Film ger klirr i kassan

De kreativa näringarna är viktiga för att stärka regioners och städers identitet och varumärke. Under  de senaste 20 åren  producerades nästan uteslutande all film i Sverige utanför Stockholmsregionen. Tack vare vårt arbete i Filmregion Stockholm-Mälardalen har nu trenden vänt. Och det ger effekt, det kan vi visa idag, även utanför filmens område.

Den tyska TV-serien Inga Lindström har genererat ett stort ekonomiskt värde för regionen. Effekten är störst i Nyköping och andra delar av Sörmland där inspelningen huvudsakligen har ägt rum. Men även Stockholm gynnas av den tyska publiksuccén. Det visar en ny rapport framtagen av företaget Cloudberry i samarbete med Oxford Research, på initiativ av Filmregion Stockholm-Mälardalen, Regionförbundet Sörmland, Nyköpings kommun, Stockholm Business Region Development och Film i Sörmland.

Tidigare i våras presenterade vi en rapport som visar på de svenska Millennium-filmernas värde för Stockholmsregionen. Nu presenterar vi två nya studier av vad film- och tv-produktion betyder för regional tillväxt. Den ena räknar på den ekonomiska effekten av en stor tysk TV-serie som spelas in i Sörmland. Den andra visar att även en normalstor svensk filmproduktion kan betyda mycket för den lokala ekonomin.

TV-serien Inga Lindström är en tysk storproduktion som började spelas in i regionen 2003, med fokus på Nyköping och Sörmland men också Stockholm. Serien sänds på söndagkvällar i Tyskland och ses av drygt sex miljoner tittare.

Exponeringsvärdet för regionen i TV-serien uppskattas till minst 660 miljoner kronor. Det är vad det skulle kosta att köpa turistreklam för att nå ut till en publik motsvarande 100 miljoner tittare de senaste sju till åtta åren. Även om turisteffekten är svår att mäta exakt så är det otvetydigt att Inga Lindström-filmerna har påverkat turismen till Sörmland.

Produktionsbolaget spenderar 10 – 20 miljoner kronor per säsong i Sverige. Under perioden 2003 – 2011 satsades minst 90 miljoner kronor i Mälardalen. Inkluderas filmteamets privata konsumtion blir summan ännu större.

Det här visar betydelsen av vårt arbete i FRSM. Vi stärker filmens ställning i Sverige och den skapar sysselsättning och stärker den lokala ekonomin och därmed Sveriges ekonomi. Inga Lindströmfilmerna har ökat intresset för Sverige framförallt för tyska turister som lockas till Sörmland. Det är viktigt för oss att bidra till att sätta Stockholm-Mälardalen och Sverige på kartan.

Annonser

2 responses to “Film ger klirr i kassan

  1. Pingback: Sollentuna går med i regionalt filmsamarbete |

  2. Pingback: Gotland blir medlem i Filmregion Stockholm-Mälardalen |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s