man behöver en. Givetvis blir alla extra kostnader betungande, särskilt när man inte får något för det du betalar för.
        En Straffskatt är vad det är.

      • Mikael Karlin

        Men Anders…det var ett av de dummaste argument jag någonsin hört! Bara för att det är dyrt att ha bil är det OK att nästan fördubbla priserna OCH lugga bilägande Solnabor på TRETUSEN SEK NETTO om året?!??!!?

        Att bilägande dessutom är det mest missbrukade skattesubjektet är väl inte heller något som du tänker på? Ta bort avgiftsbeläggningen på kvällar och helger och höj avgifterna enligt KPI så skall du se att dina väljare kommer tillbaka.

        Trevlig helg, Mikael

  45. Pingback: Två år som bloggare |

  46. Jag tycker att det är helt fel att ta betalt för parkering på kvällstid! Det var mycket bättre när det var gratis parkering efter 18:00!
    Det är mycket mera problematiskt nu för besökare här i Solna!
    Har själv ingen bil just nu! Men har funderat på att skaffa en bil!
    Men inte så länga dessa fullständigt onödiga parkeringsavgifter finns!
    Vid nästa al kommer jag att rösta på det partiet som tar bort dessa parkerings avgifter!
    Hälsningar
    Kent

    • Jag med!! byter parti helt om det behövs -för miljön skull och för mina vänner som inte längre vill komma hit. Och för företagens skull som tappar kunder.

  47. Även Stockholm vill se över sina avgifter.
    Men… Det är inte fråga om dygnetruntavgift i förslaget (annat än i ett väldigt begränsat område där inga människor bor).
    Går Stockholms förslag igenom så lär det dröja mycket länge innan det blir avgifter där dygnet runt.
    Det är orimligt att ta ut 80 kr för en natts helt obevakad parkering.

  48. Bilburna jag talat med i Solna är upprörda – totalt 50 bilister.
    Vad finns det för underlag för detta beslut – att ha väktar bilar snokandes om nätterna i jakt på p-böter för att öka vinsten i Solna kommun och det börsnoterade bolaget Securitas. Folkpartiet begår ett stort misstag när man drar nytta av trafikeländet och höjer avgifterna på parkering för solnaborna mitt i Sveriges största byggarbetsplats. Att piska ytterliggare p-avgifter av dom hårt ansatta och stressade solnaborna kommer att straffa sig i nästa kommunalval. Stockholms förslag kommer att bli vägledande och säkert riva upp Solnas förslag, Solna kan inte ha mer parkerings problem än Stockholm ;o)) det vore komiskt.
    Om Stockholm väljer generösare parkeringsmodell än Solna kan du tänka dig att medverka till att ändra ditt beslut ?

    • Korv-Ingvar! Beslutet att införa avgift dygnet runt i Solna har tagits av kommunfullmäktige i Solna i full politisk enighet. Vi är inte ensamma om att ta ut avgifter dygnet runt. Det finns lite här och var, bla i Vallentuna som jag besökte på nyårsdagen och i Göteborg som jag besökte i somras hade de avgiftsbelagt parkeringarna dygnet runt i områden även än i områden som ligger geografiskt längre från centrum än Solna.

      Vilken parkeringsmodell som Stockholm väljer är upp till Stockholms stad att besluta om precis som Solna fattar sina egna beslut. Med tanke på den framkomlighetsstrategi som Stockholm jobbar med kommer med. De skall öka framkomligheten för spårvagnar och bussar och därför ta bort många parkeringplatser. De kommer inte att kunna behålla sin parkeringsavgifter. Och de har redan utökat området för dygnetruntavgift.

      Solnaborna har Sveriges lägsta kommunalskatt och även låga boendeparkeringsavgifter. Det är billigt att parkera för Solnabor men givetvis betydligt dyrare för de som inte bor här. Men lägger du ihop kommunalskatt och boendeparkeringsavgift för en Solnabo, Sundbybergare eller en Stockholmare är det betydligt billigare att bo i Solna. Mvh Anders

      • På Vallentuna kommuns hemsida kan man läsa:
        ”Det kostar inget att parkera på kommunens gator, men det är viktigt att följa informationen på trafikskyltarna. Finns inga skyltar är parkering tillåten högst 24 timmar inom tättbebyggt område och högst sju dygn i följd utanför tättbebyggt område. Du kan läsa om vad som gäller i Vallentuna under rubriken Parkeringsregler”.
        Kanske det var på någon bostadsrättsförenings gästparkering? Det är ju rätt så vanligt med ett par-tre kronor.

