Solnas politiker och näringslivet vill ha tunnelbana till Karolinska

DN Stockholmsdebatt har mina politiska kolleger i stadsbyggnads-nämnden, Torsten Svenonius (M), Martin Eliasson(S)och  Johan Thor, ordförande för Handelskammaren i Solna/Sundbyberg samt jag en debattartikel om att den bästa lösningen att kollektivtrafikförsörja Karolinska och den nya stadsdelen Hagastaden är tunnelbanan. Även om en spårvagn kan bli en bra lösning i det korta perspektivet för förbindelsen Odenplan-Solna Centrum är en tunnelbanelösning bättre på lång sikt. Den är kapacitetsstark, kan byggas ut  till  Swedbank Arena, Arenastaden och Solna station som kommer att bli en viktig kommunikationspunkt i framtiden med pendeltåg, bussar och tvärspårvägen. En tunnelbana är dessutom mycket mindre sårbar för väder och trafikstörningar ovan jord. Den är ett eget trafiksystem. Torsgatan kommer att bli ett problem ur trafiksynpunkt  för en eventuell spårvagn då den måste gå i blandtrafik och därför bli väldigt sårbar.

Med tunnelbana till Karolinska finns det möjligheter att förlänga den till Solna station och vidare mot Danderyd och Täby. Den kan kopplas i hop  med den röda linjen vid Danderyds sjukhus och röda linjen kan förlängas till Täby centrum och Arninge. Detta skulle ge  Nordostsektorn en kraftigt bättre kollektivtrafik i den delen av länet som har den lägsta kollektivtrafikandelen och minska biltrafiken till och genom Solna då många i den delen av länet har sina arbetsplatser i Solna och Sundbyberg.

Den invändning som numera reses mot en  sådan lösning är att kapaciteten på den gröna linjen skulle minska. Detta argument haltar. Den gröna linjen mot Hässelby Gård har tre linjer. Det finns ingen  del av länet som har så många linjer på samma sträcka. Om behovet är så stort förstår jag inte varför så många tåg stannar vid Odenplan eller Alvik. Under flera månader har vi på blå linjen samsats med de resande på gröna linjen. Det har fungerat tack vare att väldigt många resande från västerort har stigit av vid Fridhemsplan för att åka till Solna/Sundbyberg. Och förvånansvärt få har stigit på mellan St Eriksplan och T-centralen.

Innan beslut fattas om kollektivtrafikförsörjningen till Karolinska/Hagastaden är det viktigt att tänka långsiktigt och ta med i beräkningen att initialt dyra trafiklösningar kan var de bästa på sikt. Ur såväl ekonomisk som trafiksynpunkt.

Annonser

6 responses to “Solnas politiker och näringslivet vill ha tunnelbana till Karolinska

  1. Hej Anders! Tack för nyhetsbladet, på papper, i brevlådan. När jag tittar på illustrationen till den framtida Hagastaden, blir jag livrädd! Jag vet att de som driver Stallmästaregården är missnöjda, p g a alla vägbyggen. När man ser på bilden av Hagastaden framgår det att ni tänker bygga stora hejdundrande huskroppar rakt in i före detta Hagaparken! Är det sant? Säg att det här är en fantasi från Stockholms stad. Vart tog Uppsalavägen, E4, vägen? Och vad är det för broar över Brunnsviken, i fjärran? Man blir mörkrädd.
    Med fortf. lib. hälsn. Kalle Branke, Bergshamra

  2. Hej Anders!
    Allt i ditt inlägg kring en dragning av T-bana till Karolinska och vidare mot Arenastaden stödjer att tvärbanans sista del från Solna C till Solna station inte borde byggas. Satsa istället på en långsiktig lösning!

    • Berit! Jag delar inte din uppfattning. Det vore märkligt om tvärspårvagnen slutade vid Solna centrum och inte fortsatte till Solna station. Då skulle man inte binda i hop banan med alla de knutpunkter som finns längs vägen och spårvagnen blir ett snabbare och säkrare, oberoende av vad som händer på Frösundaleden, sätt att ta sig från Hagalund och Kyrkbacken till Solna C. Hälsningar Anders

  3. Pingback: Tunnelbana bäst till Hagastaden |

  4. Pingback: Tunnelbana till Hagastaden/Arenastaden och Huvudstaleden i lång tunnel är de viktigaste trafikprojekten för Solna. |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s