AIK Fotboll rekommenderar medlemmarna att AIK skall spela på Swedbank Arena.

På morgonen (28/9) informerade styrelserna för AIK FF och AIK Fotboll AB  samt arenapanelen att de rekommenderar medlemmarna att välja Swedbank Arena som hemmaarena för AIKs herrar från 2013. Rekommendationen är enligt, uppgifter från AIKs Fotbolls hemsida,  baserad på en helhetsbedömning med de ekonomiska och sportsliga förutsättningarna som avgörande beslutskriterium.

Det är ett glädjande besked för Solna stad att  Swedbank Arena är styrelsernas och arenapanelens  förslag inför det extra medlemsmöte som kommer att hållas inom de närmaste veckorna. Det känns mycket bra att Swedbank Arena har kunnat avge ett intressant och konkurrenskraftigt anbud. Ett anbud som jag hoppas att även medlemmarna kommer att uppfatta som positivt för AIK.

18 responses to “AIK Fotboll rekommenderar medlemmarna att AIK skall spela på Swedbank Arena.

  1. Grattis till Solna, AIK och till Anders Ekegren för framgångsrik opinionsbildning, Nu kan Solna fokusera på simhallsfrågan 😉

    • Håller med Jörgen. Skönt att detta steg har tagits. Nu hoppas jag på Resultat, Öppenhet, och Ansvar från både Swedbank Arena och Solna stad gentemot oss medborgare. Stort grattis Solna!

    • Jörgen! Tack för dina trevliga ord. Nu har jag lite mer tid att försöka att också slutföra simhallsfrågan. Det är en stor och viktig fråga för många Solnabor. Löser vi den så skapar vi också förutsättningar för att skapa fler multisporthallar vid Vasalundsgymnasiet. Hälsningar Anders

  2. Vilken tur för Er nästa valrörelse inom Alliansen, ska ”bara” medlemmarna säga sitt om detta på extramötet.

    • Kenth! Du har ju verkat inom ideella organisationer länge och vet att på ett medlemsmöte kan allt hända. Jag har därför mycket stor respekt för det mötet och de synpunkter som medlemmarna har på arenavalet. Hälsningar Anders

  3. Pingback: AIK nära välja Swedbank Arena « Magnus Andersson

  4. Om AIK nu väljer Swedbank Arena, så ska det bli ett nöje Anders att se er uppfylla alla löften du skrivit om på bloggen!

    Skönt att man sparat ner alla dina inlägg, så man snabbt kan avgöra om du håller vad du lovat.

    • Lärkan! Jag har noga funderat igenom vad jag har skrivit på bloggen. Du har ju varit riktigt ordentlig och redan nu sparat alla mina inlägg. Det jag lägger ut på bloggen kommer att finnas där i alla tider så det är nog många som kommer att följa upp vad jag har lovat och vad jag kommer att genomföra. Hälsningar Anders

  5. Anders, du borde kanske sammanfatta alla dina löften i ett inlägg och verkligen begrunda dom.

    Representanter för AIK Ungdom har sagt det att vilken ”arena” som än väljs så kommer Ungdomssektion ha kvar sitt fäste i Solna. Hur ser du på det? Med tanke på all ”utpressning” och det som sker nu.

    • Patrik! Jag har i ett inlägg – motiv 4 – Solna stad vill satsa ännu mer på AIK beskrivit vad Solna stad vill gör för AIK i framtiden. Jag hade aldrig skrivit detta om det inte är som så att staden kommer att leva upp till detta. Vissa saker finns redan med i 2012 års budgetförslag.

      För det första är det inte någon form av utpressning. Är det några som är utsatta för utpressning är det Swedbank Arena och Solna stad. Om Swedbank Arena inte avger ett ekonomiskt fördelaktigt anbud så kommer AIK att lämna Solna. Det är ju det det faktiskt handlar om.

      Som jag sagt vid flera tillfällen tycker jag att Stockholm, om AIK väljer Stockholmsarenan, också skall ta ett ansvar för AIKs övriga verksamhet. Men det verkar som om de bara är intresserade av tjäna pengar på AIKs elitfotboll. Vi vill ta ansvar för hela AIKs verksamhet. Allt från knattefotboll till elit. Det är den stora skillnaden mellan Solna och Stockholm.

  6. Som sagt, medlemmarna har kvar att säga sitt och de förtäckta hoten om att dra ner på ungdomsverksamheten smakar illa i munnen. Kortfattat Anders så kan man inte tolka dina kommentarer här i bloggen eller i intervjun med SvD på annat sätt än att du ser AIKs ungdomsverksamhet som en belastning för kommunen. Det är en ganska omfattande verksamhet som sysselsätter både vuxna (ledare) och ungdomar där man inte bara lär sig spela fotboll, utan erbjuder vettig verksamhet och lär ut goda värderingar. En verksamhet som många andra kommuner skulle ha känt stolhet över, och sett till mer än bara namnet ”AIK”.

    Trist syn Anders, och vi är många som tar med oss detta till valurnorna i Solna nästa gång.

