Johanna Graf(s) sprider felaktiga uppgifter om tvärbanans dragning genom Solna

Socialdemokraterna i Solna sprider felaktiga uppgifter om tvärbanans dragning mellan Solna Centrum och Solna station. På deras hemsida skriver de att inga samråd har skett om linjedragningen och att tvärspårvagnen kommer att skära av stadens centrala delar mycket kraftigt. De påstår att fem av sex tunnlar  stängs av och ersätts av  två övergångsställen.

Detta är inte en korrekt beskrivning av vad förslaget innebär. Och detta vet socialdemokraterna, i vartfall de socialdemokrater som var närvarande vid nämndens sammanträde den 17 november , då beslutet togs att ställa ut planen. Hela sträckningen mellan Sundbybergsgränsen och Solna station har vid två olika tillfällen varit ute på samråd och ett alternativ norr om Frösundaleden och ett söder om leden har presenterats och de flesta som yttrade sig förordade det södra alternativet (delen Solna centrum till Solna station) då det påverkade befintlig bebyggelse minst. Om det nordliga alternativet hade valts hade spårvagnen bla passerat tre meter från husen på Kruthusbacken.

Detaljplanen innebär att endast en undergång stängs helt och hållet. Det är den som ligger vid Kruthusbacken. Detta fanns med redan i samrådet. Alla andra undergångar kommer att vara kvar. Förslaget innebär dock att tillfartsvägarna  förändras och i vissa fall blir de krångligare. Vid den stora undergången vid Råsunda fotbollsstadion kommer undergången att kompletteras med ett övergångsställe. 

Att bygga en tvärspårvagn i redan befintliga stadsdelar är inte enkelt och innebär många svårigheter som måste hanteras. Tvärspårvagnen från Alvik till Solna Station innebär kraftigt förbättrad kollektivtrafik i västlig riktning och de boende i Hagalund, vid Solna station  och Vasalund får en bra och snabb förbindelse mellan Solna station och Solna centrum som är oberoende av de köer som kan uppstå för bussarna på Frösundaleden. Däremot är det i praktiken omöjligt att förhindra att barriäreffekterna ökar i nord/sydlig riktning. Där har tunnelbanan en stor fördel men trafikmängden mellan Alvik och Solna station motiverar inte en tunnelbanesträckning.

Det är viktig att ta hänsyn till att nu när Solna Cityprojektet pö om pö genomförs ligger det i planeringen att förbättra gångmöjligheterna över Solnavägen.

Solna stad betalar av  egna medel  100 miljoner kronor för att förbättra trafiksituationen vid området mellan Solna centrum och fotbollsstadion.  Detta har inte setts med blida ögon av socialdemokraterna. Det är därför mycket märkligt att de vill att staden skall ta på sig ytterligare kostnader på åtgärder som de inte själva ens vet om det är tekniskt  genomförbart.

Annonser

2 responses to “Johanna Graf(s) sprider felaktiga uppgifter om tvärbanans dragning genom Solna

  1. Det vore bra om du förklarar hur över /undergången kommer att se ut vid Södra Långgatan. Rent allmänt tycker jag det vore bra om den obehagliga och nerklottrade tunneln ersätts med övergångsställe med lampor över Frösundaleden, det kan dämpa och försvårar trafiken. Tvärbanan går ju här i tunnel.
    Du skriver att tunneln vid Kruthusbacken stängs. Vilken av de två som finns vid Industriviadukten avser du?

  2. Pingback: Dubbelspel av socialdemokraterna om den nya tvärspårvägen |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s