Vår Landshövding Per Unckel har avlidit

På morgonnyheterna fick jag beskedet att landshövdingen i Stockholms län, Per Unckel, har avlidit. Även om jag har förstått att han har varit sjuk en längre tid så är det ändå svårt att ta emot beskedet. Han var aktiv in i det sista. I eftermiddag( 21/9) skulle jag träffat Per på nationalstadsparksrådet.  Ett råd som arbetar med Kungliga nationalstadsparkens vård och utveckling.

Jag träffade Per redan i början av 90-talet  då jag var aktiv i SACOs studentråd och Per var utbildningsminter. Han  var en mycket bra utbildningsminister med djupa kunskaper om utbildning och forskning. Hans lättsamma sätt gjorde att det var lätt att få kontakt med honom och han var en utmärkt talare, han var lite av en estradör i sådana sammanhang.

Under hans tid som landshövding har jag haft anledning att samarbeta med honom inom många områden som nationalstadsparken, Hagastaden, Karolinska institutet, regionala fimsatsningar, miljöområdet och i ett otal infrastruktur- och detaljplaneärenden. Jag har haft ett mycket stort förtroende för Per Unckel. Han har varit en mycket bra landshövding för vårt län. Kunnig, intresserad, konstruktiv, lyssnande och drivande  med ett starkt fokus på att utveckla vårt län och Mälardalsregionen till en framstående region i Europa. Ja, inom den medicinska forskningen och IT var snarare målet att tillhöra de främsta i världen.

Den 26 oktober skulle Per medverkat i en paneldebatt på Bostadsforum under rubriken – Vågar staten låta Stockholmsregionen  växa?  Vi som har arbetat med Per på olika sätt kommer att sakna honom både i den debatten och som landshövding för Stockholms län.  Han var en utmärkt representant för vårt län.

One response to “Vår Landshövding Per Unckel har avlidit

  1. Det är mycket sorgligt!
    Jag beklagar sorgen till hans nära och kära.

Kommentera

