Fotbollsfest på måndag

På måndag blir det fotbollsfest på Råsunda i derbyt mellan AIK och Djurgården. Klackarna har bestämt att manifestera för en positiv läktarkultur, genom att inleda med tio tysta minuter under matchen. Det är ett gott initiativ. Fotboll ska vara glädje och folkfest!

Det verkar bli en riktig publiksuccé med runt 28 000 besökare! Hade Djurgården fyllt södra läktaren skulle Råsunda bli helt fullsatt. Det visar att det finns potential att fylla en större arena.

Det är tydligt och roligt att AIK har den största och mest entusiastiska publiken i Sverige!

Läs mer i Nyheter24 som har ett reportage inför matchen.

2 responses to “Fotbollsfest på måndag

  1. Anders, jag utgår från att du kommer att se derbyt på plats i morgon kväll.

    Då hoppas jag att du väljer att stå på den norra läktaren för att bekanta dig med dessa supportar. Jag säger inte att du behöver prata med dem utan det jag är ute efter att du snarare tar dig en titt på personerna som besöker denna läktare. Se variationen av människor, killar, tjejer, barn och vuxna. Personer med olika bakgrund, härkomst och politisk övertygelse samt med olika värderingar. Se passionen i deras ögon, den ångest inför det laddade mötet mellan tvillingklubbarna. Notera då att den gemensamma nämnaren mellan dessa människor är AIK… Det är en fantastisk upplevelse och i mina ögon nästan en religiös upplevelse.

    Det kanske är lite överdrivet av mig att vilja att du ska se hur pass mycket många av dessa personer har våndats i dagar och tom i veckor och månader inför den här matchen. Men så är det, de flesta har säkert sovit väldigt dåligt natten mellan söndag till måndag. Först om 90 minuter plus ytterligare några tilläggs minuter kommer de att ha fått svaret på hur utgången kommer att bli i den här ångestladdade matchen. Alla som står på läktaren kommer att med sin egen röst försöka bidra och stärka spelarna då rätt tidpunkt infaller…

    Alla på läktaren har ett gemensamt mål och det är att det ska gå bra för klubben i morgon.

    • Johan!

      En mycket intressant beskrivning du ger. Jag var själv på matchen i går även om jag inte var på norra stå då det var slutsålt när jag skulle köpa min biljett. Jag var på östra läktaren, läktare 106 så jag hade bra utsikt över norra stå och vad som hände där. Det var kul med så mycket folk på plats även om initierade personer trodde att det skulle bli något fler personer på matchen 27.000-28.000. Sedan hade jag hoppats att det skulle bli en klar AIK-seger men det blev det ju inte. Derbyn är luriga. Hälsningar Anders

Kommentera

