Motiv 8: Helhetssynen är viktig

AIK Fotboll tar i mitten av september ställning till vilken arena som blir deras hemmaplan. I åtta blogginlägg presenterar jag de främsta motiven för AIK att välja Sveriges nya nationalarena för fotboll – Swedbank Arena i Solna. Detta är det sista blogginlägget i denna serie.  Glädje när AIK tog SM-guld 2009

Den sista veckan har varit väldigt intressant. Min blogg har vissa dagar tillhört de mest lästa i landet och kommentarerna har flödat in. En del har haft många synpunkter på det jag skrivit och allt har inte uppskattats. Men jag känner ändå att det har varit rätt och riktigt att skriva de här blogginläggen och jag hoppas att det har medfört att fler har fått en bild av vad Solna har gjort och vad vi vill göra för AIK och idrotten i Solna.

Inom några veckor skall AIK fatta beslut om vilken arena de skall spela på i framtiden. Och jag hoppas  att det blir Swedbank Arena för jag tror att det är bäst för AIK. Jag vill i mitt  sista blogginlägg i den här serien – Åtta motiv för AIK att spela på Swedbank Arena – ge några sista förtydliganden inför AIKs beslut.

  1. Swedbank Arena är rätt arena för ett lag som har den största publiken i Sverige, oftast ligger i toppen av serien och dessutom har  Europaambitioner.
  2. Swedbank Arena är flexibel, där kan AIK växa. Under de senaste 14 åren åren har AIK haft över 30.000 personer vid 16 hemmamatcher och av dem har ca 10 varit  slutsålda. Är det inte rimligt att tro att några av dessa hade kommit upp i 50.000 åskådare. (Visst! Det krävs nog att något av de andra lagen blir bättre eller internationellt spel).
  3. Det blir riktigt gräs på Swedbank Arena.
  4. AIK:s identitet finns norr om stan och det är här publiken finns. I senaste numret av lokaltidningen Mittis (nr 36) är rubriken på en artikel. Swedbank favorit bland gnagarna. Fansen vill stanna i Solna när Råsunda försvinner. AIK har vid några tillfällen spelat  på Stadion, 1986 0ch 2000, när gräset byttes på Råsunda. Detta ledde till ett publiktapp.
  5. I ägarkonstellationen bakom Swedbank Arena har fyra av fem delägare stark anknytning till Solna och har ett stort intresse av att det går bra för AIK. Det är också ägare som det alltid går att tala med och hitta bra lösningar.
  6. Solna stad har inte gjort allt rätt i relationerna med AIK. Vi måste tala mer med AIK och AIK-fans. Vi kan bli  bättre på detta.
  7. Solna vill  vara en framgångsrik idrottsstad. AIK är mycket viktiga för att vi skall leva upp till den målsättningen. AIK är en framgångsrik klubb inom många idrotter och ett mycket starkt varumärke.

När AIK skall bestämma sig för var de vill spela fotboll i framtiden får de inte likt Odysseus i den grekiska mytologin lockas av Sirenernas sånger utan se till helheten. Vad är bäst för AIK?  Se till hela klubbens intressen, inte bara till eventuellt kortsiktiga ekonomiska fördelar för A-laget i fotboll. Allt från de unga knattarna som springer runt i en yster  lek på Råsunda IP eller i Råstaparkshallen till de framgångsrika representationslagen i de stora idrotterna fotboll och ishockey. 

Och är det inte härligare att samlas inför matchen på Puttes Kocks torg när alternativet är Svenne Berkas Torg. Valet är AIK:s.

18 responses to “Motiv 8: Helhetssynen är viktig

  1. Kommando Isidor Behrens

    Under rubriken ”Helhetssynen är viktig” väljer Anders Ekegren att illustrera sina argument med en bild på jublande AIK-spelare, bland andra Thomas Lagerlöf, Johan Mjällby och Alexander Östlund.
    Som bildtext till denna bild skriver Anders Ekegren följande: ”Glädje när AIK tog SM-guld 2009”.
    Tack, Anders för att du så tydligt visat din kunskap, kompetens och insikt.