      • ”Det är billigt att parkera för Solnabor men givetvis betydligt dyrare för de som inte bor här.”
        Tänk vad odrägligt samhället skulle bli ifall alla kommuner hela tiden skulle försöka skinna utsocknes på kraftiga avgifter. Det blir ju fördelaktigt för solnabor i nuläget eftersom man är rätt ensam om denna modell.
        Men trots allt, solnabor, välkomna att besöka övriga Sverige så ofta ni vill! Ni behöver inte vara oroliga för plånboken utan kan, ifall ni vill, t.ex. gå på restaurant eller köpa något och ta med hem!

  49. Hej Anders
    Visst det kan finnas orter med dygnetrunt avgifter men inte i hela kommun, som Solna, du rättar mig säkert om jag har fel.
    Stora delar av Stockholms innerstad har avgiftsfritt på kvällar och helger enligt det senaste förslaget som tex Hammarbysjöstad, Södermalm, Vasastan – endast city och huvudgator som Folkungagatan, Götgatan mm har dygnetrunt taxa.
    Att jämställa Lövgatan i Råsunda villaområde med Götgatans parkeringsproblem och applicera samma avgiftstaxa är komiskt visar tecken på bristande omdöme hos ledande politiker i Solna.
    Man misstänker en annan agenda och du var inne på det själv i ditt resonemang. Detta är egentligen en förtäckt höjning av kommunalskatten som bara drabbar bilister. Varför skall Solna ha en av dom lägsta kommunalskatterna men dom högsta tariff styrningarna av parkeringavgifter ? Vad är vitsen med det.
    Har Solna möjligen fått storhetsvansinne ?
    Tyvärr drabbar det dom fattigaste och svagaste i samhället mer än dom rika och förmögna – men det kanske är det som är meningen. Dom fattiga bilisterna får betala procentuellt mest för era miljö argument.
    Anders – demokratin och solidariteten måste bygga på progressiv skatteskala och inte tränga bort svaga grupper med punktskatter på nödvändiga saker som bilar.
    Jag fick inget svar på frågan så jag ställer den igen – om Stockholm väljer en generösare modell för parkering kan du tänka dig att medverka till att ändra Solnas beslut ? Jag anser att det vore ett bevis på en dynamiskt tänkande som väljarna kan förvänta sig av sina demokratiskt folkvalda politiker.
    Mvh
    KorvIngvar

    • Korv-Ingvar! Vi har tittat på Stockholms system men anser inte att det är bra. Jag har väldigt utförligt beskrivit i mitt inlägg varför vi har infört vårt system och det har utan tvekan lätt till önskad effekt. Det har medfört en stor efterfrågan på platser i parkeringshus, ökade möjligheter att bygga nya garage och fler platser tillgängliga på gator. Vi har låga avgifter för boende men kommer även att ha höga avgifter för besökare i framtiden. Mvh Anders

  50. Hej Anders
    Du har slutat lyssna på din väljare och du svarar inte på mina frågor.
    Ok vi får väl ta ett par diskussioner i valstugorna vad det lider.
    Mvh
    KorvIngvar

    • Korv-Ingvar! Jag har svarat på alla dina frågor. Det är svaren du inte gillar. Och som du ser på den här bloggen har jag inga problem med att lyfta upp frågor till diskussion och också svara på dem. Du borde snarare ställa dig frågan varför jag är det ända kommunalrådet som har egen blogg och offentligt vågar visa vad jag står för och låta Solnaborna komma till tals och både frågor och svar redovisas offentligt. Mvh Anders

  51. Hej,
    Jag måste säga att jag tycker de nya parkeringsavgifterna i Solna är helt galna. Jag hyr en privat parkeringsplats i Solna. Varje gång jag ska handla i närbutiken, eller gå till läkaren, eller nåt annat ärende, så tvingas jag betala för att parkera på annan plats. Eller handla i Bromma eller nånstans där man kan ställa bilen utan att behöva betala.
    Det är väl ok att man betalar en summa, men det är inte ok att minsta boendeavgift är 20 kr. Jag vill inte betala för ett dygn, när jag behöver ställa bilen en kvart. 20 kr en gång är ingen stor summa, men om man behöver göra ärenden flera gånger per vecka blir det en stor summa i slutändan. Vill inte säga upp min privata parkering, då den ligger så bra till. Säger jag upp den tvingas jag sätta mycket tid varje dag att leta ledig gatuparkering. Det finns förstås möjligheten att betala som icke-Solna-bor- 8 kr/timme. Men det är också mycket.

    Förstår inte riktigt varför vi som bor i Solna ska ”straffas” för att parkeringssituationen varit kaotiskt med att icke-boende i Solna ställt sina bilar här. Varför finns inte timavgift även för boende? T.ex. 3 kr/timme?

    Mvh.
    Nina B.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s