    • Nubbie! Jag har i tidigare blogginlägg och som svar på kommentarer sagt att vi vill ta ansvar för AIKs hela verksamhet. Allt från knattefotboll till elit. Jag tycker att AIK inom många områden bedriver en bra verksamhet. Jag hade så sent som i går en genomgång med Solna gymnasium om deras samarbete med olika idrottsklubbar, bla AIK inom gymnasieskolan. Det fungerar väldigt bra och är positivt för såväl AIK som Solna stad. Det ger oss många sökande till gymnasiet och AIK möjlighet att rekrytera bra spelare och ger dessutom en bra intäkt till AIK. Din tolkning av vad jag har sagt är inte korrekt. Vi har satsat mycket på AIK och vi vill satsa ännu mer på AIK men det vore väldigt kul om det var en klubb som även framgent förknippas med Solna. AIK som spelar på Stockholmsarena. Hur känns det? Utåt kommer det att bli en Stockholmsklubb. Hur många kommer om 5-10 år förknippa AIK med Solna. Redan i dag kan jag då och då höra på Radiosporten att … nu skall vi till Solnahallen i Stockholm.

      Det jag har sagt vid flera tillfällen är att jag anser att Stockholm, om AIK väljer Stockholmsarenan, också borde ta ett ekonomiskt ansvar för ungdomverksamheten och erbjuda planer och träningsmöjligheter. Men de verkar bara vara intresserade av att tjäna pengar på elitverksamheten.

      • Anders // Du håller med mig sakfrågan alltså – att ungdomsverksamheten är en belastning. En minuspost i kommunens bokslut, som endast kan motiveras av de intäkter och den PR som AIK ger. Ungdomsverksamheten i sig är inget som skapar värde. Trist syn. För vi är många som tycker att en bra undgomsverksamhet är viktig, för att ge ungdomar och barn en vettig sysselsättning och bra värdegrunder att stå på. Och det oavsett om det står AIK eller något annat föreningsnamn framför.

      • Nubbie! Det känns som du medvetet vill misstolka mig. Ungdomsverksamhet och övrig idrottsverksamhet är på inget sätt en belastning. Den har en stor en stor uppgift att fylla. Man skall dock vara medveten om att det kostar stora pengar. De satsningar som Solna har gjort de senaste åren och kommer att göra de kommande åren bedömer jag till översiktligt till 300 miljoner. Och då är Swedbank Arena och AIKs nya träningsanläggning vid Råstasjön inte medräknad då Arenabolaget står för dessa kostnader. Och en mycket stor del av dessa satsningar på 300 miljoner kronor kommer barn och ungdomar till del. Hälsningar Anders

  7. AIK är en Stockholmsklubb.
    AIK grundades på Biblioteksgatan 8 den 15 Februari 1891. Det går inte att frångå. Skulle vi gå runt och skämmas över att vi är den klubb som skapats närmast Stockholms mittpunkt?

    Vi är, och kommer alltid vara Stockholm. Solna är endast en plats där vi spelar våra matcher.

    Sedan att vi har skaffat oss en ganska stor supporterbas i Norra Stockholm(Solna, Sundbyberg, m.fl.), är sannerligen en positiv sak, men att säga att det skulle göra oss till en Solnaklubb är rent skitsnack.

    Jag hade inte vridit mig i plågor om UEFA-basen kallade oss ”AIK Solna” om ni hade skött om oss, på det sätt vi förtjänar.

    När folk nämner Solna, så tänker de flesta ”AIK”. När folk nämner AIK, tänker inte många ”Solna”.

    Solna är AIK, men AIK är inte Solna. Deal with it!

    Ni är absolut ingenting utan oss. Jag kommer att göra allt jag kan för att få AIK att bygga en egen arena. Det spelar nämligen inte någon roll om den ligger i Sundbyberg. För AIKs välmående framtid!

    Dessutom kan jag hälsa det att du har rört upp mer än du övertygat folk att rösta på Swedbank.

    • Carl! Du har helt rätt i att AIK grundades i Stockholm. De senaste 75 åren har dock AIK haft nästan all verksamhet i Solna. 75 år är betydligt mer än de ca 45 år som AIK var i Stockholm och dessutom har AIK varit i Solna under de senaste 75 åren. Sedan är det givetvis väldigt många AIK-are som inte bor i Solna med omnejd. Annars hade ju inte klubben varit Sveriges största.

      Undersökningar som gjorts av tidningen Mitti, Svd, Aftonbladet på webben och nu senast av AIKs egen marknadsundersökning visar att AIK har en mycket stark koppling till norrsidan. Det var ju tom personer i Svenskans enkät som sa att de skulle sluta gå på AIKs matcher om AIK flyttar söderut ut.

      Jag vet att det finns många som inte tycker att Solna har gjort tillräckligt för AIK. Det vore bra att få veta vad du anser att vi har missat? Hälsningar Anders

  8. Det känns roliga att ha kvar AIK i Solna. Det tror jag de flesta Solnabor tycker och säkert även AIK själva i stort.

    Angående löften är jag helt övertygad om att du kommer uppfylla dem. Du är ju politiker och det är inte ofta politiker sviker sina löften, sett ur sitt eget perspektiv i alla fall 🙂 Men något annat parti kan ju sätta käppar i hjulen förstås… Men det finns också viktigare frågor än fotboll i kommunen.

    Nu gläds vi åt att AIK blir kvar i Solna tycker jag i första hand!

Kommentera