  2. Anders. Jag har inte bestämt mig för om jag tycker du är från vettet eller extremt modig men jag ska oavsett vad ge dig en eloge för att du tog dig tid och engagemang nog för att åtminstone försöka komma ett steg närmare. Tyvärr är det cirka 3-4 år försent för att det ska kunna ändra något av de planer som redan ligger. Att du i detta läge tycker det är synd att supportrar inte fått komma till tals i form av exempelvis utformning ger mig faktiskt ingenting. i min värld är det bara luft och tomma ord.
    Personligen har jag fortfarande inte bestämt mig i själva arenafrågan utan jag avvaktar det kommande möte vi medlemmar ska ha i frågan.

    Det som däremot har visat sig väldigt tydligt för mig är hur verklighetsfrånvarande ni styrande i både kommun och Swedbank är i förhållande till hur den gemene AIKaren tycker och tänker, vilka värderingar och känslor som styr våra tankar och därmed handlingar. Exempelvis vägrar du ju svara på frågan vad Solna tänkt göra för Dif om de väljer att spela på Swedbank, får de då också använda kommunens informationstavlor?

    I mina ögon är ert förtroende helt förbrukat, jag kommer enbart att se till bästa ekonomiska förutsättningen för min klubb när jag gör mitt val, både på kort och lång sikt. Allt som inte står nerskrivet på papper kommer jag även att betrakta som ickelöften, för det är precis så det har varit och jag ser ingen anledning att tro att det kommer att ändras. Den tesen bevisas med att du, trots ihärdiga påpekanden från mig och andra, även nu i ditt sista inlägg fortfarande drar in ungdomsverksamheten i din argumentation.
    Du ser inte och du lyssnar inte, hur ska du då lära dig något?

    Tack för mig/ Max

  3. AIK:s ”representationslag” i hockey spelar på Hovet, där Stockholmsarenan byggs. Snälla Herr Ekegren läs på innan du bloggar!

  4. AIK:are och Solnabo

    ”Se till hela klubbens intressen, inte bara till eventuellt kortsiktiga ekonomiska fördelar för A-laget i fotboll. Allt från de unga knattarna som springer runt i en yster lek på Råsunda IP eller i Råstaparkshallen till de framgångsrika representationslagen i de stora idrotterna fotboll och ishockey.”

    Hur, exakt, menar du att valet av arena för A-laget kommer påverka ”de unga knattarna som springer runt i en yster lek på Råsunda IP eller i Råstaparkshallen”? Vad jag vet, med stor säkerhet, är att alla AIK:s övriga sektioner och delar kommer finnas kvar i Solna. Borde väl knappast bli någan skillnad? De kommer förhoppningsvis fortsätta sitt ystra springande. Eller hade du tänkt att ändra på det om valet blir ”fel”?

    • AIKare och Solnabo!
      Vi kommer att bygga nya konstgräsplaner och multihallar i Solna oavsett var A-laget kommer att spela. Dock finns det saker i anbudet som vi inte kommer att genomföra om AIK väljer att spela Stockholmsarenan. Jag tycker dessutom att Stockholm inte kan bara kan ta russin ur kakan. Dvs bara ta hand om A-laget som de tjänar pengar på utan måste i så fall också erbjuda konstgräsplaner och multisporthallar. Detta är fullt rimligt då, om A-laget, flyttar till Stockholmsarenan, bilden av AIK som Solnaklubb kommer att ändras till att bli en Stockholmsklubb. Men A-laget kommer säkert fotbollskansliet att flytta och då jag vet att det sedan länger pågått en diskussion inom att AIK att effektivisera finns det stor risk att övrig administrtion flyttar med. Då kommer inte fokus att vara Solna. Jmf med Sandviksom flyttar sitt huvudkontor till Stockholm från Sandviken. Det kommer inte att på något sätt gynna Sandviken på sikt.
      Hälsningar
      Anders

      • Jag upprepar min fråga från ett tidigare inlägg.
        Då Arenabolaget även för förhandlingar med Djurgården om spel på Swedbank, kommer Solna kommun, om DIF tackat ja, att ta över de kommunala ansvarsdelarna för den klubbens övriga verksamhet?

        Jag menar, Solna kommun kan ju i det fallet inte bara ta russin ur kakan…

      • Tommy303!

