Klart med lånecyklar i Solna

Kommunstyrelsen i Solna har beslutat att staden skall upplåta mark till ett tjugotal ställ för lånecyklar. Utöver kommunens markupplåtelser förutsätts att cykeluthyrare också sluter avtal med privata markägare, vilket  resulterar i ytterligare ställ etableras på privat mark. Stadens bedömning är att det finns en stor efterfrågan på lånecyklar i Solna. Dessa kommer att placeras vid tunnelbanestationer, centrumanläggningar, arbetsplatsområden och inom nationalstadsparken. Den viktigaste målgruppen är inte turister som man först skulle tro utan de som använder cykeln som en del av kollektivtrafiken. 

Det har visat sig att intresset att etablera ett system med lånecyklar är stort hos såväl uthyrare, företagen i solna, cykelorganisationer som hos enskilda privatpersoner. Vi har inte valt att upphandla ett system som en del kommuner har gjort utan använder oss av markupplåtelser. Fördelen med detta är vi  får konkurrens mellan olika leverantörer samtidigt som vi får ett system som innebär att cyklarna kan lånas, användas och återställas inom flera kommuners gränser. Tanken är att lånecykelsystemet kan trampas i gång under våren.

Onsdag 14 december berättade jag om satsningen i Radio Stockholm.

Kommunstyrelsens underlag kan du ladda ned här.

På bilden ser vi Peter Edholm(fp), kommunfullmäktig och ledamot av miljönämnden i Solna.

Annonser

10 responses to “Klart med lånecyklar i Solna

  1. Bra att uppmuntra cykeln som färdmedel men…delar av nya tvärbanan vid Solna Business Park (utanför) ICA Maxi har ingen separat cykelväg ! Det innebär att Solnas trafikplanerare tvingar cyklister att trängas bland spårbunden trafik, bilar och spår – som cykelentusiast är jag bedrövad. Se svar nedan på min fråga till kommunen:

    ”Det finns inte utrymme för cykelbanor inom gatumark. Gångbanorna i Solna Business Park ligger inte inom kommunens gatumark.”
     
    Med vänlig hälsning
     
    Tomas Andersson
    Stadsmiljöchef

    • Lars! Det är en korrekt beskrivning av problemet som Tomas Andersson gör. Det finns inget bra utrymme för cyklar och detta har inte förändrats med anledning tvärbanans tillkomst. Mycket kan man skylla på tvärspårvagnen men inte det här. Hälsningar Anders

  2. Blivande folkpartist?

    Jättebra med satsning på lånecyklar, det har blivit en succe i Stockholms innerstad. Trevligt att se att Solna kommer efter och bäst naturligtvis om systemen blir kompatibla så att det går att låna i en kommun och lämna i en annan. Bra utan tvekan för miljön, folkhälsan och privatekonomin.
    MEN…. cykelbanorna i Solna är ett sorgligt kapitel. Fler viktiga cykelstråk kommer att skäras av då tvärbanan byggs. Cyklister vill ha cykelvägar fria från bilar, trappor, tvära krökar och rödljus.
    Anders när cyklade du senast???

    • Blivande folkpartist! Kul att du anser att vår satsning på lånecyklar är bra. Jag tror att det kan bli väldigt uppskattat. Jag delar dock inte din uppfattning att Solna är en dålig cykelstad. Det går att cykla, i stora delar av Solna, på egen cykelbana utan att behvöa trängas med bilar. Undantaget är delar av Råsunda och gamla Huvudsta. Det finns dock brister i underhållet då vi under 2011 fick skära ner på underhållet rejält på gator och cykelvägar. Vi kommer att i år ta igen en del av de pengar som vi var tvungna att lägga på snöröjningen i stället. Jag cyklar inte dagligen då jag försöker att gå från bostaden till stadshuset i stället. Jag brukar dock varje år i juni försöka att cykla igenom så stora delar av Solna som möjligt för att göra mig en bedömning av hur situationen ser ut.

  3. Anders !

    Vore bra om du kan besvara mitt inlägg från 21/12 som även är finns som insändare i senaste numret av lokaltidningen (se KLART MED LÅNECYKLAR I SOLNA kommentar 1). Frågan om säker trafikmiljö för cyklister vid tvärbanan lär bli en politisk fråga (då man uppenbarligen har missat detta i stadsplaneringen). Om budgeten för 2012 innebar nedskärningar för underhåll av cykelvägar ska väl nysatsningar och omläggningar typ tvärbanan tas av annan budget eller ?

  4. Blivande folkpartist?

    Det är många cyklister både solnabor och andra som frekvent använder Solnavägen och Hagalundsgatan för att komma in till Stockholm. Båda alternativen kommer att radikalt försämras i och med att Tvärbanan byggs då den mer eller mindre kommmer att skära av dessa regionala cykelstråk. Det är en sak att promenadcykla någon gång per år och något helt annat att använda cykeln som transportmedel. Rutinerade cyklister väljer cykelväg efter var de ska och minimerar gärna cyklingen i sthlms innerstad, därför behövs det fler BRA cykelvägar genom Solna.

    • Blivande folkpartist? Rent allmänt har vi ett bra och utbrett cykelnät i Solna. Det är i stort sätt bara inom Råsunda och i gamla Huvudsta där biltrafik och cykel måste samsas. Som cyklist kommer du även framgent kunna passera Frösundaleden och Hagalundsgatan även om det kommer att bli något krångligare på vissa ställen. Och för de som kommer från Frösunda och skall åka in till stan kommer det inte att bli någon skillnad. Men än sak är säker att det omfattande spårvagnsutbyggnad som SL vill genomföra i Stockholms innerstad kommer att försämra för alla andra trafikslag. Mvh Anders

  5. Anders, Intressant svar – du accepterar således en trafikfarlig miljö som riskerar allvarliga olyckor?

    Varför drar man ett vagnsspår i en sådan miljö utan att vidta åtgärder?

    Har inte kommunen en skyldighet att bevaka detta i planeringsprocessen istället för att rycka på axlarna i efterhand och konstatera ”det finns inget bra utrymme”?

    Jag beskyller inte tvärspårvagnen som inte har någon egen hjärna för resultatet – men det har förhoppningsvis de som varit med i planeringen.

    Jag cyklar varje dag på sträckor från Solna till Gärdet som har betydligt trängre utrymme för gång- och cykelväg än breddutrymmet(trottoaren) som finns bredvid vägbanan vid Solna Business Park. Med god vilja finns det fortfarande tid för dig och Tomas att titta på området och ordna en cykelbana. Hela idén med en säker trafikplanering är att separera gång och cykeltrafikanter från vägbanor inte tvärtom!

    Jag har även dialog med övriga politiska företrädare i kommunen som är förvånade över denna planmiss så räkna med att vässa dina argument när frågan kommer upp på den politiska arenan.

  6. Hur kommer det sig att det inte blev klart till April som utlovat? Vem är det som bromsat?

    • Kanelbullen! Det är ingen som bromsar. Men det gäller att hitta bra platser. Nu har Solna stad och Clear Channel hittat 7 platser från gränsen mot Stockholm till Solna Centrum som vi är överens om. Dessa kommer att öppnas i augusti. Clear Channel vill börja i södra Solna för att sedan gå vidare norrut nästa är. Med vänliga hälsningar Anders

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s