8 motiv för AIK att spela på Swedbank Arena

I mitten av september kommer AIK Fotboll att bestämma sig för vilken arena man kommer att spela på i framtiden. Inför beslutet har AIK tagit fram ett anbudsunderlag som har skickats ut till de två konkurrerande arenorna – Swedbank Arena och Stockholmsarenan. Arenorna har lämnat in sina anbud och nu utvärderas de båda och kompletterande frågor ställs till arenabolagen.

I Solna hoppas vi att AIK ska välja Swedbank Arena.

Vi behöver samtala med AIK!

För mig har det blivit tydligt den senaste tiden att vi i Solna inte har gjort allting rätt i diskussionerna med AIK. Vi borde fått med oss AIK mycket tidigare i planeringen av den nya arenan. Vi borde inte bara talat med AIK:s styrelse utan talat och diskuterat med alla de AIK:are som finns organiserade i  föreningar som på något sätt är kopplade till AIK. Vi borde tagit en direkt diskussion med fansen i ett tidigt skede – inte först under detaljplaneläggning för de nya bostäderna på Råsunda.

Vi är många som insett det nu. Det finns därför all anledning för oss att ta ett omtag i dialogen.

Här på bloggen kommer jag därför de kommande dagarna att presentera åtta skäl till varför jag anser att AIK ska välja Swedbank Arena. Det blir ett inlägg om dagen. Jag välkomnar all respons, frågor och synpunkter här på bloggen eller i direktkontakt med mig.

Med idrottsliga hälsningar

Anders Ekegren

11 responses to “8 motiv för AIK att spela på Swedbank Arena

  1. Bengt Bäckström

    Hej Anders

    Kan vi inte sätta upp ett öl-tält i anslutning till den nya arenan där fansen kan träffas före och efter matcherna?

    Hälsningar
    Bengt Bäckström

  2. Det är klart att AIK ska spela i Solna. Heja heja heja!

  3. Invigning är om ett år. Vad skulle man om möjligt kunna hinna göra rätt som man tidigare gjort orätt nu?

    AIKs supportrar ville ha en dialog med Solna redan 2006 och hade ett möte som från Solnas sida aldrig följdes upp. Det finns protokollfört.

    AIKs supportrar, bl.a. jag själv, har suttit i möten med SAM sedan tidigt 2008 och fått minimalt gehör för våra synpunkter.

    Det enda jag kan se, personligen, som kan reparera skadan är att Solna köper ut SvFF från projektet i form av att köpa loss Råsunda, säljer Råsunda till AIK för en rimlig peng och hittar sina 20 evenemang för Swedbank någon helt annanstans. Ni kan fråga DIF, dom är hemlösa om två år dom med.

    • Viktor! Du lyfter upp en viktig fråga. Solna stad borde haft en betydligt bättre dialog med AIKs olika delar. Det är en stor miss från vår sida. Dialogen från 2006 känner jag inte till. Beroende när detta skedde 2006 så måste det ha varit Anders Gustav eller Lars-Erik Salminen som ni hade kontakt med. Och har inte mötet följts upp av oss är det riktigt dåligt.

      När jag som ordförande för stadsbyggnadsnämnden bjöd in olika AIK-organisationer, bla Black Army i samband med den nya detaljplanen för Råsunda insåg jag att vi borde haft en bättre kontakt med er. Du var inbjuden men kunde inte komma men det var några kolleger till dig där. Jag förstod då att vi borde haft en betydligt bättre kontakt och jag tror att mycket totalt sätt hade blivit bättre för både AIK och Solna om vi hade träffats och diskuterat många frågor redan då. Jag har även vid mötet med dina kolleger erbjudit mig att komma bort till er.

      Det är i dag svårt att reparera något som borde gjorts för flera år sedan och ditt förslag på hur vi skulle kunna reparare skadan är inte ekonomiskt möjligt, speciellt med tanke på Råsundas upprustningsbehov. Hälsningar Anders

  4. Man kan ju även fråga sig varför AIK:s knatte- och ungdomsfotboll fortfarande inte har något klubbhus tex. Som Solna har behandlat AIK genom åren, så kan man verkligen fråga sig varför skulle vi sätta oss i Solnas knä och dessutom i ett högriskprojekt? En annan fråga är hur Solna kan investera och riskera 100-tals miljoner av skattebetalarnas pengar i skrytbygge som aldrig kommer att bära sina kostnader?

    • Frank! På din första kommentar om varför inte Solna stad har sätt till att så AIKs knatte- och ungdomsfotboll har fått ett eget klubbhus delar jag helt och hållet din uppfattning. Den här frågan har Solna stad skött pinsamt dåligt . Vad jag har fått veta är att Lars-Erik Salminen vid två tillfällen, offenligt lovat detta. Jag ber om ursäkt för detta och detta är djupt beklagligt. Lite längre fram i mina blogginlägg kommer jag att tala om vad Solna vill göra för AIK i framtiden.

      Däremot delar jag inte din uppfattning att detta bygge automatiskt skulle innebära en förlust för Solna stad. Det är den här typen av arenor som kan användas året om som kan gå i hop ekonomiskt. Däremot går i praktiken varje större fotbollsarena i Sverige med underskott och tvingas få ekonomiskt stöd från kommunen där den finns. Kanske inte så konstigt då de flesta används för lite. Hälsningar Anders

      Hälsningar Anders

  5. Varför är du (och Solna) helt plötsligt så angelägna nu att få en dialog med AIK? Om man skött frågor ”pinsamt” tidigare, varför skulle man sköta dem bättre i framtiden?

  6. Anders Ekegren//

    Råsundas upprustningsbehov är rimligtvis ingenting Solna behöver bry sig om ifall man skulle sälja arenan till AIK, utan något som skulle vara klubbens huvudvärk. Så det är egentligen inget argument alls du för fram.
    Dessutom tror jag att du kraftigt överskattar behoven av upprustning, alternativt blandar ihop de verkliga behoven med SvFFs önskemål som man hade innan Swedbank Arena var planerad.

    Jag ser inte varför en lösning likt jag beskrev inte skulle kunna tillkomma rent ekonomiskt. Att det möjligtvis finns andra hinder, som att man värdesätter relationerna till PEAB högre än vad man värdesätter relationerna till AIK, kan jag dock förstå att det finns. Men då bör du vara ärlig med det istället.

  7. Pingback: Desarmerade, igen! | Himmelriket – Golden Hill | Nyheter24

    • Desarmerade!
      Tyvärr så känner du inte till hela bakgrunden. Solna har tagit fram mark för AIKs ishall. Vi har byggt den till en kostnad som är 25 % billagare för AIK då Solna inte betalar moms men vi fick då hela det ekonomiska ansvaret. Vi har dessutom sänkt hyran under avtalsperioden.
      Hälsningar!
      Anders

Kommentera