        Jag kan inte uttala mig om Djurgården för förhandlingar med Swedbank Arena då jag inte har insyn i detta. Det jag däremot kan säga är att Arenabolaget har sagt till mig att AIK är det lag som man i första hand vill skall spela på Swedbank Arena.
        Hälsningar!
        Anders

      • Oj då. Nu dög det tydligen inte med hypotetiska resonemang. Du har ju fört sådana i en vecka nu.

        Frågan hängde ju inte på huruvida du hade insyn i Arenabolagets förhandlingar eller inte, utan om du anser att Solna kommun ska ta sitt ansvar om både djurgården och AIK spelar på Swedbank i framtiden.

  5. En högst relevant fråga till dig Anders:
    Är du AIK:are?

    • Solna!
      Jag är född i Göteborg och mitt förstalag är GAIS. Jag tycker att det vore fel att byta lag bara för att man flyttar sina bopålar. Och så är det säkert även med många AIK-are. Det la jag märke till en gång för 2-3 år sedan då det var en match mellan GAIS-AIK på Gamla Ullevi. När AIK gjorde mål reste sig en majoritet av publiken så det finns verkligen AIK-are överallt. Men inom alla andra idrotter har jag AIK som förstalag. Jag går och tittar på AIK inom såväl fotboll, ishockey, innebandy som bandy.

      Jag är politiker i Solna och där är AIK förstalaget och det är givetvis därför jag engagerar mig för AIK på flera sätt. Utan min medverkan hade inte AIK bandy haft sitt bandycenter på Bergshamra IP. Det var jag som såg till att vi införde prispengar för SM-Guld, och när AIKare har vunnit OS-, VM- och EM-Guld. Det är hundratusentalskronor som har kommit AIK till det. Jag har även varit pådrivande för upprustningen av Skytteholms IP, Råsunda IP och Bergshamras konstgräsplaner så jag tycker att jag drar mitt strå till stacken för att det skall gå bra för AIK och Solnaidrotten.
      Hälsningar!
      Anders

    • Varför är den frågan relevant? Man behöver inte vara AIKare (i första hand) för att engagera sig för det lokala laget, eller hur? Det finns det flera exempel på.

  6. Jag måste bara citera Tommy303’s inlägg för den frågan vill även jag ha svar på!!!
    _________________________________________________________

    Jag upprepar min fråga från ett tidigare inlägg.
    Då Arenabolaget även för förhandlingar med Djurgården om spel på Swedbank, kommer Solna kommun, om DIF tackat ja, att ta över de kommunala ansvarsdelarna för den klubbens övriga verksamhet?

    Jag menar, Solna kommun kan ju i det fallet inte bara ta russin ur kakan…

  7. Ja du Anders,
    då har du med dina åtta inlägg lyckats visa att du
    -Har en bristande kunskap om AIKs och AIKares verklighet som man inte väntat sig av en politiker i Solna (eller jo, det hade man faktiskt väntat sig…)
    -Har en förmåga att lova så runt att inget riktigt fastnar som ett konkret löfte
    -Har en talang för halvt uttalade hot och skrämseltaktik
    -Har en selektiv varseblivningsförmåga i världsklass som gör att du kan sålla bort och undvika att svara på alla obekväma frågor.
    Däremot har du verkligen inte på något sätt lyckats visa varför AIK borde välja Friends of Swedbank arena…
    Tack ändå för trevlig underhållning och ett antal glada skratt! mvh Daniel

  8. Allt annat än Swedbank för AIK Fotboll AB vore verkligen en stor sensation, iallafall i mina ögon, sannolikt i de flestas. Det går heller inte att komma ifrån att AIK Fotboll vid Globen känns en smula…avigt minst sagt.

    Skulle enbart känslan styra vore valet sannolikt enkelt, men så ser inte verkligheten ut. AIK har på inga alltför uppenbara sätt favoriserats i Solna tidigare och det klingar lite falskt att nu komma med brösttoner om än det ena, än det andra som AIK skall tilldelas om man nu bara väljer spel på Swedbank framöver.

    Nej, krass affärsmässig verklighet måste gälla. Två bud ligger på bordet,innehållet i dessa skall avgöra. Inget annat, inget trams eller vaga stråk om halvsanningar, hot och indirekta löften.

    Dock, i min kristallkula står det Swedbank med gula lysande bokstäver.

Kommentera

