Under torsdagen (17/2 2011) har regeringen fattat beslut om att avvisa överklaganden av såväl detaljplan som järnvägsplan för sträckningen Solna business Park till Solna centrum (etapp 2), vilket innebär att de två planerna har vunnit laga kraft. Det möjliggör att genomförandefasen nu kan påbörjas vilket i praktiken innebär att SL börjar med att lägga om en del ledningar.
Det är mycket bra att detaljplanen nu är spikad. Den nya tvärbanan innebär en klar förbättring av den spårbunda trafiken i Solna. Tvärspårvagnen innebär att Solnaborna på ett snabbt och smidigt sätt kan åka mellan Solna station via Solna Centrum, Sundbyberg och vidare mot Alvik och hela området söder om söder. Då tvärspårvägen till stora delar kommer att gå på egen bana kommer den vara oberoende av de köer som uppstår i trafiken på många håll i Stockholmsregionen. Barriäreffekterna radiellt minskar betydligt. Sträckningen mellan Alvik-Solna Centrum kommer att stå klar juni 2013 och till Solna station tidigast 2014. Stadsbyggnadsnämnden godkände för sin del detaljplanen för sträckningen mellan Solna Centrum och Solna station (16/2) och planen kommer troligtvis att behandlas i kommunfullmäktige i mars.
Ping: KF har antagit detaljplanen för tvärspårvägen, etappen Solna Centrum till Solna station. |